روايات رومانسية

رواية احببتها رغم اختلاف الطبقة كاملة جميع الفصول بقلم نور احمد

نامت في حضنو وخانت*ك علشان هيه مش شايفه انك راجل او يمكن حبت تجدد برضو الست لها احتيجات يا زيزو ..

وانفجرت القمبله يا ساده …عزيز هجم عليه زي الوحش وقعو على الارض ونزل فيه ضر*ب بكل قوتو زي المجنون وبقى يخنق فيه بشده

صفوان واحمد ومازن كلهم كانو بيبعدوه عنو لانو كان وشو بقى ازرق وبيطلع في الروح بس مش قادرين عليه كان خارج نطاق الخدمه

صبا اترعبت من المنظر وجريت عليهم من غير تفكير ومرات عمها لطمت وبقت تنادي عليها بس مهتمتش وجريت عند عزيز وبقت تحاول تبعدو معاهم وتقول ..سيبو ..سيبو بيطلع في الروح..بطل..غباء وسيبو يا غبي هيموووت

بس من غير فايده وجاسر خلاص كان بيضرب رجليه في الارض وهتطلع روحة حرفيا

صبا عرفت انو خلاص هيموتو فضربت عزيز بسيف ايدها في رقبتو بطريقه غريبه خلتو داخ جدا واتفكت اديه ومسك دماغو وبصلها وهو بيقول..عمل..عملتي..ايه ..ووقع من طوله

مازن جري عليه وقال برعب وهو بيحاول يفوقو..عزيز..عزيز..عملتي ايه..عملتيلو ايه اخويا مالو

صبا قالت..متخافش اغمي عليه بس ..شويه وهيفوق   ومازن وصفوان بقو يفوقو في عزيز برعب واحمد وصبا جريو على جاسر وادلو ميه وكان بيكح جامد وبيشهق ومش قادر يتنفس صبا فكتلو الكرفته وبقت تضغض على صدره وتقلو اتنفس متخافش واحده واحده انت تمام متخافش

جاسر بقى ياخد نفسو وشويه هدي وجات عيونه على صبا وكانت قريبه منو اوي وبقى يبصلها باعجاب شديد مازن شافو بيبصلها كده اتقدم عليهم وشدها من ايدها بغضب وقال بنرفزه..انتي بتعملي ايه..ابعدي عنو

صبا بصتلو بغضب وقالت..فيه ايه سيب ايدي

بس مازن كان بيبص لنظرات جاسر بغضب ومش عارف ايه الي مضايقو قال..تعالي شوفي عزيز مالو

صبا لسه هترد ..سمر قالت بدموع..انتي عملتيلو ايه..والله لو جرالو حاجه لاسجنك

صفوان قال بخوف.. مش وقتو يا جماعه خلينا نشفلو دكتور الاول وبص لصبا بحده وقال …وحسابها معايا بعدين

صبا اتنهدت وقالت..يا جماعه لو عايزين تحلو الموقف تسمعوني …حد ياخد الشب ده… قصدها على جاسر..ويدخلو اي اوضه قبل ما عزيز بيه يصحى…وانا هفوقو متقلقوش

احمد قال هيه معاها حق على الاقل ميمسكوش في بعض تاني لما يفوق…واخد جاسر وطلع بيه على اوضتو

صبا قعدت جمب عزيز وجابت برفن وبقت تشممو منو وابتدى فعلا يفوق اول ما  فتح عنيه ببطأ ابتسمت

باستفزاز وقالت..حمد الله على سلامه

عزيز اتسعت عنيه لما افتكر الي عملتو مسكها من رقبتها وقال..انتي عملتي ايه يا حيو*انه..ها عملتي ايه

صبا ضربتو بادها في بطنو اتوجع جامد وسابها ومسك بطنو رغم ضعف اديها لاكن ضرباتها متمكنه بصلها بزهول وهيه وقفت وقالت..انت عبيط يا جدع انت اي حد يضايقك تخنقو اهدي يا بابا احنا بشر مش فراخ

عزيز وقف وقرب منها بغضب رهيب وبصلها بحده وعنيه بتطلع شرار  وقال…باي حق تدخلي في حاجه ملكيش فيها..باي حق تتجرأي وتمدي ايدك على اسيادك يا حق*يره…انا اسكتلك كتييير الظاهر انك فهمتي سكوتي غلط وغمص عنيه وفتحهم وزعق بغضب وقال…عبيييد

اول ما قال كده الكل اتوتر وناهد جريت عليه وبقت تلطم وتحاول تهديه وصبا كانت مستغربه ومش فاهمه مين عبيد الي خوفهم كده بس دخل راجل عملاق جدا وقال…  افندم يا عزيز بيه

عزيز بص لصبا بغضب مرعب وقال…خد البنت دي على المقبره

بقلمي…زهرة الربيع

صبا قالت بخوف..مقبره..مقبره ايه بس اتقدم عليها عبيد وشالها بدراع واحد ومشي بيها وهيه بتضربو وبتشتمو وبتقول..سبني..سبني يا حيو*ان انت ابعد عني سبنييي سبنييييي

عبيد ادالها ضربه واحده بايده اغمى عليها فورا اخدها وطلع بيها

مازن جري عليه وقال بتوتر..اهدي با عزيز..حرام البنت صغيره معملتش حاجه تستاهل تدخلها المقبره ارجوك

عزيز بصلو بغضب وقال..اكيد مش هقتلها…هعلمها الادب مش اكتر..الحيو*ان الي اسمو جاسر مشي

مازن بلع ريقه بخوف واتوتر وقال…ها..

عزيز قال بحده..ها ايه مشي ولا لسه

صفوان وقف قدامو وقال بغضب..ممشيس..ومش هيمشي..هيفضل في بيت ابوه

عزيز لسه هيتكلم ..صفوان قال بسرعه وحزم..انا لما وافقت امشيه من اربع سنين وافقت لانك كنت مجروح جدا وقتها لاكن ده بيتو ودي بلدو وهو ملوش ذمب بالي حصل كفايه انك قتلت اخوه وهو مخدش بتاره منك

عزيز كان بيبصلو بزهول وضحك جامد وقال…ياخد تاره …مني …ليه بقى يا بابا..هو انا غلطت على اخوه في حاجه..هو انا قتلتو من غير سبب …قولتلي..خليتو يمشي علشان انا كنت مجروح..ونزلت دمعه من عينه وقال..ده على اساس ان جرحي طاب ..انت شايف اني دلوقتي نسيت و عادي اعيش معاه في بيت واحد

صفوان لمعت عيونه بالدموع وقال…ولا انا نسيت ..بس ده ابن اخويا…ملوش ذمب في الي اخوه عملو ده ابن عمك و

عزيز قال بزعيق شديد…لا..لا معنديش اولاد عم لا..مش هيفضل هنا على جثتي هقتلو ولسه هيطلع على فوق..ابوه مسك ايده وقال بعصبيه..اهدى بقى متبقاش غبي وتضيع كل الي عملناه انت داخل على انتخابات ..مش ناقصين بلبله

عزيز قال باندفاع..خليني اخسر او اتسجن او اموت حتى مش فارقه..هموتو يعني هموتو ….ومشي ناحيه السلم بس وقف مكانو بصدمه لما  صفوان زعق فيه جامد وقال بغضب…لو مشي من هنا انا همشي معاه

عزيز بصلو بصدمه وزهول وقال..انت..انت بتقول ايه

صفوان قال بحزم ..الي سمعتو يا عزيز رجلي على رجلو ..انتهى..تمام يا عزيز..ان  ت..هى

عزيز كان حرفيا بيجاهد علشان يحبس دموعو الي عمره مابينها لحد مشي من قدامو بسرعه وطلع من السرايه وركب عربيتو ومشي بسرعه شديده

مازن قلق جدا عليه..والغريب انو كان قلقان على صبا كمان بس كان لازم يلحق عزيز علشان ميأذيش نفسو ركب عربيتو  وطلع وراه

صفوان قعد بيأس واحمد قعد جمبو وقال بيحاول يواسيه…هنحلها متقلقش شويه ويهدى

صفوان اتنهد بحزن وقال…انا ..انا عارف ان عزيز اتظلم ..وله حق يكره جاسر بعد الي عملو هو واخوه بس يا احمد رحيم اخويا وصاني على اولادو التنين قبل ما يموت..بس احنا عملنا ايه واحد ابني قتلو والتاني بعدناه عننا اربع سنين …ودلوقتي يا عالم هخسر مين ما بينو هو وعزيز …العيال هم ووجع مهما كبرو

احمد اتنهد بالم وقال…عدم وجودهم هم ووجع اكبر صدقني

في مكان غريب جدا جدا تحت الارض فاقت صبا وفتحت عيونها بس مش شايفه اي حاجه من كتر الضلمه الي ماليه المكان بقت تحسس باديها يمكن تعرف هيه فين وكانت مرعوبه بس مفيش اي حاجه في الوضه

بس صرخت برعب لما جات ادها على حاجه لزجه وطريه وسمعت فحيح ثعابين كتير قوي بقت تصرخ وتنادي وتقول برعب ..في حد هنا..انا..انافين..حد يخرجنييي..انور..انواااار….الحقني يا انور..انا خايفه..خايفه اوي… وقعدت في زاويه ولفت اديها على رجلها وبقت تبكي بشده وهيه مرعوبه قوي

في الاسطبل انور كان نايم وحس بخنقه وقام يشرب بس اتفاجأ باسيل جايه تجري جامد والخوف على ملامحها قال..مالك  بتجري كده ليه

اسيل قالت وهيه بتنهج جامد..صبا..صباا يا انور

انور اترعب وقال..مالها..فيه ايه مالها صبا اتكلمي

اسيل حاولت تاخد نفس وقالت..عزيز اخويا..حبسها في المقبره الحقها يا انور

انور قال برعب..ايه..مقبره..يعني ايه..قصدي فين ..فين

اسيل قالت..مش عارفه ده مكان عزيز بيحط فيه الناس الي بيكرها مش عارفه مكانو بس دايما بيتكلمو عن المكان ده انو مرعب جدا ارجوك الحقها

انور جري على السرايه عايز يعرف المكان فين واول ما دخل شاف صفوان واحمد  في وشو قال بغضب..اختي فين..انطقو صبا فين

صفوان اتنهد وقال…غلطت مع عزيز واخدها على المقبره ..واحنا منعرفش المكان ده فين

انور قال بغضب وزعيق..يعني ايه متعرفش..اختي فين لو جرااها حاجه ابنك الحق*ير  تقول عليه يا رحمن يا رحيم

صفوان وقف بغضب وقال..انت بتهددني

انور قال بحده ..انا مش بهددك يا باشا انا هنفذ ..انا معنديش غيرها في الدنيا ولو هخسرها معنديش مانع اخسر حياتي كلها نقطه دم من اختي قصدها رقبه ابنك ومشي وهو في قمه غضبو وطلع يدور ويسال في الحرس والخدم بس محدش عارف المكان ده فين وحتى الي عارف خايف ما يتكلم

عند صبا كانت بتحاول توصل للباب وبتمشي ايدها على الحيط وهيه مرعوبه وكانت التعابين بتمشي حواليها وعلى اديها ورجليها وهيه هتموت من الرعب  ومش شايفه خالص وكل ما تحس بحاجه مشيت عليها تصرخ لما صوتها قرب يروح

بقلمي…زهرة الربيع

مازن فضل يدور لحد الليل على عزيز بس ملقهوش وبقى يرن لكل الي يعرفهم واصحابو المقربين مع انو كان متأكد انو مش هيروح لحد لاكن كان بيحاول ومرضيش يرجع من غيره مع ان اليل دخل ومن غير فايده

اما عزيز كان في مكان غريب على جبل ومعاه صندوق ويسكي وبيشرب جامد وهو بيفتكر الي حصلو من جاسر واخوه

فلاش باك من اربع سنين

عزيز قام من النوم على ايد بتصحيه بحنيه قال صباح الخير على قلبي انا

كانت بنت جميله جمبو في العشرينات دي بسمه مراتو ووالده تمار قالت بحنيه..صباح ااهنا كلو على عيوني انا

عزيز بصلها باستغراب وقال…ايه الجمال ده على الصبح رايحه فين

بسمه قالت بتوتر..اه..رايحه عند الدكتوره متابعه زي العاده متشغلش بالك

عزيز قال بضيق..مشغلش بالي ازاي بس لو مش هتشغل عليكي هتشغل على مين انا حاسس ان الدكتوره دي مش نافعه خالص انا هاجي معاكي ونروح دكتوره احسن

بسمه قالت بسرعه..لا اا يا قلبي انا والله بقيت احسن وبتحسن كتير عليها انت بس خد بالك من تمار ومتسبهاش مع الخدم يا عزيز علشان مش بتسكت غير معاك

عزيز اتنهد وقال..تمام بس مش كان احسن لو اجي معاكي..

بسمه قالت…بلاش تعطيل بقى يا زيزو ..يلا مش هتاخر

كانت هتطلع بس بصتلو وقالت..عزيز

عزيز بصلها بابتسامه وقال..قلب عزيز

بسمه اتنهدت وقالت..ولا حاجه..بس عايزه اقولك اني ..بحبك اوي ..مقدرش اعيش من غيرك …ابدا

عزيز ابتسم وقرب مسك ايدها وقال وهو بيبصلها بقلق..انتي اكيد تمام

بسمه قالت بدموع..تمام..بس عيزاك في موضوع ضروري لما ارجع يلا باي

لسه هتطلع عزيز شدها من ايدها وباسها بقوه وسرعه وقال..كده باي

بسمه ضحكت ونزلت جري وهيه بتقول..مش هتاخر عليك

وعزيز  اخد دش ونزل فطر وكان قاعد بيشتغل وببلاعب تمار وطلع يجيب ملف من الاوضه وكان جاسر بيتكلم في التليفون وبيقول…بقولك ايه يلا ..متصدعنيش لما انت خايف من عزيز قوي كده…ليه تنام كل يوم في حضن مراتو  وتقرطسو انت عارف لو كشفك هيعمل ايه

وسكت شويه وقال…خلاص يا علي والله قاعد ببنتو بيديها الرضعه ويغير لها… البقف ميعرفش ان مراتو سيباه يشلها بنتها و بتتسلى مع غيره

عزيز اتصدم من الي سمعو  وكان هيقع من طوله قرب من جاسر وحط ايده على كتفو

جاسر اول ماشافو اترعب والتليفون وقع من ايده وعزيز بصلو وعنيه هيطلعو من مكانهم وقال….علي…اخوك

جاسر بلع ريقه برعب وقال..اهدي يا عزيز هفهمك

بس عزيز مسكو من رقبتو بشده وقال بغضب مرعب..مش هسأل تاني..علي…اخوك

جاسر هز راسو بايوه وعزيز سابو وجري بسرعه اخد سلاحو وطلع علي شقه قريبه من السرايا بتاعت علي

واول ما وصل طلع سلاحو ودخل على اوضة النوم بس وقع على الارض من شده الصدمه لما شاف مراتو على السرير بس مقتوله ووووووووو

9

عريا*نه على السرير من غير اي لبس يسترها والد*م مغرق المفرش قرب عليها ببطأ والدموع في عنيه من المنظر وكانت في سك*ين مغرسه في بطنها

عزيز مد ايده برعشه شديده وسحب السك*ين وقرب منها وفضل يبصلها ودموعو بتنزل زي المطر بلع ريقه بصعوبه وحاسس انو مش قادر يتنفس وقرب منها جامد باسها بقوه شديده ونزلت دموعو على خدودها وطعنها مره تانيه بالسك*ين  وقعد على الارض يبكي بشده

في الحظه دي محسش بحاجه من اصوات الناس حواليه ولا البوليس الي دخل ولا اي شئ كان مغيب تماما لحد ما الشرطه اخدتو معاهم

باك

عزيز فاق من شروده على ادين بتهزه بقوه وكان مازن قال..عزيز عزيز انت سامعني

عزيز بصلو بتوهان وقال…اه اه سامعك

مازن قال بحزن..طيب قوم معايا يلا هنروح

عزيز زقو وقال بسكر..لا لا روح انت انا مش …مش هرجع هناك لا

مازه اتنهد وقال…تمام يا عزيز تعالى معايا ومش هرجعك هناك تمام يلا

عزيز قام معاه بالعافيه وركبو العربيه بصعوبه لانو كان سكران وبيتطوح وحالتو صعبه جدا

بعد شويه كان مازن وصل عزيز على السرايا ونادى على الحرس وطلعوه الاوضه

مازن كان قاعد جمبو هو وابوه وكان عزيز بيهلوس ويضحك وسعات يبكي وسكران جدا مازن قال..انا اول مره اشوفو كده

صفوان اتنهد وقال…الي عاشو مش شويه و

لسه هيكمل قطع كلامهم دخول انور وهو بيزعق جامد ومحدش قادر يمنعو طلع جري  دفع الباب ودخل

صفوان قال بغضب..ايه ده ايه ده انت ازاي تدخل كده يا حيو*ان انت

بس انور ولا رد عليه اتقدم على عزيز وبقى يهزو بغضب ويقول..انت يا بيه..قوم يا استاذ قلي اختي فين رد عليا قووووووم

مازن قال بتوتر وهو خايف منو..هو..هو سكران احم..مش هيسمعك

انور بصلو بحده وقال..سكران..يبقى يفوق..وشدو بكل قوتو وقومو بالعافيه اخدو على الحمام وصفوان كان بيقول..انت بتعمل ايه سيب الولد تعبان مش وقتو

بس انور مردش عليه ودخلو الحمام وفتح عليه الميه وبقى يفوقو

عزيز اول ما نزلت الميه عليه وفاق قال بتعب..انت…انت بتعمل ايه

انور مسكو من رقبتو وقال بغضب مرعب..اختي فين …اختي فين رد عليا

عزيز زقو بكل قوتو وطلع من الحمام وهو بيكح وقال بزعيق..وانا اش عرفني..اختك فين و

بس قطع كلامو واتسعت عنيه بشده لما افتكر انو من الصبح سايبها في المقبره بص لمازن وقال بتوتر هيه…هيه صبا لسه هناك

بقلمي…زهرة الربيع

مازن هز راسة بايوه وقال…محدش يعرف انت حابسها فين

عزيز قال بخوف..يا نهار اسود الساعه كام دلوقتي و نزل جري لتحت

انور جري وراه بخوف وهو بيقول..الساعه واحده انت حابسها فين عملت فيها ايه رد عليا

بس عزيز فضل يجري ومردش ونادى… وقال عبييد …انت يا زفت

عبيد جري وراه وقال ….نعم يا باشا

عزيز قال بغضب..افتح المقبره سايب البنت من الصبح يا حيوان

عبيد فتح زي خندق كده وكان فيه سلم نزلو عليه هو وعزيز وانور وراهم

انور وعزيز فتحو الكشافات لان المكان ضلمه جدا واول ما فتحو الاوضه الي صبا فيها انور وقف مكانو بزهول وصدمه من المنظر ..

صبا كانت على الارض مغمى عليها..وتعابين كتييير جدا حواليها وفوقيها

عزيز بلع ريقه بتوتر وجري عليها شالها وطلع بيها لان انور كان مغيب تماما ومش قادر يقف

انور مشي وراه ببطأ وهو مش مصدق المنظر الي اختو فضلت فيه لوحدها طول اليوم

عزيز طلع جري بيها على السرايا وبيقول بصوت عالي…دكتووووووره…اتصلو باي دكتوره بسرهه

مازن جري اتصل على دكتوره قريبه وعزيز دخل بيها السرايا تحت زهول  كل الي شافو ونيمها على كنبه اول ما دخل السرايا وبقى يقول..صبا..صبا سمعاني ..صبا ردي..وكان بيفرم ايدها بتوتر

انور حاول يهدى وقال…ايه..الي انت عملتو.ده..ليه..وكمل بزعيق ليه يا كا*فر..يا حيو*ان ياو*سخ هشرب من د*مك يا كل*ب  والله لوريلك وهجم على عزيز عايز يضربو

لاكن مازن وصفوان واحمد مسكوه وطلعوه بره السرايا خالص وانور بقى يزعق جامد والناس اتجمعت يسألو في ايه وشيخ البلد وكبارها قالو..فيه ايه يا ابني فيه ايه بس

انور قال بغضب…في ايه… الباشا بتاعكم الي قال حمايتنا من حمايه اهل بيتو حبس اختي تحت الارض مع التعابين والحشرات والله لو حصلها حاجه ماهخليه عايش يوم واحد وزعق وقال..سامعني ..سامعني ياعزيز بيه

عزيز سمعو من جوه اتنهد بضيق ومرديش يرد …واحد من كبار البلد قال بغضب..صحيح الكلام ده يا صفوان بيه

صفوان قال بحرج..ال..اصل..هو فيه سوء تفاهم و

بس قطع كلامهم دخول الدكتوره وبقت تكشف على صبا وعزيز قال..ايه مالها..

الدكتوره ….ضغضها عالي قوي وقلبها كان هيقف وكمان هبوط في الدم انا هعلق لها محاليل ودلوقتي تفوق ان شاء الله

انور دخل لما قالت كده وقال اتسممت طيب..كان فيه تعابين كتير  حواليها و

بس عزيز قاطعو وقال..متخافش كل الي شوفتهم من غير اسنان مش بيسممو اصلا انا كنت قاصد اخوفها مش اكتر

بس انور بصلو بحده وقال…المفروض انت دلوقتي الي تخاف وافضل ادعي انها تقوم كويسه..لان عمرك مرهون بعمرها ولو جرللها حاجه هتدفن قبلها

عزيز اتنهد بضيق وقال…انا مقصدتش حاجه من الي حصل لها وكفايه تهديد انا ساكتلك لاني مقدر وضعك فمتذودهاش احسنلك

انور قرب عليه بغضب وقال..وان مسكتش هتعمل ايه يعني هتحبسني زي ما كنت حابسها

عزيز اتنهد و نفخ  وقال..طيب ماشي خلينا نطمن عليها وبعدين قول الي عايزه

انور قال بغضب….اه ده على اساس انك قلقان عليها يعني

عزيز قال بضيق شديد…اوووووف مش هنخلص

انور لسه هيتكلم اتقدم عليه واحد من اعيان البلد واخدو وهو بيقول …تعالى معايا يا انور يا بني مش وقت الكلام ده علشان خاطري انا وخدو وقف بيه بعيد

عزيز كان واقف بيبص لصبا بعيون بتلمع بالدموع جسمها لسه بيترعش من الخوف ووشها لونو مخطوف وحالتها صعبه مازن كمان كان بيبصلها وهيموت وتفتح عنيها

بعد شويه صبا فتحت ببطأ وبصت حوليها بخوف شديد وابتسمت بدموع وهيه مش مصدقه نفسها انها شايفه وانها في السرايا

انور قرب عليها بلهفه وقال..صبا..حببتي انتي كويسه كلميني انتي تمام

صبا حضنتو بسرعه وبقت تبكي جامد .. ومازن كان بيبصلها بدموع والكل بقى يقول الحمد لله وعزيز اتنهد بارتياح وقال..احم حمدالله على السلامه

صبا بعدت عن انور وبصتلو بغضب شديد وقالت..عايزه امشي من هنا يا انور لوسمحت مشيني

انور قال ..تمام يا قلبي ..اكيد مش هنفضل هنا تاني بس خلي المحلول يخلص نفكو ونطلع

صبا هزت راسها بالموافقه بس رفعت عنيها بدهشه لما مازن قال…انتي كويسه…قلقنا عليكي قوي

مش بس صبا الي بصتلو باستغراب كل الموجودين كذالك ومازن خد بالو من نظراتهم وقال…احم اخوكي..يعني قصدي اخوكي كان قلقان..عن اذنكم

ولسه هيمشي شيخ البلد قال..استني يا مازن عايزك انت وعزيز بيه في كلمتين

عزيز ومازن مشيو معاه على المكتب واول مادخلو قال…الرجاله عتبانه عليك يا عزيز بيه البنت الي قولت ان حمايتها من حمايه اهل بيتك ازاي وصلت للحاله دي ده وعدك للناس ولا انت قلت كلمتين والسلام  علشان تكسب اصوات الناس

عزيز قال بحرج..انت اكتر واحد عارفني يا شيخ حمد بس البنت غلطت معايا و

قاطعو الحج حمد وقال …عملت ايه يعني تستاهل عليه كل ده

عزيز ومازن بقو يبصو لبعض وعزيز مكانش عايز يقول الموقف الي حصل فقال..مش مهم عملت ايه الي حصل حصل  ..وانت معاك حق انا غلطت ومش هتتكرر

حمد قال بحزم ..هيه مش هتتكرر فعلا لاننا هنحسم الموضوع ده …البنت دي لازم تبقى في حمايه راجل وانت وعدت ان اخوك هيتجوزها يبقى تثبتلنا انك قد كلمتك وان الموضوع مش بس علشان الانتخاب

عزيز قال..وانا موافق على الي تقول عليه يا شيخ حمد من غير ما اعرفو

الشيخ حمد قال…تحدد جواز اخوك منها اليومين دول وقبل نتيجه الانتخاب يعني يا بكره يا بعدو بالكتير وتراضيها ومتخليهاش تمشي

بقلمي…زهرة الربيع

عزيز قال باستغراب..بكره ازاي بس..هو احنا مش اتفقنا بعد الانتخابات ما تخلص

حمد قال… الموضوع منتهي يا عزيز انا ضمنتك قدام الرجاله متصغرنيش

عزيز اتنهد وقال..تمام..بعد بكره نكتب الكتاب ونعمل الفرح كمان مرضي يا حج

حمد قال…على خيره الله استأذن انا …. ومشي وعزيز قعد ومسك دماغو حاسس بصداع شديد من كل الي حصل

مازن قال بتوتر..انت اكيد بتقولو كده علشان ميزعلش..يعني مستحيل اتجوز البنت دي بعد بكره صح

عزيز نفخ بخنقه و سابو وطلع من غير ما يرد وقال بحزم…بابا اتصل بمهندس الديكور والطباخين وكل الي الي جهزو خطوبه مازن..هنعمل فرحو بعد بكره

ابوه والكل كانو بيبصو لبعض بزهول وصبا غمضت عنيها ونزلت دموعها بالم

بس انور قال بغضب..مفيش جواز هيتم..انا واختي هنمشي من هنا

عزيز اتنهد وقال احنا كان فيه بنا اتفاق ..وصبا خطيبه مازن يعني مش هتفرق يتجوزها بعد يومين او بعد شهر او حتي سنه

انور قال..انا مش بعترض على المعاد..انا بعترض على الجوازه كلها بعد الي عملتوه مع اختي مستحيل اوافق

عزيز مردش عليه وبص لصبا وقال..احم..ممكن كلمتين يا انسه صبا..لوحدنا لو سمحتي

صبا وقفت بتعب وانور قال..كلمها هنا

صبا قالت..متقلقش عليا ..هشوفه عايز ايه ..ودخلت مع عزيز المكتب

عزيز قال ..بصي..احم..انتي غلطتي وانتي عارفه كده كويس…بس انا مكنتش اقصد اسيبك الفتره دي كلها والتعابين الي هناك مش سامه اصلا صدقيني قصدت اخوفك مش اكتر

صبا قالت بدموع وهدوء شديد..عايز ايه قول الي معاك مفيش داعي لكل المقدمه دي

عزيز اتنهد وقال…تمام..سمعتيني بره..عايزك تقنعي اخوكي

صبا قالت بنفس الهدوء..في حال موافقتش ايه الي هيتم

عزيز قرب منها ووطى على الكرسي الي قاعده عليه وقال بتحذير واضح ..ولا حاجه..هخسر الانتخابات…وساعتها انا نفسي معرفش ردة فعلي هتكون ايه بس اكيد مش هتعجبك ابدا… لا انتي ولا اخوكي

صبا بصتلو بسخريه ووقفت وقربت منو وقالت بقرف شديد..نفسي اشوف اخر وسا*ختك..كل ما اقول..مستحيل يكون فيه اسوء من كده بتفاجأني بالي اسوء بكتير

عزيز بصلها بسخريه ولا مبالاه مصتنعه وقال…اممم خلصتي…اسمع ردك بقي

صبا بصتلو باشمئزاز  وطلعت من المكتب وقالت …انور انا وافقت خلاص خلينا نخلص من الموضوع المقرف ده..وبصت لمازن وقالت بغضب…يكون في علمك شهر بالكتير وهنطلق ده لو كان عاجبكم

مازن لسه هيرد ..عزيز قال بسرعه..موافقين تمام

صبا دخلت اوضتها بحزن شديد وانطلقت الزغاريد والتهنيأت وانور حس بخنقه من الوضع ورجع على الاسطبل وكل واحد دخل اوضتو علشان ينامو بعد يوم مرهق

صبا كانت في اوضتها بتبكي بشده وسمعت خبط الباب راحت تفتح وقالت ..انور لو سمحت انا…

بس مكانش انور اتفاجأت بشده لما لقت جاسر قدامها قالت باستغراب …نعم عايز حاجه

بص على جس*مها بطريقه وقحه وقال وهو بيضغض على وسطها.. اوووف عايزك انتي ياتفحايه..اسمك ايه يا بت

صبا زقتو بكل قوتها وقالت بغضب..انت ازاي تمسكني كده..امشي اطلع بره..يلا اطلع حالا

جاسر قرب عليها وقال…فيه ايه بس دا انا جاي اشكرك انك انقذتيني الصبح وقرب اكتر وقال وهو بيحط ايده عليها..مش قادر انسى قربك ولمساتك الرقيقه انتي حلوه اوي وانا اقدر الحلوين

صبا بعدت عنو  وقالت بتوتر..لو سمحت اخرج يلا اخرج بقولك

جاسر شدها عليه تاني وقال…يا بت خليكي حلوه معايا..انا انا مش اي حد انا جاسر الالفي هدلعك ااااخر دلع وقرب عايز يبوسها..بس صبا دفعتو تاني وقالت..لو مخرجتش دلوقتي هلم عليك البيت كلو

جاسر اتنهد وقال ..براحتك..ملكيش في الطيب نصيب ..بس انا مش هسيبك يا جميل ومسيرك هتحني

قال كده وفتح الباب هيخرج اتفاجأ بمازن قدامو

مازن اتسعت عنيه بشده وجاسر بقى يساوي هدومو ويعدل قميصو وبنطلونه قاصد يخليه يشك فيهم

مازن قال بعصبيه..انت بتعمل ايه هنا

جاسر قال بارتباك مصتنع..انا..انا..اه انا جيت اشكر الانسه صبا على الي عملتو معايا بس انا خلاص شكرتها وطالع اهوه

مازن بصلو بغضب ومسكو من قميصه وقال بعصببه…عارف لو لقيتك قريب منها تاني هعمل فيك ايه

جاسر نفض اديه وقال بسخريه..طب انا قربت ..وريني هتعمل ايه

مازن اتنرفز  وادالو بوكس وقعو على الارض وجاسر وقف باستغراب شديد وردلو البوكس بواحد اقوى وواشتبكو مع بعض

صبا خافت جدا وقالت بزعيق ودموع..بس انت وهو كفايه…بس بقى كفايه سيبو بعض كفاااايه

في الوقت ده عزيز كان بيشرب قهوه في البهو وسمع صوتها وراح عندها جري واتفاجأ بمازن وجاسر بيضربو بعض جامد وصبا كانت يأست انهم يسيبو بعض وقعدت تبكي في زاويه

عزيز قال بزعيق وغضب رهيب…مازن

مازن وجاسر بقو يبصو لبعض بغضب شديد وسابو بعض فورا

عزيز قرب من مازن وقال بغضب..فيه ايه

مازن قال …احم..مفيش حاجه يا عزيز متشغلش بالك

عزيز قال..اه مشغلش بالي ..طيب اطلع استناني عند تمار

مازن لسه هيتكلم عزيز قال بحزم …اطلع يا مازن

مازن بص لجاسر بغضب ومشي وجاسر ابتسم بسخريه ولسه هيطلع عزيز قال…استني…

جاسر وقف وبصلو وقال ببرود..يا نعم

عزيز قرب منو وقال بفحيح مرعب…مش عايز اشوفك في الاوضه دي تاني…لو دخلتها…مش هتدخل اي اوضه تانيه الا على كرسي عجل ..وصلت

جاسر خاف من طريقتو وقال ..انا كنت بشكرها و

عزيز قاطعو وقال…انا قولت الي عندي…وانتهى

جاسر اتنهد وخرج بعصبيه وعزيز بص لصبا الي كانت قاعده على السرير وبتبكي وقال بغضب مكبوت..وانتي يا ريت تقفلي باب اوضتك ومتفتحيش لاي حد مش كل شويه هطلع حد من عندك …ايه مبسوطه وانتي لماهم كده حواليكي

بقلمي..زهرة الربيع

صبا رفعت عنيها بزهول من كلامو وقالت بغضب شديد…غور من وشي

عزيز اتسعت عنيه بدهشه وقال..نعم قولتي ايه

صبا وقفت واتقدمت عليه وبقت تزقو ناحيه الباب  وتقول بعصبيه وصراخ .قولت… غور… من وشي اطلع من هنا..مش عايزه اشوف وشك سبني في حالي اطلع بررررررره وبقت تزقو لحد ما طلعتو من الاوضه وقفلت الباب في وشو

غزيز اتنهد بغضب وطلع على اوضتو

اول ما دخل مازن وقف وقال بسرعه….انا المرادي معملتش حاجه…روحت لقيتو  قاعد عند خطبتي وقلي كلام ينرفز

عزيز بصلو بضيق وقال…خطبتك…امممم ماشاء الله بقيت تقول خطبتي يعني

مازن قال بارتباك..مش ده كلامك وده الامر الواقع ..انا لو عليا مستحيل اتمنى اتجوز بنت البواب بس انت الي فرضتها عليا

عزيز قال بضيق..انت الي فرضتها على نفسك وعلينا كلنا ..المهم الي اسمو جاسر ده تخليك بعيد عنو وتتجاهلو تماما ..على بال ما اشوفلو صرفه

مازن قال ..تمام ..بس انت وافقت تسيبو هنا

عزيز قال…انا هتصرف متشغلش بالك

مازن قال تمام تصبح على خير …..مازن خرج وعزيز قعد يفكر بضيق لحد مانام من كتر التعب

في صباح يوم جديد عند انور فتح عنيه بنوم واتفاجأ بأسيل قاعده قدامه وقالت بابتسامه جميله..صباح الخير

انور قعد بسرعه وقال بقلق..صباح النور فيه حاجه صبا كويسه

اسيل ضحكت وقالت على مهلك اهدى..صبا بخير هو انا مينفعش اجي اشوفك الا لو فيه مشكله

انور ضحك وقال..لا طبعا انا احب اشوفك في اي وقت

اسيل نزلت عنيها بكسوف لانو من غير القميص بتاعو ومسكت القميص وناولتهولو بحرج وقالت..احم..البس..لاتاخد برد

انور ضحك واخد القميص لبسو ووقف وقال..هعملك شاي معايا

اسيل قالت باستغراب شاي هنا

انور قال وهو بيعمل الشاي..اه اصل انا جبت هنا الحجات الصغيره الي هحتاجها علشان محتاجش ارجع البيت كل شويه

اسيل قالت امممم…على كده بقى انت بتفضل هنا على طول

انور قال بحزن..ايوه..كنت بروح علشان اشوف صبا ..بس دلوقتي..واتنهد وقال..يعني شبه مقيم هنا

اسيل ابتسمت بحزن عليه بس غيرت الموضوع وقالت..اصل انا ضعيفه شويه في كام لغه كده وعرفت انك كليه لغات فقولت لو اجيلك شويه كل يوم مش هعطلك ابدا انت وبتشتغل

انور اداها الشاي وقال..ده انا ابقى محظوظ لو اشوفك كل يوم

اسيل ضحكت وقالت تمام..هو انا ينفع اسألك سؤال شخصي شويه..هو انت مكنتش مرتبط

انور ضحك وقال..بتسألي ليه

اسيل قالت بكسوف..عادي يعني اصل شاب زيك يعني ازاي مفيش حد في حياتك

انور اتنهد وقال..ملقتش فرصه للمواضيع دي الدنيا اتغيرت معايا فجأه وكل حاجه باظت

اسيل قالت انا كنت عايزه اسألك في الموضوع ده ايه الي حصل معاكم سمعت انكم كنتو عايشين في القاهره وكمان لبسكم غالي جدا

انور قال …اممم كنا..بس دلوقتي زي ما انتي شايفه كده ..اصل بابا كان زي عمي كده بيشتغل بواب وبعدين اشتغل سمسره ومقاولات وربنا فتح عليه حتى  كان يبعت لعمي فلوس كتير جدا وكنا تمام ومبسوطين وانا خلصت الجامعه واشتغلت مرشد سياحي وكانت الحياه جميله جدا

بس فجأه خسر كل حاجه ومقدرش يستحمل جاتلو جلطه في القلب واخر حاجه قالها نيجي نفضل مع عمي علشان كل حاجه اتحجز عليها ..وفعلا بعد ما مات جينا هنا وفضلنا عند عمي من ٩ شهور كنت في الاول بشتغل لوحدي هنا وصبا كانت بتشتغل في المطبخ بس بعدين مصاريف صبا زادت جدا لانها دخلت ااولى طب  بعد الاجازه هتبتدي في السنه التانيه فضطريت اخد ورديتين وبقت تيجي تساعدني لما تكون فاضيه والباقى انتي عرفاه

اسيل اتنهدت وقالت..الدنيا غداره قوي وظالمه

انور قرب عليها وقال..مش شرط ممكن تكون مخبيه اجمل حاجه وسط الوجع ده كلو

اسيل اتوترت من قربو وجات ترجع لورا اتكعبلت وكانت هتقع بس انور شدها وسندها بايده وكانت قريبه منو جدا او بمعنى اصح في حضنو

انور بص في عيونها وقال…انتي اجمل حاجه في وجودنا هنا

اسيل ابتسمت وفرحت من قلبها وقالت..بجد

انور قرب اكتر وقال قدام شفايفها…بجد …انا برتاح بوجودك …عينيكى حلوين اوي بس شفايفك احلى ولسه هيبوسها زقتو بخفه وجريت بكسوف وقلبها كان بيدق جامد

انور اتنهد وكان بيبص لطيفها بابتسامه وقلبو كان بيدق بعنف حط ايده على قلبو وقال …اشششش اهدى…هيه الي لازم تقع مش انت واتنهد وكمل شغلو وهو بيفكر فيها ومش بتغيب عن بالو

عند عزيز كان بيلاعب تمار في الجنينه وبيتفق مع منظمين الاعراس وكان كل شئ ماشي تمام

عند صبا كانت في الاوضه والباب خبط قالت بخوف..مين

جالها صوت واحد بيقول..انا  سواق مازن بيه باعتلك معايا حجات لحضرتك

صبا فتحت ودالها شويه شنط وقال…دي هدوم حضرتك مازن بيه اشتراهم ليكي..بيقولك خدي حد من الخدم واطلعي وضبيهم على زوقك….. وفستان الفرح هتجيبو الكوافيره بعد الضهر وتجيلك ..عايزه حاجه تاني

صبا اتنهدت بضيق وقالت…شكرا روح انت

الراجل مشي وصبا قفلت  الباب وبصت للشنط بدموع وشافت واحده منهم فيها قمصان نوم ولانجري اتنرفزت جدا ورمتهم في الارض وداست عليهم وقالت بعصبيه…واحد حيو*ان و*سخ..بتحلم والله في احلامك يا وا*طي  وقعدت على السرير وهيه مضايقه جدا

بقلمي..زهرة الربيع

الراجل طلع من السرايا وعزيز ندالو وقال…ها وصلتلها الحاجه

الراجل قال..ايوه يا باشا وقولتلها انهم من مازن بيه زي ما قولتلي

مازن سمعو قال… هو ايه الي مني

عزيز قال للراجل شكر روح انت وبص لمازن وقال..انا بعت هدوم لخطبتك قولتلها انهم منك علشان متغلطش قدامها

مازن قال بحرج..اه صحيح انا نستها خالص على العموم كويس انك اتصرفت

عزيز قال ..تمام يلا تعالى شوف الترتيبات… وراحو يشوفو ترتيبات الفرح

عند سمر كانت قاعده لتشرب قهوه وجالها جاسر وقال…سوسو..عايزك في خدمه

سمر بصتلو بسخريه وقالت …الي هيه

جاسر قعد قصادها وقال…عايز الغي الجوازه دي ومحتاج مساعدتك

سمر شربت شويه من قهوتها وقالت ..والمقابل. .انت عارف كل حاجه لها تمن

جاسر قال …اممم انا مستعد للي تطلبيه ..البت عششت في دماغي ومش عايزها تتجوز

سمر ضحكت وقالت..خدت بالي من اول يوم انها عششت في دماغك عنيك كانت بتاكلها اكل بس انا برضو هستفيد ايه

جاسر قال..ما انا بقولك امري

سمر بصتلو وقالت …عزيز..عايزاه ..انت عارف كده من زمان

جاسر ضحك جامد وقال…عارف بس انتي لسه موقعتهوش ده احنا كشحنا مراتو من اربع سنين

سمر قالت بضيق..بيحب عمو اوي ورافضني علشان كده عيزاه يكره بطريقه تخليه ينسي اني مرات عمو هتساعدني

جاسر قال… دي عندي بس مازن ميتجوزش البنت

سمر قالت…اتفقنا دي ساهله اوي سبهالي

وبعد اليومين اتعمل اعظم ليله فرح وكانت بحضور اعيان البلد والصحافه والاعلام وكل شئ مثالي جدا وصبا جهزت وكانت زي القمر حرفيا ازهلت الجميع بجمالها الساحر

مازن كمان جهز ولبس بدله شيك جدا جدا وكان حلو قوي

بس الصداره كانت لعزيز الالفى كان طالع يجنن يخطف القلب قبل العين لبس بدله سوده شيك جدا وكالعاده العبايه محطوطه عل كتافو بطريقه بتذيد من هيبتو

انور كمان كان زي القمر وطلع اخد اختو ونزل بيها عند المأذون وهو حرفيا مخنوق من الوضع بس كانت صبا بتبتسملو وتحاول تخفف عنو وهيه بتموت من جوه

فوق عند مازن كان بيرش البرفان بتاعو وهينزل بس للاسف حد خبطو من وراه على دماغو وشالو وطلع بيه من باب السرايا الي ورا

عزيز نزل ورحب بالمعازيم والمأذون والشيخ حمد قال..يلا يا عزيز يابني استعجل العريس بقالنا كتير مستنينه

عزيز قال ..اه تمام..حاضر ثانيه واحده وطلع ينادي مازن بس للاسف ماكنش موجود

عزيز دور في كل السرايا بس ملوش اثر نزل جري وقال لابوه

صفوان قال بخوف..يا انهار اسود..هرب..هرب ابني وانا عارفه يا فضحتنا قدام الناس خلاص المرادي ملهاش حل

عزيز بقى يرنلو بس من غير فايده وضرب التليفون في الحيط بغضب وقال ..هربيك يا مازن الك*لب والله لاربيك يا حيو*ان ونزل عند المعازيم والمأذون وهو مش شايف قدامو من الغضب وقال..يلا يا شيخنا اكتب الكتاب بسرعه

المأذون والناس استغربو والشيخ حمد قال مش لما يجي العريس يا ابني

عزيز قال بحزم..انا العريس..انا الي هتجوزها مش اخويا اكتب الكتاب يا شيخنا ووووو

انا الي هتجوزها مش اخويا..اكتب الكتاب وخلصنا

اتسعت عيون صبا بشده وقالت..انت بتقول ايه..هو اي جنان وخلاص اخوك فين وكملت بسخريه..ضحك عليك وهرب مش كده

عزيز اتنرفز جدا بس حاول يهدى علشان الناس وقال..والله انا اتكفلت بيكي في عيلتنا المفروض متفرقش معاكي انا ولا اخويا وكمل قاصد يحرجها ..ولا اخويا حاله خاصه ومش عايزه غيره

صبا بصتلو بغضب شديد وانور قرب عليه وقال بغضب..قصدك ايه

عزيز قال..مقصدش حاجه..بس يعني اذا الموضوع انها تتجوز علشان كلام الناس زي ما قولنا يبقى متفرقش

انور لسه هيرد الشيخ حمد قال بفرحه..تمام عزيز معاه حق اكتب الكتاب بسرعه يا شيخنا

انور استغرب لهفتو ومكانش عارف يقول ايه بص لصبا وقال انتي مش مضطره تكملي في المهزله دي

بس صبا قالت بدموع…مش مهم متفرقش وكملت وهيه بتبص لعزيز بغضب وقالت..هو او اخوه ميفرقوش عن بعض الاتنين او*ساخ

عزيزاتنرفز بس مبينش ابتسم بالعافيه وقرب منها وضغض على ايدها وقال …احترمي نفسك..الناس قاعده بدال ما ابهدلك انتي واهلك

صبا بعدت عنو وقعدت جمب انور وقالت بغضب مكتوم..اكتب الكتاب بسرعه لوسمحت خلينا نخلص

وتم كتب الكتاب وعزبز وقف قدام صبا وفاجأها وباس على جبينها وقال..مبروك يا عروسه وطلع السلاح وضرب نار وانطلقت الزغاريد والتهنئه

صبا نزلت دموعها ومسحتهم بسرعه وقعدت بضيق لحد الحفله ما خلصت والناس مشيت

اول ما مشيت الناس عزيز قعد على الكرسي ومسك دماغو وحاسس بصداع رهيب

صفوان قرب منو وقال..انت كويس يا ابني

عزيز قال بغضب..لا.لا مش كويس…وانت اكتر واحد عارف الي بمر بيه دلوقتي انا حلفت اني عنري ما هتجوز تاني انا مش حابب اتجوز مش عايز مش عايز..ليه..ليه ابنك يعمل فيا كده ليه..طب..كان كان قلي..انا لحد امبارح متكلم معاه واخترتلو البدله ليه انا هتجنن هتجنن . عزيز كان في حاله غريبه من العصبيه والاندفاع حتى مش واخد بالو انو بيقول كده قدام صبا واخوها

صفوان قال…اهدي يا ابني اهدي متعملش في نفسك كده …اسمعني ابعتلو رساله قلو ان الموضوع خلص خليه يرجع البيت بدال ما يبات بره

عزيز بصلو بغضب وقال بعصبيه وزعيق..في ستين الف داهيه ان شاله ما رجع حتى… افضل ادعي اني مشفهوش السعادي لاني قسما بربي ما هرحمو وطلع على اوضتو بغضب رهيب

انور بص لصبا بدموع من الوضع الي هيه فيه وقال…تعالي معايا غيري هدومك وهنام في اوضتك انا هفضل معاكي انهارده

صبا ابتسمت وحاولت تبان اقوي وقالت…لا يا حبيبي انت روح نام زي ما بتنام كل يوم متقلقش عليا…وبعدين انا مش هينفع اسيبو حتى لو كان كل الي بنا ورقه بس دلوقتي ملزمه افضل معاه

انور اتنهد وقال..انتي متأكده انك هتقدري

صبا قالت ..متقلقش عليا..لو احتجتلك هرنلك ..تصبح على خير

انور باسها من جبينها وقال… وانتي من اهلو وكان هيطلع وجات عينه على اسيل الي كانت بتبصلو جامد وخايفه حد ياخد بالو

انور فضل باصص عليها شويه وخرج وهو بيتوعد لمازن وعزيز  على الموقف الي عملوه وقال…بكره هندمكم هتشوفو وراح الاسطبل

صفوان كان مش مصدق الي صبا قالتو  وانها هتفضل جمب عزيز كانت هتمشي قال..استني يا بنتي

صبا بصتلو باستغراب لانة اول مره يكلمها وصفوان قال…هو مش وحش ابدا والله..بس حصلتلو ظروف غريبه و

صبا قالت …المفروض الي يتعذب يقدر الوجع وميحطش حد في موقف يوجعو وعلشان كده انا هفضل معاه انهارده لاني ملقتش الي يقف جمبي ومش حابه احطو في نفس الموقف

صبا طلعت على اوضه عزيز واول ما فتحت الباب اتفاجأت بالمكان متكسر وعزيز قاعد على السرير وماسك دماغو

صبا دخلت بتوتر وعزيز اول ما شافها بصلها بحده وعنيه بتطلع شرار وقال..انتي ايه الي جابك هنا ..اخرجي حالا

بقلمي..زهرة الربيع

صبا اتنهدت ووقفت قدام المرايه وبقت تقلع طرحتها من غير ما تبصلو او ترد عليه حتى

عزيز استغرب تصرفها وقرب منها بغضب وشدها من دراعها وقال بعصبيه..انا مش بكلمك..اوعي تفتكري ان حتت الورقه الي كتبناها دي هتعمل منك مرات عزيز الالفي فوقي لنفسك انتي كبيرك تأكلي الحصان بتاعي يعني حتى اكلي مستنضفش انك تطبخيه

صبا ابتسمت بضيق وقالت…تمام..خلصت..اولا دي اوضتي شئت ام ابيت..وهنام هنا لحد ما نطلق..ثانيا بقى حوارك القديم ده ميفرقش معايا اصلا انا عمري ما هعتبر الي حصل من شويه ده جواز

وبقت تدور في الدلاب على حاجه محترمه تلبسها

عزيز كان مضايق جدا من الي حصل ومن وجودها ومن كلامها بس مردش عليها لانو تعبان وحاسس بصداع رهيب قعد على السرير بيأس ووجع

صبا  كانت تتمني لو يزعق ويتكلم حتى لو كان هيجرحها بس متعودتش تشوفو بالضعف ده اتنهدت بحزن وقربت عليه وقالت…احم..لو حابب تدخل تستحمى يمكن تروق و

بس عزيز بصلها بحده وقال..اكيد لو حابب استحمى مش هاخد رأيك

صبا قالت بضيق..مقصدش بس علشان انا هدخل الحمام فقولت لو حابب تروح الاول

عزيز قال بغضب…ده حمامي ادخلو امتى ما احب حتى لو انتي جوه وحبيت ادخل هدخل

صبا اتنهدت وقالت…براحتك…واضح اننا مش هنتفاهم ابدا واخدت هدوم وبقت تحاول تفتح السوسته بس مش قادره اتعصبت ونفخت بضيق

عزيز بصلها بسخريه وقال…لو متخيله اني هقرب منك واساعدك وافتحلك السوسته واتفاجأ بجمالك ويغريني تبقي بتحلمي ..علشان اوفر عليكي وقت بس

صبا كانت حرفيا هتطق من كلامو بس ابتسمت باستفزاز وقالت..لا عارفه انك مش هتعمل كده خدت بالي انك بارد ..واضحه اصلا

عزيز وقف بنرفزه وقال…قصدك ايه

صبا قالت…والله  الي قلتو واضح

عزيز قرب عليها وقف وراها ومد ايده على سوسته الفستان وصبا كانت مستغرباه بس اتسعت عنيها بشده لما شق السوسته والفستان بعنف قطعو لاخر ضهرها

صبا دارت ضهرها بايدها وبصتلو بزهول وقالت بعصبيه…انت ايه الي عملتو ده انت اتجننت

بس عزيز مسكها من فكها وقال بغضب رهيب…اوعي تتجاوزي حدودك معايا..متنسيش نفسك احسنلك…لاني معنديش مانع اتسلى بواحده زيك اتخلقت لتسليه مش اكتر

وسابها بعنف ومشي اخد هدوم ودخل الحمام صبا قعدت على السرير بدموع ووبقت تبكي جامد بس مسحت دموعها بسرعه لما الباب خبط حطت الطرحه على ضهرها وفتحت الباب وكانت اسيل ومعاها تمار

اسيل قالت بحرج..انا اسفه بس مش راضيه تبطل زن عايزه بباها

صبا ابتسمت على البنوته الحلوه الي معاها وقالت..طيب ايه المشكله تعالي ياحلوه

تمار بصت لاسيل وقالت…ليه روبانزل هنا

اسيل ضحكت وصبا كانت مستغربه بس اسيل قالت..قصدها عليكي..علشان شعرك

صبا ضحكت وقالت..ااااه..طيب تعالي واخدتها واسيل مشيت

صبا قعدتها على السرير وبقت تلعب معاها وتمارا كانت بتضحك وعزيز طلع واتفاجأ بيها قال..توته..انتي هنا

تمار قالت..اممم كنت بلعب مع …وسكتت شويه وقالت..هو انتي اسمك ايه

صبا ابتسمت وقالت..انتي مش بتناديلي روبانزل..خلاص عجبني الاسم

تمار ضحكت وقالت..خلاص هقولك روبانزل

صبا قالت تمام هدخل الحمام شويه ورجعالك واخدت هدومها ودخلت وهيه متجاهله عزيز تماما

عزيز اتنهد بضيق وقعد جمب تمار وبقى يفكر في مازن وليه مرجعش والفجر قرب يطلع  مسك تليفون بيسيبو في الاوضه احتياطي وبعتلو رساله زي ما ابوه قال وهو مضايق جدا وكتب.  انت يا زفت..ارجع..خلاص كل حاجه باظت زي ما كنت عايز يا رب تكون مبسوط..ارجع احسن والله لو لقيتك بمعرفتي ما هرحمك وقعد بضيق شديد

صبا خرجت من الحمام وهيه مكسوفه جدا لابسه بيجامه حريريه رهيبه وشعرها مفرود ووقفت تنشفو قدام المرايه ووشها كان زي البدر طبيعي جدا من غير مكياج بس تجنن

عزيز كان بيبصلها جامد وعيونه مش قادر يحركهم من عليها صبا خدت بالها من نظراتو بس اول ما شافها بتبصلو بعد عيونه وبقى يلاعب تمار

صبا نشفت شعرها واخدت مخده وغطا وراحت تنام على الكنبه

عزيز قال..بتعملي ايه..تعالي نامي هنا انا هنام عندك

تمار قالت بفرحه…ايوه انا هنام جمب روبانزل انهارده

عزيز قال..تمام نامو سوا على السرير وانا هنام هناك يلا تصبحي على خير يا توته..وراح نام على الكنبه

صبا اتنهدت بحزن وراحت نامت جمب تمار وبقو يضحكو سوا لحد ما نامو

عزيز كان بيبصلهم بابتسامه ونام هو كمان

عند انور كان مش قادر ينام وبيفتكر الموقف الي اختو اتحطت فيه والكلام الي عزيز قالو وحاسس انو هيموت من الغضب بس اتفاجأ باسيل… قالت..نمت

انو وقف باستغراب وقال..انتي هبله يا بت ايه الي جابك دلوقتي افرض حد شافك جايالي في الفجر كده يقول عليكي ايه

اسيل ضحكت وقالت…ياسيدي وهيه الناس بتعرف تعمل ايه غير الكلام

انور قرب منها وقال..وانتي مش خايفه تيجي عند شاب كده في نص الليل

اسيل قربت عليه اكتر وقالت..انا معنديش مانع اذا هتتكلم معايا وممكن اخفف عنك

انور بعد عنها وقعد بحزن وقال…مفيش حاجه ممكن تخفف عني..الصراحه اكيد هتزعلي بس وكمل بغضب شديد مش هحس اني احسن الا لو انتقمت من كل الي اذاني انا واختي وزلنا بطريقه دي

اسيل اتنهدت وقعدت جمبو وقالت..انت طيب قوي يا انور…وانا مش عايزه قلبك يتأثر بسبب المشاكل دي حاول تسامح وتعيش حياتك

انور قال بدموع..وفينها حياتي انا حتى مش مسموح احلم اخوكي هان كرامتي انا واختي وانا مقدرتش احمي اختي الوحيده وبنسبه لوضعي زي ما انتي شايفه مرمي هنا وسط الحيونات وده اخري ..وبصلها بدموع وقال..حتى انتي..بحاول احط حدود بنا لاني مينفعش افكر.. ولا احلم انك ممكن تكوني ليا في يوم ..ابعدي عني يا اسيل ..انا..انا مبقتش استحمل قربك

اسيل ابتسمت بدموع وحست بسعاده الكون كلو ومسكت وشو باديها وقالت..وهتقدر تستحمل بعدي

انور بصلها بدموع وتاه في عيونها وقرب منها جامد وشدها عليه بقوه واحتضن شفايفها بشفايفو…في بوسه قويه طويله نسيو فيها الدنيا كلها

بقلمي..زهرة الربيع

اسيل بعدت عنو بكسوف شديد وانور قرب عليها وقال..ايه ندمتي

اسيل بصتلو وقالت..بسرعه..لا اكيد لا..بس يعني اول مره انا..احم..اول مره اعمل كده

انور ضحك بخفه وقرب عليها وقال..تتجوزيني يا اسيل

اسيل برقت بزهول وقالت بفرحه..اتجوزك..يعني هتيجي تطلبني من بابا وعزيز

انور قال بابتسامتو الجميله..لا..لا هطلبك منك انتي..انا بحبك انتي وعزيز ميهمنيش بس اكيد لما احسن وضعي هطلبك من اهلك

اسيل قالت باستغراب..مش فاهمه يعني ايه

عزيز حضنها بشده وقال وهو حاضنها بتمكن..يعني الجواز اتنين حبو بعض وميقدروش يستغنو عن بعض وده المهم في العلاقه مش مهم الناس وانا..انور سعيد الحاكم…بقول قدام ربنا اني بحبك يا اسيل واتمنى اعيش العمر معاكي

اسيل فرحت جدا وحضنتو اكتر وقالت بضحك…وانا بموت فيك..وموافقه افضل عمري كلو معاك

انور بعدشويه وجاب ورقه من حاجتو الي في الاسطبل وكتب فيها شويه كلام وقال..امضي يا اسيل..ده عقد جوازنا

اسيل ابتسمت ومسكت القلم بتردد ومش عارفه الي بتعملو صح ولا غلط بس انور حط ايده على ايدها وقال..لو مش مستعده  تواجهي اهلك علشاني وخايفه بلاش

اسيل اتنهدت واخدت القلم وقالت..مستعده اواجه كل الدنيا بس معاك …ومضت وادتو الورقه وقالت..خليها معاك

انور ابتسم بتردد من ثقتها العميه فيه واخد الورقه  وقرب منها وبص في عنيها جامد وقال..انا بعشقك يا اسيل ..بحبك اوي

اسيل قالت..وانا كمان وقبل ما تخلصها انور باسها بقوه وقفل الباب وشالها  ووووووو

في السرايا عزيز وصبا كانو نايمين بعمق  بس صحيو مفزوعين على صوت مازن بيزعق ويقول…هو فين..عزيز..اطلع يا عزيز..اطلت يا ند*ل يا  وا*طي…بقى تخطفني ..علشان طمعان فيها..طب كنت قولي..وبقى يخبط على  الباب بقوه

عزيز استغرب وبص لصبا وقال..بيقول ايه المجنون ده

صبا كانت زيو مش فاهمه حاجه وعزيز وقف بغضب وقال..وليه عين كمان يزعق..مبقاش اسمي عزيز الالفي ان ماربيتو من اول وجديد … وراح فتحلو بغضب وقال…اهلا بالعريس الهارب

بس اتفاجأ بمازن مسكو من قميصو بشده وقال بغضب…اهلا يا عزيز بيه …وبص على صبا الي طلعت وراه وقال بغضب..بقى تخطف اخوك من فرحو علشان طمعان في حتت خدامه وووووو

خطفتني من فرحي علشان تتجوز خطبتي..دا انا اخوك لو نفسك فيها قوي كده كنت قلي مكنتش هعزها عليك

عزيز قال بغضب وزعيق..مازن…انت بعد الي عملتو جاي تحاسبني كمان…وفاكر لما تيجي تزعق شويه وتعملي نفسك كنت مخطوف هتمشي عليا بقى وهصدقك ..انت من الاول ما كنتش عايز تتجوزها بس انا الي غلطت كان لازم احبسك في الاوضه لحد معاد كتب الكتاب

مازن بصلو بزهول وقال…انت ..انت بتكدب ليه..من امتى وانت بتخاف من حد اصلا علشان تكدب ..انا سامع رجالتك بودني بيقولو..عزيز بيه قال خلوه معاكم لحد ما الفرح يخلص والفرح خلص واتجوزها خلاص وسابوني امشي ..انا مش مصدق انت تعمل فيا كده..علشان البنت عجبتك تخطفني دا انا كنت هموت من الخوف

عزيز استغرب كل كلامو هو عارف مازن ممكن يكدب بس هو بيعرف كدبو من قبل ما يتكلم قال..طب..طب مين دول انت شوفت حد منهم

بس مازن قال بزعيق..ايوه…ابتدي في لعبتك الجديده على اساس بقى انك متعرفش اني مخطوف انت بجد فاكر ان كلامك ده هيمشي عليا

صبا كانت بتسمع كلامهم باستغراب شديد مش فاهمه اي حاجه وصفوان كان بيحاول يهديهم بس من غير فايده

عزيز مسك مازن من قميصه بغضب وقال..عارف لو ما بطلتش الكلام الاهبل ده هعمل فيك ايه

بس مازن مسكو نفس المسكه وقال.. هتعمل ايه اكتر من الي عملتو  وريني كده هتعمل ايه ..انت تعمل فيا انا كده يا عزيز… انا اخوك تخطفني علشانها طب اشبع بيها يا عزيز ومن انهارده انسى ان ليك اخ ودفعو بقوه ومشي بغضب دخل اوضتو

عزيز كان بيبص لطيفه بزهول من عصبيتو وكلامو ول الي قالو  شئ غريب جدا

مازن دخل الاوضه وبقى يكسر كل حاجه قدامو وقعد على السرير بعصبيه شديده وهو مش مصدق الي اخوه عملو فيه بس مكانش الي حصل هو الي معصبه..فكره ان صبا بقت مرات اخوه هيه الي معصباه ودي الحقيقه الي بيهرب منها

عزيز دخل اوضتو وقفل الباب بعنف وفضل رايح جاي بغضب..وبيفكر في الي مازن قالو اتنهد و قال…ازاي كده..مين ممكن يكون خطفو..ازي حصل كده

صبا بصتلو بسخريه وقالت ..وانت صدقتو..كل ده كدب.. اكيد قال كده علشان خايف منك و

بس عزيز قاطعها وقال بغضب..مازن اخويا انا الي مربيه..عارف كدبو وعارف صدقو وانا متأكد ان كل كلمه قالها حقيقه

صبا بصتلو باستهزاء وقالت…امممم مربيه..تمام..ولسه هتخرج عزيز شدها من ايدها وقال بعصبيه..رايحه فين

صبا قالت بضيق…نازله المطبخ هكون رايحه فين يعني

عزيز ضحك جامد وقال..لا والله رايحه المطبخ طب كبايه شاي معاكي بقى ..وبصلها بعصبيه وقال..من هنا ورايح  مفيش شغل في المطبخ مفيش نزول على الاسطبل واي حد يطلب منك حاجه بخصوص شغل السرايا ممنوع تنفذيها..انتي بقيتي مرات عزيز الالفي وتتعاملي على الاساس ده طول ما احنا متجوزين وشغل الشرشحه ده تبطليه ويارب اسمع انك كسرتي كلامي والله لاكسر دماغك فاهمه

صبا نفضت ايده بعصبيه وقالت..لا مش فاهمه انا مش مراتك..اوعي تفتكر اني هتعامل على الاساس ده في يوم من الايام

عزيز بصلها بحده وقال..انا الكلام الي اقوله يتنفذ بالحرف وطول ما انتي على زمتي تحترمي رغبتي وكمان شعرك ده تغطيه كلو مش عاوز شعره تبان منو مفهوم

صبا قالت بضيق..بس انا مش محجبه اصلا

عزيز قال بحزم..هتتحجبي ومش زي ما بتحطي الطرحه وكل شويه تقع ويبان شعرك الي فرحانه بيه ده..لاني لو لمحتو في يوم مش هقصو هحلقهولك خالص ….هتتحجبي وانتهى

صبا لسه هتتكلم عزيز قال..اشششس انتي لسه متعرفنيش..لما اقول انتهي يبقى انتهى ولو فيه كلمه على لسانك تبلعيها سمعتي

عزيز قال كده وخرج من الاوضه بغضب وصبا ضربت على الارض بغضب وضيق وقعدت مكانها مرضيتش تنزل

في الاسطبل انور قام من النوم وكانت اسيل بتلبس هدومها… قال بابتسامه..صباحيه مباركه ياقمري

اسيل ابتسمت بكسوف وقالت..صباح الخير

انور قال..على فين بدري كده

اسيل قالت وهيه بتكمل لبس..همشي قبل ما حد يشوفني وهبقى اجيلك تاني

انور وقف وقرب منها وشدها عليه وقال….بس هتوحشيني… اصلا من دلوقتي وحشاني

اسيل ضحكت وقالت…هجيلك على طول يلا بقى لازم امشي لو حد شافني هتبقى مشكله وباستو من خده وقالت ..باي

انور شدها عليه  تاني وباسها من شفايفها بقوه وبعد شويه وقال وهو مغمض باستمتاع..مينفعش تفضلي شويه كمان

اسيل ضحكت وزقتو بخفه وقالت..انا عارفه الشويه بتوعك… وبعدين انا منمتش خالص كفايه دلع بقى يلا هجيلك تاني وقبل ما تطلع قالت..انور …انا بثق فيك اكتر من نفسي انت عارف اكيد

بقلمي..زهرة الربيع

انور ارتبك لما قالت كده واتنهد وحاول يبتسم  وقال..عارف ..ومش عايزك تقلقي..انا ممكن اضحي بالدنيا كلها وانتي لا

اسيل ابتسمت بسعاده وطلعت جري على السرايا

انور اختفت ابتسامتو ونزلت دمعه من عيونه وقعد بحزن شديد وقال…اسف..اسف يا اسيل

..سامحيني..انتي احلى حاجه حصلت في حياتي بس انتي كمان فرصتي الوحيده..انا..انا ايه الي عملتو ده..البنت صغيره اوي

بس مسح دموعو بقوه وقال بغضب.وصبا كمان صغيره.. وملهاش غيري يرجع حقها …وقف ولبس هدومو وقال بابتسامه جانبيه…هنتواجه يا ولاد الالفي هنتواجه

في السرايا جاسر راح لسمر ودخل الاوضه من غير ما يخبط وقال بعصبيه..برافو عليكي..بقى اقولك مش عايزها تتجوز مازن تجوزيها لعزيز

سمر كانت رابطه دماغها وبتبكي قالت بدموع وعصبيه..انا كنت فكراه هيلغي الفرح مش هيتجوزها سبني في حالي علشان انا هتجنن مش مصدقه الراجل الي طول عمري احلم بيه..واحده خدامه زي دي تلهفو على طبق من دهب وانا بايدي الي قدمتو ليها

جاسر قال بضيق..طب والعمل..دلوقتي نعمل ايه  علشان يطلقو

سمر قالت..مش عارفه بقى..هو كده كده هيطلقها اول ما الناس تنسى الموضوع..بس قولي ايه الكلام الي مازن قالو ده

جاسر قال …انا قولت بما انهم اتجوزو بسرعه كده نستفيد من خطفو خليت الرجاله فهموه ان عزيز خطفو علشان طمعان في البنت ممكن كده يتخانقو ويطلب منو يطلقها

سمر قالت بضيق..تمام..بس سبني السعادي مش قادره اتكلم يلا اخرج قبل ما حد يشوفك هنا

جاسر خرج من الوضه يتسحب وكانت صبا رايحه تشوف اسيل وشافتو طالع من عند سمر بطريقه مريبه استخبت علشان ميشوفهاش واول ما مشي طلعت على اوضه اسيل وهيه بتفكر ليه طلع بالطريقه دي من عند سمر

عزيز بقى راح لمازن وخبط على الباب

مازن قال بغضب..مين

عزيز قال بضيق…افتح يا مازن ده انا

مازن اتنرفز وقال بصوت باكي..مش هفتح وامشي من هنا مش عايز اتكلم معاك

عزيز قال بضيق..افتح يا مازن بلاش شغل الاطفل ده افتح خلينا نتفاهم

مازن مسح دموعو وقام فتح وقال بنرفزه..عايز ايه انا قولت الي عندي جاي ليه

عزيز دخل وقعد على السرير  وقال..بس انا مقولتش الي عندي ممكن تهدي بقى وتسمعني انا امبارح معرفش مين الي اخدك من البيت مش انا الي خطفتك انا عمري ما اعمل كده انت عارف اني ضد الجواز ومش عايز ارتبط طول حياتي وانت كنت معايا في اذمتي من اولها وفاهم كده كويس

مازن قال بعصبيه..انا سمعتهم بوداني و

بس عزيز قاطعو وقال..وحيات تمار بنتي ماليه دخل ابدا..وانت عارف اني في حياتي ما حلفت بيها ها مصدقني ولا لا

مازن قعد جمبو لما قال كده وقال..امال مين يعني ليه مصلحه ان انت الي تتتجوز مش انا

عزيز قال …هعرف وحياتك هعرف انا اصلا متأكد انو مش هيجبها لبر..و اول ما ابتدي حب يفرق بنا

مازن قال..قصدك جاسر

عزيز قال..مين ممكن يكون غيره..الي خطفك من السرايا حد منها والا مكانش عرف يخرجك ابدا على العموم سبلي الموضوع ده انا جايلك في موضوع اهم..ايه حكايه صبا معاك رد عليا ومتتكسفش انسى حكايه انها بقت مراتي دى لان دي رسميات قدام الناس مش اكتر

مازن قال بفرحه..صحيح يا عزيز يعني انت مقربتش منها

عزيز ابتسم باستهزاؤ وقال..ولا عمره هيحصل..كأنك متعرفش اخوك انت عارف اني عمري ما هفكر في اي واحده بعد الي حصلي ها بقى انت ..بتحبها

مازن قال ..لا حب ايه.. مش لدرجادي..انا بس تقريبا معجب بيها..افتكرت ان ممكن بعد الجواز تطور علاقتنا بس ..خلاص بقى ..ملناش نصيب مع بعض

عزيز ابتسم وقال..انا اتمنى انك تحب وتتجوز وتستقر ويبقالك اولاد هكون ابوهم اكتر منك ..متقلقش..انا هتجوزها فتره كده لحد الناس ما تنسى شهر بالكتير وتكون نتيجه الانتخابات ظهرت والوضع استقر وهطلقها واجوزهالك على طول

مازن حضنو وقال..ربنا ما يحرمني منك

عزيز قال ..ولا يحرمني  منك انت ابني يا مازن..انا لو اعرف انك كنت مخطوف كان لايمكن افضل مكمل الفرح واكون هادي كده بس افتكرت انك عملتها معايا وهربت …يلا كفايه بقى كلام انا هنزل اشوف تمار مش بترضى تفطر من غيري عن اذنك

عزيز فتح الباب ولسه هيطلع التفت لمازن وقال..مازن صبا مستقبلها معاك وهتكون ليك في يوم من الايام بس حاليا هيه مراتي..وعلى زمتي…مش عايزك تتعرض لها لحد ما اطلقها..ولا تقرب منها حتى لو برضاها..انا واخد ضربه في نص قلبي من اقرب الناس ليا ومش هستحمل الضربه تيجي منك انت بذات

مازن قال بسرعه..انت بتقول ايه..صبا زي اسيل لحد ما تطلقها..انا مش اخوك يا عزيز..انت ابويا ومستحيل اخونك اطمن

عزيز ابتسم وطلع من عندو وراح يفطر مع تمار

اما صبا كانت عند اسيل… واسيل قالت..طب بيحب ياكل ايه او العصير مثلا بيحب اي نوع

صبا بصتلها باستغراب وقالت بضحك…فيه ايه يا اسيل..من ساعت ما قعدنا وانتي بتسألي على انور بيحب ايه وبيكره ايه..وغمزت لها وقالت..هو فيه حاجه انا معرفهاش ولا ايه

اسيل اتوترت وقالت..لا طبعا حاجه ايه..انا بس بشوفو دايما لوحدو في الاسطبل ومش بيرضى ياكل من اكل الخدم الي بنوديه فقولت يعني اعملو حاجه ياكلها مش اكتر

صبا قالت بحزن..هو مش بيرضى ياكل الاكل علشان من السرايا وهو مش عايز ياخد اكتر من حقو مبيحبش حد يمن عليه علشان كده بيشتري من الفلوس الي اشتغل بيها ..يلا سيبك كنت عايزه اسألك على حاجه

اسيل قالت… قولي

صبا قالت..هو الي اسمو جاسر يقرب ايه لسمر مرات عمك احمد

بقلمي..زهرة الربيع

اسيل استغربت وقالت..ابوه الله يرحمو اخو عمي احمد يعني ابن اخو جوزها ..ليه بقى

صبا قالت باستغراب…لا ابدا بس لقيتو خارج من عندها كده يتسحب فقولت ايه القرابه الي بينهم بس…طب بقولك معلش سؤال كمان…هو ايه الي بينو وبين عزيز…سمعتو لما اتخانقو كان بيقول مراتك وراحت لاخويا ومعرفش ايه

اسيل قالت بتوتر..ده موضوع قديم…وحساس اوي..ومقدرش اجاوبك فيه..وياريت كمان متجبيش سيره لعزيز بيه لانو بيتنرفز و

بس قطعت كلامها على صوت عزيز بيزعق جامد ويقول…اهدي ازاي  يا بابا اهدي ازااااي ورحمه امي لاقتلها هشرب من د*مها الخا*طيه الحيو*انه وطلع جري بيقول..اسييييييييل….انتي يا فا*جره

اسيل وقفت بخوف شديد وعزيز كسر باب الاوضه ودخل وقال… اه يا حيو*انه يا فا*جره وهجم عليها مسكها من شعرها بشده وبقى بضربها جامد ويقول..هقتلك..والله لشرب من د*مك

صبا بقت تبعدو عنها وتقول..فيه ايه اهدى  اهدى بس

وجيه مازن على صوتهم وحاولو يبعدوه هو وصبا ومازن شد اسيل عليه وحضنها وكانت بتبكي جامد وتشهق وقال لها..عملتي ايه..عملتي ايه يا اسيل

اسيل قالت ببكا.. والله ما اعرف مش عارفه مش عارفه

عزيز فتح تلفونو وقال..مش عارفه..خدي اعرفي..قرفك يا فا*جره..

اسيل ومازن مسكو التليفون واسيل حطت ايدها على بقها بصدمه شديده ومازن شد التليفون من ايدها وكان هيقع من طوله لما شاف مقطع ليها مع انور ووووو

عر*يانه معاه وهو ساترها في احضانو ابشع صوره ممكن يشوفها اخ لاختو اترعش التليفون في ايده وبص لاسيل وقال بتهتهه..ايه..ايه ده..ها ..ازاي…انور..مع السايس

عزيز قال وهو في قمه غضبو…هيه دي المشكله لو مكانش سايس كان عادي وشد اسيل من شعرها واخدها وهو بيجرجرها بكل قوتو وبيقول..عشيقك…بعت صورك معاه ياخا*طيه بيهدد ينشرهم كمان علشان تعرفي انتي كنتي مع مين في الحرام بعتهملي وبيهددني

اسيل اول ما قال كده بصتلو بزهول وصدمه وقالت ببكا..لا لا مستحيل يعمل كده لا لا

عزيز ضربها قلم قوي وقال..لا والله ميعملش كده اهو عمل يا مغفله..عمل يا هبله ..لعب بيكي علشان ينتقم مني وادتيلو الفرصه..فاكره ايه يا غبيه كنتي فاكره ايه

اسيل نزلت دموعها وبقت ترتعش وقالت ببكا وصراخ..لا..لا مستحيل مستحيل ..انور..انور بيحبني..بيحبني اوي..انت بتقول كده..علشان بتكرهو

عزيز مسكها جامد من شعرها وقال…يا متخلفه. انا هجيب الفديو ده منين يا حما*ره و

بس اتفاجأو كلهم لما وقعت من طولها واغمى عليها

صبا جريت عليها وعزيز قال بتوتر بيحاول يداريه..اسيل..اسيل بلاش الحركات دي

بس صبا صرخت فيه وقالت..حركات ايه البنت اغمى عليها شلها..دخلها اوضتها

عزيز شالها ودخل بيها وهو بيقول لصبا..انتي واخوكي الحيو*ان هدفعكم التمن..اصلا  متعرفوش لعبتو مع مين

صبا ولا كانها سمعاه كانت مشغوله على اسيل  استنتو حطها على السرير وقالت..اطلب دكتور بسرعه وبقت تحاول تفوقها بالبرفان وقاست لها النبض واسعفات اوليه كده من الي درستو

عزيز مسك التليفون وبيطلب الدكتور بس ابتدت اسيل تفتح عنيها بتعب واول ما شافتهم حواليها افتكرت الي حصل ونزلت دموعها بوجع

صبا حضنتها وقالت..كل حاجه هتكون تمام ..متقلقيش اهدي

عزيز بصلها بسخريه وغضب وقال..اهي فاقت خلاص مش محتاجين دكتور مع انك لو كنتي متي كنتي ريحتينا كلنا ..ومشي من الاوضه بغضب رهيب

اسيل اتملت عيونها دموع لما قال كده وحضنت صبا وبقت تبكي جامد وصبا اتأثرت بدموعها وبقت تطبطب عليها وتهديها

اما عزيز فنزل زي الاعصار على الاسطبل  ومازن وصفوان وكل الي شافوه بقو ينادو عليه ويجرو وراه خايفينو يعمل مصيبه بس هو ولا سائل فيهم كان مش شايف قدامو

جاسر شافو راح لسمر الي كانت حاضره الي حصل وقال..فيه ايه مين الي معصبه كده

سمر قالت ..لو شوفت الي حصل اخو الخدامه..كان مقضيها مع الست اسيل..واحنا ولا في الدنيا

جاسر اتفاجا وقال بضحك….دي شكلها هتولع

في الاسطبل كان انور بينضف فيه وبيشتغل زي العاده وسمع صوتهم بينادو على عزيز ..وعزيز بيقول بمنتهى الغضب …روحو انتو محدش يجي ورايااا

انور ابتسم بانتصار وقال بهمس..تعالى يا عزيز بيه مستنيك

عزيز اول مادخل …انور قال..اهلا بالباشا عايز الحصان بتاعك افكو

عزيز اتقدم عليه وضربو بوكس قوي جدا وشدو بقوه ونزل فيه ضرب جامد وقعو في حوض الميه وكمل عليه لحد ما كان هيغرقو

انور بقى يكح جامد وكان بيحاول يبعدو عنو بس عزيز كان زي المجنون ومش حاسس وبقى يقول بغضب رهيب…انا هعلمك ازاي تتجرأ على اسيادك يا كل*ب يا و*سخ وطلعو من الحوض ورماه على الارض وطلع السلاح بتاعو وصوبو عليه

عند صبا كانت بتدي اسيل ميه وبتهديها واسيل قالت وسط شهقاتها..ان..انور…انور مستحيل..مستحيل يعمل كده..اكيد..اكيد بيضحكو..عليا..هو..هو مستحيل يكون…يكون صورني..وبيهددنا..لا لا ميعملهاش هو بيحبني..بيحبني يا صبا هو.. هو قلي كده لا لا مش مصدقه لا

صبا نزلت دموعها لانها عارفه الغل الي في قلب اخوها وكانت بتتمنى انو يكون معملش كده قالت..اهدي يا اسيل..اكيد يا حببتي في سبب و

بس قطع كلامهم دخول سمر وقالت باستهزاء..انتو نايمين هنا والمصايب قايمه بسببكم

صبا بصت لها بضيق وقالت..فيه ايه

سمر قالت بسخريه..ولا حاجه يا عمري جوزك راح يقتل اخوكي بس كده

بقلمي…زهرة الربيع

صبا شهقت برعب واسيل جريت لتحت وصبا وراها واسيل بقت تنادي وتقول..يا عزيز..عزيز..لا…لا يا عزيز ووصلت وهيه بتنهج جامد ودخلت جري لقت عزيز مصوب سلاحو على انور وانور باصصلو بابتسامه مستفزه… جريت وقفت قدام انور وقالت برعب..لا لا..ابعد عنو ملكش دعوه بيه

عزيز مسكها من ايدها بغضب وقال بنظره مرعبه..وليكي عين..كمان تقفي قدامي يا فا*جره يا خا*طيه وضربها قلم قوي وقعها على الارض

انور جري عليها وقال بدموع… اسيل .. انتي كويسه

اسيل بصتلو بدموع وقالت..مش مصدقاهم انا..مش هصدقاهم ابدا..انت بتحبني..مش كده انت قولتلي..قولتلي انك بتحبني مستحيل تعمل فيا كده صح

انور حاول يتحاشا نظراتها ووقفها ومردش عليها وبص لعزيز بغضب وقال..امتى هتتعلم الرجوله وتبطل تتشطر على الحريم

عزيز بصلوبغضب ولسه هيرد دخلت صبا وقالت…بزعيق وانت يا سيد الرجاله..عايز تاخد حقك بنفس طريقتهم الو*سخه..انت كده راجل ..اول ما ابتديت ابتديت بالغلبانه دي

اسيل قالت بزعيق..لا..لا يا صبا هو..هو مستحيا يكون عمل كده..انا متأكده ووقفت قدام انور وابتسمت ودموعها بتنزل على خدودها وقالت..انور…الي قالو كدب مش كده انت مبعتش الفيديو لينا..ولا هددتو..انت بتحبني..بتحبني اوي..معملتش كده علشان تنتقم صح..قولهم..قولهم ان في حاجه غلط..قولهم وانا هصدقك

انور نزل راسو بحزن وحاول يقوى وقلبو حرفيا بيتقطع ورفع راسو بدموع وقال بقوه مصتنعه..لا..كل الي قالو صح..انا الي بعت الفيديو…..ولو منفذش شروطي..الفيديو ده هتشوفو كل البلد

اسيل كانت هتقع من طولها رجعت لورا بصدمه حقيقيه.. وضربتو قلم بضعف وقالت بتهتهه…ود..وديني اوضتي..وديني اوضتي ياصبا لو سمحتي..خديني..خديني من هنا

انور قال بدموع..اسيل..اسيل انا..

اسيل قالت بدموع ..انت حيو*ان..انت سا*فل..انا…انا حبيتك…حبيتك اوي….منك لله..منك لله ومشيت مع صبا ودموعها كانت بتنزل على خدودها بغزاره

صبا بقت تسندها ووقفت قدام عزيز وقالت…جيبو على السرايا وتعالو مينفعش تتكلمو هنا الخدم والناس بره عايزين يعرفو فيه ايه هاتو على السرايا وهنحلها

عزيز استغرب انها مش فرحانه وانها مهتمه بسمعت اسيل هز راسو بالموافقه وقال..احم..تمام

صبا اخدت اسيل وطلعت بيها على السرايا وعزيز قال لانور بغضب مكبوت..اطلع قدامي هنروح السرايا نعرف طلباتك

انور حاول بتمالك نفسو ويحبس دموعو واظهر القوه وقال..ماشي..معنديش مانع بس ثانيه اقلع الهدوم الي حضرتك بوظتها

عزيز طلع وانور غير وراح وراه على السرايا.

عزيز اول ما دخل كانت اسيل قاعده في الصالون و صبا بتديها  ميه بصلهابغضب وقال..عاجبك الي احنا فيه يا هانم..عاجبك يا بنت الاكابر  الوضع الي حطيتينا فيه..والاشكال الي هنضطر نقعد معاهم بفضلك يارب تكوني مبسوطه لما سلمتي شرفنا لواحد سايس حق*ير وسا*فل زي ده

صبا كانت متغاظه من كلامو جدا بس ساكته علشان حاله اسيل… واسيل كانت منهاره وبتبكي جامد

عزيز قرب عليها وقال بفحيح مرعب…كنت فاكر ان الستات تفرق عن بعض وان مش كلهم غدارين وسف*له..وكنت بقول..ادي اسيل اختك قدامك بنت بميت راجل ومستحيل تفرط في نفسها..لاكن لا..طلعتو كلكم صنف واحد حتى انتي طلعتي حيو*انه زيك زي غيرك

اسيل بكت جامد وصبا حضنتها وبصتلو بغضب وقالت..كفايه بقى البنت تعبانه انت حتى مفكرتش تسمعها..

عزيز قال بغضب..اسمعها..اسمع ايه..ها اسمع ايه…ما انا سمعت الفيديو كفايه..ولا علشان المقطع صغير مش كفايه و

قاطعو انور وقال وهو داخل السرايا..الفيديو اكتر من نص ساعه..لو حابب تسمعو كامل ده الي قدرت اصورو بقى ..انا بعتلك الي عقلك يستحملو بس لو حابب ابعتهولك كامل ميغلاش عليك

عزيز غمض عنيه وضم اديه بغضب وبصلها وقال..سامعه..سامعه الوسا*خه…طيب..ابكي بقى..ابكي يمكن تغسلي ذمبك

اسيل كانت حرفيا مش مصدقه والي جارحها جدا ان كل حاجه طلعت كدبه طلعت مجرد وسيله لانتقام

عزيز قرب من انور وقال بغضب..على فكره انا ممكن اخلص عليك حالا ولا هيبقى فيه فيديو ولا اي حاجه

انور ضحك وقعد على الكرسي وحط رجل فوق التانيه وقال…اكيد يعني عامل حسابي هو انا اهبل لدرجادي..انت لو قتلتني مجرد ما اما اموت الفيديو ده هيملا البلد والعالم كمان انا حاطو عند حد مجرد ما يسمع خبر موتي هينشرو بس متخافش ده شخص موثووق بس لو انت عايزني امسحو هو والي معايا تنفذ شروطي من غير ولا كلمه والا بقى هينزل اجمل فيلم يبسط البلد كلها بعنوان.. شاهد فضيحه اخت النائب مع …ابن البواب..الي مكانش عاجبك يا زيزو

عزيز قعد على الكرسي ومسك دماغو وقال بتعب..طلباتك…

بقلمي..زهرة الربيع

انور قال ..طبعا انت سيد العارفين..ان اختك دي

خلاص كده مش هينفع تتجوز غيري..وطبعا حضرتك عايز الموضوع يخلص بسرعه وانا موافق بس

لاكن اسيل وقفت وقالت بغضب وبكا وصراخ.. انا مش موافقه مستحيل اتجوز الحيوان ده اخرج بره بيتنا اطلع من هنا يا حق*ير يا سا*فل

انور كان كلامها وصدمتها فيه ونظرات عيونها بيقتلوه بس دي كانت فرصتوالوحيده انو ياخد حقو من عزيز واخوه

مازن قال بغضب..هيه معاها حق..مستحيل تتجوز واحد زي ده نقول ايه للناس و

عزيز قال بغضب وزعيق..اخرسو..اخرسو بقى ..وبص لاسيل بغضب وقال..ليكي عين تتكلمي وتتشرطي يا هانم المفروض حاليا تبقى بتحمدي ربك الف مره انك لسه عايشه

جاسر كان واقف على جمب وسامع كل الكلام قال باستفزاز..معاه حق كان المفروض نخلص عليكي..لولا الفضايح الي بتيجي واحده ورا التانيه الاول فضيحه مرات اخوكي الكبير وبعدين اخوكي الصغير مع الخدامه ودلوقتي حضرتك مع السايس..حاجه عار بجد

الكل بصلو بغضب ومازن قال بعصبيه..انت تخرس خالص انت بتدخل ليه اصلا

بس عزيز اتحولت ملامحو لغضب فظيع وقال وهو بيضغط على كل حرف بيقوله..لوسمعت نفس حد فيكم هخلص عليه مفهوم..مين ماكان هقتلو…وطلع سلاحو وحطو على الطاوله وقال لانور..خلصني قول طلباتك

انور اتنهد بانتصار وقال بابتسامه مستفزه .. اولا اختك دي لما اتكرم واتجوزها ..هتجوزها في بيت عمي مش هنفضل في السرايا ده مبدأيا

مازن قال بعصبيه..انت بتقول ايه اختي انا تقعد في المزبله بتاعتكم ده مستحيل

انور بصلو بابتسامه مستفزه جدا وقال..اختك كانت دخلتها امبارح في الاسطبل على الأرض بتهيألي معندهاش مشكله في بيتنا عمره ما هيكون اسوء من اسطبل البهايم

اسيل شهقت بزهول ونزلت دموعها بشده وحست بنار جواها من كلامو عزيز كان هيتجنن من كلامو بس بص لمازن بغضب وقال..انا قولت..ايه مش قولت محدش ينطق..اخرس…ورجع بص لانور وقال..وايه كمان

انور قال بحزم …. ثانيا والاهم ..انت واخوك..تعتذرو لصبا وتترجوها تسامحكم وووووووو

لو عايزني استر هلى اختك واتجوزها بعد ما سلمتلي نفسها وامسح الفديو تعتذر لصبا انت واخوك ولو قبلت اعتذاركم نبقى اتفقنا

عزيز اتسعت عنيه بشده وسكت شويه وبعدها ضحك وقال..انت..عايزني انا..عزيز الالفي..اعتذر لاختك..دي..الخدامه… طب اعتذر عن ايه انا الي لميت موضوعها..واضطريت اتجوزها كمان..بقى انا غلطت في ايه علشان اعتذر

انور قرب عليه وقال بغضب…انت غلطك كان اكبر من غلطو..انت بدال ما تحاسب اخوك وتخليه يعتذر عن الي عملو روحت قلت قدام كل الناس انك هتجوز اخوك لصبا وقولتلي ايه يومها فاكر قولتلي ايه..قولت حق اختك هيرجعلها لما تتجوز ابن الالفي..وكمان ده اكبر عقاب لاخويا..انو يتجوز بنت البواب..فاكر..طبعا ملحقتش تنسى بس شوف بقى الوضع الي انت فيه دلوقتي انت هتنفذ طلبات ابن البواب علشان اتجوز اختك بنت الاكابر..يلا انت واخوك اعتذرو لصبا حالا

مازن اتقدم على صبا واتنهد ولسه هيتكلم صبا شاورتلو بايدها بمعنى يسكت وقربت على انور وقفت قدامو بالظبط وفاجأتو لما ضربتو قلم قوي جدا

انور بصلها بزهول وقال باستغراب..صبا..فيه ايه

صبا بصتلو بغضب رهيب وقالت..فيه ان اقرب الناس ليا محسش بوجعي ولا قدرو لانك لو عرفت اتوجعت  ازاي وقدايه حسيت بالاهانه..كان مستحيل تحط واحده في نفس الموقف وتوجعها بنفس الطريقه….شايف نفسك راجل قوي وبتاخدلي حقي..انا حقي كنت سيباه لربنا بس انت الي ضيعتو بالي عملتو يا ترى انت بقى هتعتذر ازاي للمسكينه دي قولي كده ايه الي ممكن تقولو يكفر عن الي عملتو..يا خساره يا انور يا الف خساره

انور نزلت دمعه من عيونه وقال ..يا صبا انا..انا عملت كل ده علشانك و

بس صبا قاطعتو وقالت بغضب..لا..لا انت عملت كده علشان تحطهم في نفس الموقف وتثبت لهم انهم زيك ومفيش مقارنه..فاكر ان دي شطاره..انت كده ظالم زيهم..وو*سخ زيهم…وكمان حيو*ان زيهم الفرق بينك وبينهم ان انت خاين لانها وثقت فيك وانت خنتها  …واتنهدت بشده ومسحت دموعها وقالت بحزم..هتتجوزها وهتمسح القرف الي صورتو…من غير اي كلام تاني..والا اختك الي عملت كل ده علشانها تنساها…و هتخسرني يا انور والله هتخسرني لاني بمنظرك ده ميشرفنيش تكون اخويا

قالت كده وسابتو منزل راسو في الارض ومشيت ناحيه اسيل قومتها ولسه هتطلع بيها عزيز قال ..صبا

صبا بصتلو واتفاجأت بابتسامه جميله اول مره تشوفها منو وقال …انا اسف…سامحيني ياست البنات

بقلمي..زهرة الربيع

صبا  استغربت جدا  وقالت..احم مفيش داعي هو هيتجوزها والموضوع ده اتقفل و

بس قاطعها عزيز وقال…انا بعتذر لانك تستاهلي الاعتذار مش علشان الي قالو..من جوه قلبي اسف

الكل حرفيا كان مصدوم ان عزيز بيعتذر وقدام الكل كده وخصوصا سمر الي كانت هتطق . اما صبا كانت حرفيا اجمل لحظه بنسبالها متعرفش ليه حست بسعاده لانو كلمها بذوق كده لدرجه مقدرتش ترد اخدت اسيل وطلعت وهيه مستغربه وفرحانه جدا

اما انور فحس بحزن شديد من الي اختو قالتو وقال…امتى ما تحبو نكتب الكتاب انا جاهز وكان هيخرج بس عزيز قال..استني

انور بصلو وقال بضيق..نعم

عزيز قال ..والفيديوهات امتى هتمسحهم

انور بصلو بسخريه وقال..اعتبرهم اتمسحو اكيد مش هفضح مراتي وطلع من السرايا وكل كلام صبا بيتردد قدامو وشكل اسيل ودموعها مش مفارقو

صبا نيمت اسيل على سريرها وفضلت جمبها وقالت…اسيل انتي كويسه

اسيل كانت دموعها بتنزل زي المطر ومش بترد هيه اصلا مكانتش سمعاها كان بيدور في دماغها كلام انور وكل الي حصل

صبا قالت بدموع..يا اسيل متقلقنيش عليكي ارجوكي

اسيل بصتلها بدموع وقالت ..قلي..قلي بحبك..قلي انتي احلى حاجه حصلتلي يا اسيل..قلي هسيب الدنيا كلها وانتي لا..مش مصدقه انو..انو عمل فيا كده طلع بيضحك عليا..طب انا ليه كنت حاسه ان كل حاجه بنا كانت من قلبو معقوله انا هبله وساذجه كده معقوله ضحك عليا من غير ما حس

صبا كانت زعلانه جدا عليها وحاسه بالذمب من ناحيتها قالت…انا اسفه يا اسيل بعتذرلك بالنيابه عنو ومتقلقيش والله هيتجوزك وهيمسح الفيديو و

بس اسيل قالت بدموع..مش عايزه اتجوزو..مش عايزاه يمسح حاجه..ولا عايزه اعيش اصلا سبيني لوحدي يا صبا عايزه انام تعبانه قوي

صبا اتنهدت وقالت ..لا هفضل معاكي لحد ما تنامي مش هسيبك وقعدت جمبها لحد ما اتأكدت انها نامت واخدت تمار وراحت اوضتها قعدت تمار على السرير وجابت لها العاب ودخلت تستحمى

عزيز كان قاعد مع عيلتو ومضايق جدا على موضوع اسيل وحس بصداع وكان هيطلع بس ابوه قال…عزيز

عزيز بصلو وقال …نعم  يا بابا

صفوان قال..البنت دي مفيش منها..صدقني مش زي اي حد

عزيز اتنهد وقال….عارف…بس متحلمش كتير يا بابا برضو في النهايه هيه ست… فبلاش تتأمل على الفاضى  …..وطلع على اوضتو

صفوان اتنهد وقال لمازن …شايف العند

مازن ضحك وقال….متقلقش يا بابا …صبا كده كده هتفضل مرات ابنك مش هتخسرها

صفوان قال..يعني ايه مش فاهم

مازن قال…مش شرط تفهم يا حج.. يلا عن اذنك وطلع على اوضتو

عزيز طلع اوضتو واول ما فتح الباب اتفاجأ بصبا رابطه عيونها وبتجري ورا تمار وبيلعبو وتمار كانت بتضحك جامد وصبا بتقول..فاكره اني مش هلاقيكي يعني..هتهربي مني فين ولسه بتتحرك خبطت في عزيز وكانت هتقع بس عزيز شدها عليه وسندها وكانت بين اديه

صبا بلعت ريقها بتوتر لما اتأكدت انو عزيز من البرفان بتاعو وقلبها دق جامد حاولت تبعد بس كان ماسكها جامد وشال الشريط من على عيونها وفتحت عنيها بارتباك وجات عيونها في عيونه وكانت ما بينهم نظرات جميله جدا فيها كلام مستحيل يقولو السان

عزيز بلع ريقه بتوتر شديد من دقات قلبو الي زي الطبل وقال بهمس..مش تاخدي بالك كنتي هتقعي

صبا تاهت جدا في عنيه وقالت بتوتر …كنت..كنت بلعب مع تمار و..و..ممكن تسبني

عزيز سابها وبص بعيد وهو متفاجأ من نفسو ليه بيحب قربها ونظراتها بتنسيه الدنيا قال..احم..انا..انا ..كنت عايز اقول حاجه..بس نسيتها

صبا ضحكت بخفه وقالت ..اهدى شويه وهتفتكرها ..وبصت على تمار وقالت..يلا يا توته علشان تاخدي الشور بتاعك يلا انتي وعدتيني بعد ما نخلص العبه وادينا خلصنا

تمار ضحكت وقالت…لا انتي مش قبضتيني

صبا قالت وهيه بتشيلها خلاص قبضت على بابا كفايه

لسه هتدخل بيها الحمام عزيز قال..مفيش داعي تتعبي نفسك مع تمار هيه عندها واحده بتاخد بالها منها

تمار قالت بسرعه..لا انا عايزه روبانزل

صبا قالت بابتسامه.. شوفت اهي عايزه روبانزل  وانا اصلا مش بتعب..انا بتسلى معاها ودخلت بيها على الحمام

عزيز غمض عنيه واتنهد وقلبو بيدق جامد قال..وبعدين في الحاله دي ايه الي بيحصل بالظبط..ايه حكايتك يا عزيز..لا..اكيد لا يعني ….وطلع من الاوضه وهو بيحاول يشيل اي افكار من دماغو

صبا خلصت حمام تمار ونشفت شعرها وكانت بتمشط شعرها وتمار قالت..خلينا ننزل نلعب انا وانتي في الجنينه

صباضحكت وقالت..مينفعش بابا مش هيرضى انزلي لوحدك

تمار قالت..لا وانبي..وانبي ننزل نلعب سوا

صبا  اتنهدت وقالت..طيب هسألو الاول بس لو مرضيش

تمار قالت بضحك..لا هيرضى

صبا ابتسمت وقالت..طيب يا ستي هسألو و

بس قطع كلامها صوت خبط على الباب حطت الطرحه على شعرها وفتحت وكان مازن اتنهدت بضيق وقالت..نعم

مازن قال بارتباك..احم..انا. انا كنت جاي اقولك كلمتين..بصي بصراحه هو كلامي متأخر بس مش قادر مقلهوش..انا الصراحه..زعلان من نفسي جدا وندمان كمان على الي عملتو معاكي عزيز معاه حق انتي تستاهلي الاعتذار..انا عارف انك ممكن متقبليش اعتذاري بس ..انا حقيقي اسف..انتي انهارده بالي قولتيه حسستيني قد ايه انا صغير وزي ما انتي قولتي حيو*ان وو*سخ …انا بعتذر عن الي عملتو سامحيني

صبا اتنهدت وقالت ..حصل خير يا مازن..انا صحيح منستش الي حصل بس اتخطيتو انت لو ندمان فعلا زي ما بتقول..حسن من وضعك ومتعملش كده تاني مع اي واحده

مازن قال بسرعه..اوعدك..مش هيحصل ابدا …طيب عن اذنك اشوفك بعدين

صبا ابتسمت وهزت راسها وقالت..تمام

مازن فضل واقف باصص في عيونها وكل ملامحها وصبا بصتلو باستغراب وقالت..عايز تقول حاجه تاني

مازن فاق لنفسه وقال..احم..لا لا ..ولا حاجه عن اذنك ونزل بسرعه

صبا استغربتو بس مهتمتش قالت لتمار..طيب انا هنزل اشوف بابا هيوافق ننزل الجنينه ولا لا يلا جيالك تاني بلاش شقاوه ها

تحت في المكتب كان عزيز قاعد بيكمل شويه شغل مهم وفي بالو الف حاجه اسيل والي عملتو وصبا وخطف مازن الي لسه مش عارف مين وراه وسمع خبط على الباب قال …ادخل

ودخلت سمر وقالت..فاضي نتكلم شويه

عزيز اتنهد بضيق وقال..لا تعالي انا كنت جايلك اصلا

سمر قالت بفرحه..بجد كنت عايزني في ايه

عزيز بصلها بقرف وقال..عايز اعرف اختفاء مازن يوم الفرح انتي ليكي علاقه بيه ومتكدبيش لاني كده كده هعرف بس لو قولتيلي احسن ما اعرف لوحدي

بقلمي..زهرة الربيع

سمرارتبكت حاولت متبينش وقالت..وانا دخلي ايه بمازن انت عارف انا عايزه مين

عزيز اتنهد بضيق وقال..انا معرفش غير ان اي مصيبه اكيد وراها  يا اما حضرتك او الاستاذ جاسر فلو تعرفي حاجه انطقي احسنلك

سمر قربت عليه وقال..يا عزيز انا مليش دعوه بمازن طب دا انا لما عرفت انك هتتجوز البنت الخدامه دي كنت هتشل انت عارف اني بموت فيك وطبعا مرضاش انك تتجوز حتت خدامه لا راحت ولا جات

عزيز قال بغضب…الخدامه دي انضف منك ميت مره بنت محترمه رغم كل محاولات مازن مسلمتش نفسها مش زي حضرتك جاهزه تبيعي نفسك بمنتهى السهوله فياريت متجبيش سيرتها على لسانك الو*سخ

سمر  قالت بدموع مزيفه..ليه يا عزيز..ليه.. ارجوك افهمنيي انا بحبك من زمان ليه بتعمل معايا كده ..طيب انت لو خايف من عمك انا هشرحلو كل حاجه

عزيز وقف واتقدم عليها بغضب وقال…اشرحيلي كده هتقوليلو ايه..هتقوليلو انا بحب ابن اخوك وبعرض عليه نفسي وانا لسه على ذمتك هتقوليلو انا مقرطساك وبحاول مع ابن اخوك علشان انت مش كفايه بالنسبالي انتي واحده القذاره في دمك وكسر دراعك مكانش كفايه كان لازم اكسر رقبتك

صبا شهقت بزهول وصدمه لما سمعت كلامهم وكانت هتقع من طولها ورجعت لورا بس خبطت في فازا وقعت اتكسرت

عزيز و سمر اتخضو لما عرفو ان فيه حد واكيد سمعهم عزيز طلع جري يشوف مين وكانت صبا جريت ناحيه السلم بس عزيز شافها قبل ما تطلع بس اتنهد بارتياح انو مطلعش عمو

سمر قالت برعب..مين .مين عمك ..

عزيز بصلها بغضب شديد وقال…اخرجي بره حالا..حالا..ومسكها من ادراعها وطلعها بره المكتب وهو بيقول..لو دخلتي مكتبي تاني هكسر رجلك

شافهم احمد عمو وجيه عليهم وقال..فيه ايه..فيه ايه يا عزيز..هيه سمر دايقتك في حاجه..وبص لسمر وقال فيه ايه يا حببتي خير

سمر ارتبكت جدا وعزيز قال بغضب..يلا يلا قوليلو..مش كنتي عايزه تقوليلو اتفضلي

سمر بقت تبصلو برجاء وخوف شديد وعزيز قال بحزم..اقولو انا احسن..المدام المحترمه مراتك و

بس قطع كلامو لما سمع صوت صراخ شديد من صبا

عزيز طلع جري لفوق اخد السلم في خطوات معدوده وسمع صوت بكا وصريخ صبا من اوضه اسيل جري عليها واتفاجأ باسيل واقعه على الارض والدم في كل مكان حواليها

اسيل كانت واقعه على الارض والد*م في كل مكان حواليها

عزيز اتصدم بشده وجري عليها وصبا قلعت طرحتها وربطت بيها معصمها جامد وقالت بدموع..خلينا نطلع على المستشفى..بسرعه

عزيز كان مرتبك ومش عارف يعمل ايه بس اول ما قالت كده جري شالها وطلع بيها على العربيه

صبا جريت وراه بس افتكرت انها ربطت ايدها بالطرحه فراحت جري على اوضتها اخدت طرحه تانيه ولفتها وهيه بتجري على السلم وطلعو سوا على المستشفى وباقي العيله طلعو وراهم

صبا كانت بتبكي وبتقول استر يا رب وانبي استر وبقت تشوف لها النبض وقاعده جمبها بتمسح لها الدم بخوف وتوتر

انور بقى شافهم وهما طالعين جري كلهم على العربيات ومشيو بسرعه استغرب وشاف عمو جاي بيقول لا حول ولا قوه الا بالله

انور قال..فيه ايه يا عمي هما جريو كلهم كده ليه

سيد قال بحزن..اقولك ايه بس ..حاجه تحزن..الست الصغيره استغفر الله يا رب انت*حرت وطلعو بيها على المستشفى

انور اتجمد مكانو ومكانش قادر ينطق وبعد شويه يادوب نزلت دموعه وقال بصوت مبحوح ورعشه..اس..اسيل..اسيل صح

عمو بصلو باستغراب وقال..ايوه هيه و

بس مكملش كلامو وانور طلع جري زي المجنون وكان مش حاسس باي حاجه ولافاهم بيعمل ايه وقف تاكس وقلو يطلع على اقرب مستشفى وبقى يرن لصبا علشان يعرف اذا كانو في المستشفى القريبه ولا في واحده غيرها

صبا اول ما لقت رنتو خافت ما ترد عليه علشان عزيز بعتتلو رساله وكتبت..ايوه يا انور اسيل قطعت شرايين ايدها ورايحين على المستشفى القريبه من السرايا

انور اول ما شاف الرساله بقى يبكي بشده وهو مش مصدق الي حصل وبقى يقول..انا انا الي موتها هتموت بسببي انا السبب انا السبب لا يارب لا

بعد شويه انور وصل المستشفى وكانت اسيل في العمليات شاف عزيز وصبا جري عليهم وقال برعب…ايه الي حصل خرجت طمنوني

صبا لسه هترد عزيز مسكو بقوه وبقى يزعق جامد ويقول..وليك عين تيجي يا حيو*ان باكل*ب كل ده بسببك بسببك اختي بتموت بتموت بسببك يا سا*فل

واتلم الممرضين والامن ومازن معاهم وبعدوهم عن بعض… وعزيز كانو ماسكينو بقوه وبيزعق ويقول..لو حصلها حاجه هقتلك هدفنك قبلها يا واااا*طي

انور كان بيبكي وبس ودموعو بتنزل وقال…هيه فين يا صبا ..ارجوكي يا صبا ردي عليا

صبا قالت بدموع..تمام..اهدى هيه في العمليات و

بس قطع كلامهم خروج الدكتور وكلهم جريو عليه وعزيز قال بتوتر..خير خير يا دكتور طمني

الدكتور قال…اهدو خير هيه بخير حاليا محاوله انت*حار بس الحمد لله انقذناها بس هتفضل شويه لحد ما تفوق وتطمنو عليها ممكن اعرف مين انور

انور قال  بقلق شديد… انا …انا انور

بقلمي..زهرة الربيع

الدكتور قال ماتقلقش هيه بخير ..على فكره كانت بتردد اسمك طول الوقت ربنا يقومهالك بالسلامه… عن اذنكم

انور اول ما سمع كده جري على زاويه وقعد على الارض وانهار حرفيا لدرجه ان منظرو اثر في الكل حتى عزيز اتنهد بحزن شديد وقعد على الكرسي وبطل خناق

صبا جريت على انور حضنتو بشده وبقت تهديه وكان منهار بشده وقال..انا..انا مكنتش متخيل تعمل كده انا انا بحبها اوي اوي انا ..انا كنت هصالحها هعتذر لها واقولها اني مكدبتش عليها واني حبتها بجد والله والله يا صبا ما كنت اقصد

صبا حضنتو جامد وقالت..اششش اهدي هتقوم..وهتقولها كل حاجه..مش سمعت الدكتور قال انها بخير وهتبقى احسن يلا كفايه اجمد كده علشان تعرف تنسيها الي حصل تمام اهدي

انور مسح دموعو وقام وفضل رايح جاي لحد ما قالو انها فاقت

عزيز ومازن وصفوان جريو فورا يشوفوها الاول …و انور كان هيدخل بس صبا مسكت ايده وقالت..بلاش خليهم يطلعو الاول وانبي ما تعمل مشاكل تاني

انور هز راسو بالموافقه وفضل يبص عليها من عند الباب من غير ما حد يشوفو

صفوان ومازن فضلو معاها شويه وخرجو ودخلت صبا وعزبز كان لسه هناك صبا حضنتها وقالت بدموع..سلامتك..الف سلامه..كده برضو موتيني عليكي

اسيل ابتسمت وقالت..الله يسلمك انا كويسه

عزيز بصلها بعتاب وقال..ليه تعملي في نفسك كده..عايزه تموتي كافره..بتكفري غلط بغلط اكبر احنا ربناكي كده يا اسيل

اسيل قعدت بعد ما كانت نايمه وحضنتو وبقت تبكي جامد وقالت..انا اسفه..اسفه على كل حاجه..مش قادره اشوفك زعلان مني ومكسوف اني اختك مش قادره احس انك بتتمناني اموت ياعزيز انا اسفه على الي عملتو..كنت هبله… وبقت تبكي جامد وقالت… افتكرتو حبني قلي هنتجوز قدام ربنا مكنتش اعرف انو ميعرفش ربنا اصلا سامحني

عزيز غمض عنيه بوجع وحضنها باديه جامد وبقى يطبطب عليها وقال..اهدي..خلاص..انا عمري ما هتكسف انك اختي ولا عمري هتمني موتك يا عبيطه انتي حته من روحي متاخديش على كلامي لما اكون مدايق انتي عارفه اني بقول اي حاجه..خلاص بقى كل حاجه هتتحل صدقيني

انور سمع كلامها ونزلت دموعو بالم شديد وحاسس بعذاب من كل كلمه بس مسح دموعو ودخل وقال احم…ممكن اتكلم معاكي دقيقتين يا اسيل

اسيل بعدت عن عزيز وبصت لانور بغضب وودت وشها الناحيه التانيه وقالت..مش عايزه اتكلم مع حد

عزيز لسه هيقوم يزعق لانور صبا مسكت ايده بسرعه عايزه تمنعو

عزيز بص على ايدها وارتبك شويه وصبا خدت بالها سحبت ايدها وقالت..اسفه..احم..معلش ممكن تسبهم يتكلمو صدقني ده احسن ليها

اسيل قالت بعصبيه .انا بقولك مش عايزه اتكلم مع حد يا صبا

صبا بصت لها وابتسمت وقالت..تمام اسمعيه الاول يمكن تندمي انك مسمعتهوش وبعدين افرض معجبكش كلامو ارميه ورا ضهرك ..تمام..

اسيل سكتت وصبا اخدت عزيز وطلعو وهو متردد بس سكت علشان صبا

انور دخل وقعد على طرف السرير وقال وهو حابس دموعو بالعافيه..احم..حاسه بايه

اسيل قالت بعصبيه..حاسه اني حما*ره..بس كده

انور رغم كل الوجع الي حاسس بيه بس طريقتهاضحكتو وقال ..انتي فعلا حما*ره..علشان تحاولي تموتي نفسك وانتي البريئه الوحيده فينا..لو فيه حد المفروص يموت فهو انا

اسيل قالت بدموع…يا ريت

انور بصلها بدموع وقال..انا..انا اسف ..عارف ان ملهاش اي لزمه..ولا اي قيمه بعد الي عملتو..بس اقسم بالله ماقصدت ان كل ده يحصل كنت فاكر اني..اني هاخد حق صبا وهتجوزك ونعيش سوا فكرت انك هتزعلي مني في الاول بس مش هتكرهيني ..مش لدرجه تموتي نفسك..انا كنت..كنت هموت بجد لما سمعت الخبر ..سامحيني ارجوكي سامحيني

اسيل كانت حابسه دموعها بالعافيه مش عايزه تبكي قدامو بصتلو ودموعها بتلمع في عنيها وقالت…خلصت..اتفضل اخرج…مستحيل اسامحك ..هتجوزك علشان اخواتي. علشان سمعتهم ومركذهم مش اكتر..وانت لازم تعرف اني على قد ما حبيتك..على قد ما كرهتك..وهفضل اكرهك طول عمري اتفضل اخرج عايزه انام

انور حس ان مفيش امل من الكلام معاها وهيه في الحاله دي قال..تمام..وانا مش هيأس يا اسيل وهخليكي تسامحيني وترجعي تثقي فيا وتحبيني زي الاول واكتر…. وخرج من عندها وقلبو بينزف حرفيا وكل كلمه قالتها كانها سكين بتدبحو

وقضو طول اليوم في المستشفى ورجعو بالليل على البيت وريحو اسيل في اوضتها وكل واحد راح على اوضتو

عند عزيز كان بيغطي تمار الي كانت في سابع نومه وباس جبينها ودخل ياخد دش

صبا كانت قاعده بتوتى وبتفتكر الي سمعتو الصبح ومش عارفه تتكلم معاه اولا قالت…طب وانا مالي اتحشر ليه..مليش دعوه

طلع عزيز وكان لابس البنطلون بس ومش لابس تيشرت وكان بينشف شعره وصبا بصتلو ونزلت عنيها وقالت..احم..ياريت لو تلبس حاجه لما تخرج من الحمام انت مش لوحدك في الاوضه

عزيز ابتسم بسخريه وقال..ليه بتتكسفي مثلا

صبا قامت اخدت هدوم ليها وقالت…طبعا بتكسف..هو انا اعرفك علشان تقف قدامي كده

عزيز ضحك جامد وقال..لا في دي عندك حق احنا منعرفش بعض خالص حايلا متجوزين

صبا نفخت بضيق من تريقتو وقالت…انت عارف احنا اتجوزنا ازاي فمفيش داعي للتريقه

عزيز قال..خلاص هلبس التيشرت  مبسوطه كده

صبا بصتلو وقالت  ..لا مش مبسوطه..وهفرقع لو متكلمتش..الصراحه انا سمعتكم لما كنت بتتكلم مع مرات عمك في المكتب

بقلمي..زهرة الربيع

عزيز اتنهد وقال..عارف شوفتك

صبا بصتلو بزهول وقالت …شوفتني..وعادي كده ..مش حاسس ان المفروض تقول حاجه عن الموضوع او تشرح موقفك

عزيز قال..وليه…اظن انتي سمعتي كل حاجه والي قلناه واضح

صبا قربت عليه وقالت باستغراب..مش واضح ابدا..يعني ايه..انت ومرات عمك و

بس قاطعها عزيز وقال…مفيش اكتر من شويه محاولات منها …متخليش دماغك تروح بعيد انا بعرف اصدها بطريقتي ومستحيل يكون في بنا اي حاجه

صبا اتنهدت وقعدت قدامو وقالت..اسمعني..الي بتعملو صح وتمام..بس لازم عمك يعرف..مش هينفع تسيبو كده فاكر ان مراتو ست كويسه لو عرف في اي يوم موقفو هيبقى وحش وهيكرهك حتى لو عرف ان ملكش ذمب مش سهل على اي راجل يعرف ان مراتو مكتفتش بيه وعينها راحت لغيره ومش سهل يعرف انها كانت بتستغفلو وتخونو خصوصا مع اقرب حد ليه

طبعا الكلام ده كان  جاي على الجرح اوي وعزيز كان حاسس بكل كلمه بتقولها لانو جرب الاحساس ده بلع ريقه بألم وقال..عارف…انا اكتر واحد عارف…بس مش قادر اقولو..هقولو ايه..مراتك بتجري ورايا بتعرض نفسها عليا مش قادر

صبا شافت الوجع في عنيه وصعب عليها قالت…طب هتعمل ايه هتسبها كده تلعب بيه وانت تتفرج

عزيز اتنهد وقال…اكيد لا بس اليومين دول متلخبطين واكيد هفضالها وهبعدها بطريقتي

صبا اتنهدت وقالت..تمام …واخدت هدوم ولسه هتدخل الحمام وقفت وبصتلو وقالت بتوتر…احم على كده هيه مش عجباك ..ولا عجباك وبترفضها علشان عمك

عزيز بصلها باستغراب ورفع حاجب وقال…ويهمك في ايه..يعني احمد زي الحج احمد

صبا خدت نفس وقالت..لا طبعا تفرق..يعني لو عجباك ومش عايز تخسر عمك..يبقى زوق وحش قوي الصراحه

عزيز ضحك اوي وقال…ليه بقى دي حتى ….عود جامد ومشدود

صبا برقت بزهول وقالت بغيظ…ايه..دي…هقولك ايه في ناس كده تموت في اي حاجه رخيصه

ولسه هتمشي عزيز مسكها من دراعها  وبقى  قريب منها وبيبص في عيونها وقال…لولا اني عارف ظروفنا سوا كنت قولت انك غيرانه

صبا قالت بارتباك ..غيرانه..من دي

عزيز قال بهمس قدام شفايفها..تؤ..لا غيرانه عليا

صبا ارتبكت جدا ووبقت مش قادره ترد بلعت ريقها من شده التوتر وجريت على الحمام من غير ما ترد عليه

عزيز ابتسم عليها وبقى يفكر في كلامها وعيونها بابتسامه جميله بس اختفت ابتسامتو لما افتكر كلامو مع اخوه ولما قلو انو هيطلقها ويجوزهالو ارتبك وقال…فيه ايه..حتى لو مازن مش عايزها..انا قفلت الباب ده مفيش ست تستاهل..فرمل يا عزيز..مفيش حاجه اصلا …واتنهد وقعد يشغل نفسو في شويه اوراق

عند اسيل كانت نايمه وحست بايد عليها قامت مفزوعه جامد ولسه هتصرخ حد كتم صوتها بايده وقال…اشششش ده انا انور

اسيل كانت مبرقه جامد وانور قال..هشيل ايدي اوعي تصرخي تمام

اسيل هزت راسها بالموافقه واول ما انور شال ايده قالت…انت بتعمل ايه هنا دخلت ازاي

انور ضحك وقال..مش مهم دخلت ازاي المهم اني معاكي دلوقتي..وحشتيني

اسيل قالت بعصبيه….وحش يلهفك..امشي اخرج بره بدال ما الم عليك كل الي في البيت

انور قرب عليها جامد وقال…طب اصرخي كده..وريني…يلا ناديلهم

اسيل اتوترت جدا من قربو ونفسها ذاد وقالت بارتباك..يا انور والله..والله هناديلهم

انور قرب اكتر لحد ما بقى مفيش بنهم اي مسافه وبلع ريقه بتوتر قدام شفايفها وقال..انا مستني

اسيل لسه هتصرخ قالت يا عز…

بس كتم صرختها بين شفايفو وشدها عليه بقوه وبقى يبوسها بشوق ولهفه بس اتفتح الباب وسمعو صوت شخص يعرفوه كويس قال…الله الله اجبلكو كاسيين يحلو القعده

عند صبا دخلت الحمام وبقت تفكر في كلامو وقربو ابتسمت واتنهدت باستمتاع بالشعور الحلو الي مش بتحس بيه غير معاه

بس فاقت لنفسها وحاولت تنسى وقلعت هدومها وفتحت الستاره بتاعت البانيو عايزه تستحمى بس اتسعت عنيها بشده من الي شافتو في البانيو كانت هتقع من طولها صرخت جامد برعب

عزيز اترعب وجري على الحمام وصبا فتحتلو ومش مهتمه للبسها خالص وعزيز دخل بس اتفاجأ بيها واقفه قدامو شبه عريانه ووووووو

فتح الحمام وكانت شبه عر*يانه بهدوم داخل*يه رقيقه جدا بلع ريقه من منظرها بس اتفاجأ لما اتخبت فيه وقالت برعب…تعبان..تعبان..ك..كبير .في البانيو

عزيز  قال باستغراب وهو بيفتح الستاره  تعبان ايه الي في البانيو اكيد بيتهيألك و

بس قطع كلامو بزهول لما شاف تعبان كبير جدا في البانيو بسرعه جاب سلاحو وضربو برصاصه والد*م ملا البانيو

صبا صرخت من المنظر وحطت اديها على ودانها وبقت تبكي

عزيز قرب منها وقبل ما يتكلم صبا حضنتو جامد واتعلقت في رقبتو وبقت تبكي جامد

عزيز بلع ريقه بتوتر شديد بس غمض عنيه عايز ينسى اي حاجه وشدها عليه اكتر وحضنها بشده وقال..اشششس اهدي..مات خلاص انا جمبك متخافيش…. وبقى يحضنها ونسي الدنيا كلها

بعد شويه صبا بعدت عنو بكسوف شديد وعزيز بقى يبصلها بتوتر وبيحاول يشيل عيونه من على جسمها   صبا استغربت نظراتو واخيرا بصت لنفسها واتسعت عنيها بشده  وشهقت بزهول لما شافت نفسها واقفه قدامو كل ده بهدومها الدا*خليه ونزلت دموعها بارتباك

عزيز قال وهو بيبعد عيونه عنها اهدي بتحصل..احم..عادي انا هخرج والبسي هدومك

عزيز طلع وصبا لبست بس الروب وقفلتو كويس وطلعت وراه بكسوف شديد

عزيز اول ما طلعت قال..هجيب حد ينضف الحمام

صبا هزت راسها بكسوف شديد ونادى على الخدمات ينضفو الحمام

عند اسيل كانت مكسوفه وخايفه لما شافت الي دخل عليهم في الوضع المحرج ده وكان مازن

انور وقف وقال …هيه ملهاش دعوه انا الي عملت كده

مازن بصلو بغضب وقال…انت بتعمل ايه هنا يا وا*طي انت..ومسكو من قميصه وقال بعصبيه..عارف لو شوفتك قريب منها تاني هعمل فيك ايه يا و*سخ وربنا لاخلي الي ميشتري يتفرج عليك

انور نفض اديه بغضب وقال..خلي حد غيرك يتكلم عن الوساخه …اسيل هتبقى مراتي وانت متقدرش تمنعني اني اشوفها

مازن اتعصب وزقو لبره الاوضه وهو بيقول..لما تبقى مراتك يا حلتها يلا …يلا وريني عرض اكتافك يلا وبقى يزقو بس اتفاجأ بالخدامات طالعين من اوضه عزيز ومعاهم ادوات التنضيف..وشايلين التعبان في قماش وفيه د*م استغرب من المنظر وخاف جدا وجري على اوضه عزيز… وانور راح وراه

عند عزيز كان بيدي صبا ميه وهيه كانت بتبكي جامد وقال..احسن دلوقتي..متخضنيش عليكي..اطلبلك دكتور

صبا هزت راسها بلا وقالت..انا كويسه..هبقى احسن متقلقش

عزيز بصلها بتوهان شكلها كان يجنن دموعها على خدودها الجميله ذادتهم جمال وشعرها اللي اتبعتر.. مد ايده بتردد وبعد خصلات نازله على وشها وعيونها

صبا بقت تبصلو بتوهان وعزيز كان هيقرب عليها اكتر وهو ناسي نفسو  بس اتفاجأ  بصوت مازن قال..فيه ايه يا عزيز

عزيز بعد بسرعه وتوتر و بصلهم باستغراب وقال بعصبيه..الحيو*ان ده بيعمل ايه هنا

بقلمي..زهرة الربيع

مازن اتوتر وقال…اه قصدك على انور انا دخلتو كان حابب يطمن على اسيل كان قلقان عليها

انور استغرب ان مازن غطي عليه وعزيز قال بغضب..ازاي تدخلو من غير ما ترجعلي ..وبص لانور وقل..امشي من هنا واياك تفكر تشوف اسيل قبل جوازكم يلا متطلعش جناني عليك

انور هز راسو ولسه هيمشي شاف صبا قاعده على السرير وبتبكي وبترتعش اتجاهل عزيز وكلامو ودخل جري وقعد قدامها وقال بقلق..مالك يا صبا ..ايه الي حصل..حد دايقك

صبا مسحت دموعها وحاولت تبتسم وقالت..لا ابدا..متقلقش انا تمام ..روح نام انت يا حبيبي

انور قال..ازاي بس انتي بتبكي والخدم طالعين من اوضتكم بحجات غريبه

صبا لسه هترد عزيز قال بضيق..مفيش حاجه..كانت فيه حيه جايه من الجنينه وقتلناها خلاص….اختك تمام …يلا انزل اتفضل

انور اتنهد وقال …على العموم حمد الله على سلامتكم ..ومشي

مازن قال ..حيه..حيه ازاي يا عزيز..وازاي هتيجي من الجنينه اصلا

عزيز اتنهد وقال…ده موضوع طويل وحيات ابوك يا مازن انا من امبارح ما نمت الصبح احكيلك الي حصل

مازن قال..تمام وبص على صبا كان قلقان عليها وعايز يكلمها بس خرج علشان عزيز ينام

مازن طلع جري لحق انور وقال ..انت يا هباب انت

انور وقف وبصلو وقال بضيق…نعم

مازن قال بغضب..اياك اشوفك هنا تاني بلاش مشاكل احسنلك انا بسكتلك علشان اختك مش اكتر

انور ابتسم بسخريه وقال…وقلت انك  انت الي دخلتني كمان علشان اختي

مازن قال ..طبعا علشانها لولا صبا كنت خليت عزيز روقك

انور ضحك جامد وقال..وليه بقى روح قلو انا مش بخاف وانكر زي ناس لو كان سألني كنت هقولو اني انا الي جيت كده كده اختك هتجوزها حتى لو انتو لتنين مش موافقين يعني بالظبط زي ما حددتو مصير صبا من غير موافقتي

مازن بصلو بغضب ولسه هيمشي انور  قال ..لاكن انا مش فاهمك ده احساس بالذمب ولا ايه

مازن وقف شويه بتوتر وبصلو بضيق وقال..وانت مالك اصلا مش مضطر ارد عليك

انور قرب منو  وقال ..انا بستفسر بس..لان صبا حاليا مرات اخوك..فأكيد مش هيكون في قلبك الا عذاب ضمير مستحيل يكون حاجه تانيه …فاهمني

مازن اتنهد ومشي وهو بيقول على اساي اني مش عارف ..مكانش ناقصني غيرك

عند عزيز قفل الباب واتنهد ورما نفسو بتعب على الكنبه

صبا كمان كانت تعبانه جدا وعايزه تنام دخلت خدت شور ولبست بيجامه وطلعت بصت لعزيز وقالت..نمت

عزيز بصلها وقال..فيه حاجه

صبا قالت..هو انت ازاي دخلت الحمام قبلي ومشوفتش التعبان

عزيز قال..انا مفتحتش الستاره اصلا مش بستحمى في البانيو استحميت تحت الدش

صبا قالت..اه قولتلي ..انا كمان دلوقتي استحميت كده

عزيز قال بضحك..ليه بقى خوفتي ما تدخلي البانبو

صبا قالت بكدب..اخاف..وهخاف من ايه لا طبعا انا بس عايزه انام علشان كده خدت دش سريع..قال اخاف قال..اصلا مفيش حاجه تخوف

عزيز ضحك جامد لانو عارف انها بتكدب وقال..تمام…شوفي انا موتو خلاص والحمام اتنضف وتعطر كمان..يعني فعلا مفيش حاجه تخوف..وبصلها وقال بوقاحه…بس يعني لو لسه خايفه..ممكن تيجي  تنامي في حضني واوعدك هتهدي خالص

صبا اتفاجأت من كلامو وطريقتو وقالت…احم..علي فكره اما مش خايفه..وبعدين حتى لو خايفه معتقدش ان حضنك مهدئ علشان يهديني ..تصبح على خير يا عزيز بيه

عزيز ابتسم باعجاب شديد كل حاجه فيها بتعجبو جدا قال..وانتي من اهل الخير

صبا غطت وشها وابتسمت بفرحه وقلبها بيدق جامد كل ما تفتكر قربو منها وفضلت وسط افكارها لحد ما نامت

في صباح يوم جديد

عزيز كان بيفطر تمار وبيتكلم مع واحد وبيقول..متخليش حد متدعيهوش وتخلي الرجاله يلفو بالمكريفون عايز البلد كلها يبقى عندها خبر ان اختي هتتجوز

الراجل..قال حاضر …ومشي

صفوان قال بضيق..انت متأكد من الي بتعملو يعني صح كده نجوزها فجأه هنقول للناس ايه لما يسألو عن السبب

عزيز اتنهد وقال خلينا نلم الموضوع يا بابا والناس هتتكلم شويه وهتسكت.. احسن ما تحصل حاجه تخلينا نندم اننا اتأخرنا

مازن قال وهو بياكل بتريقه ..حاجه ايه هتكون حامل مثلا

عزيز بصلو بضيق وقال..ممكن مش كانت مع راجل ولا رجل كنبه وبعدين بروودك ده بيضايقني …لو متتكلمش احسن ..انا لسه منستش غبائك بتاع امبارح

مازن اتنهد وقال….خلاص بقى يا عزيز ..قعد يتحايل عليا دخلتو مكفرتش يعني

عزيز قال..اممم مصدقك انا كده ….اصلا واضح انك كداب بس هموت وعرف بتغطي عليه ليه..ماعلينا اصلا انا جهزت كل حاجه وهكتب كتابهم بكره ونخلص وبص لابوه وقال…وانت متقلقش يابابا اما مرتب كل حاجه

مازن قال..صحيح كنت هسألك ايه حكايه التعبان الكبير بتاع امبارح ده

عزيز ابتسم بسخريه وقال..هيكون ايه يعني حركه من حركات ابن عمك النص كم

صفوان قال بدهشه..جاسر…. وجاسر هيعمل كده ليه

عزيز قال بضيق..اي حاجه تضايقني والسلام هخلص من جوازه اسيل وافضالو ..

مازن قال..توته حست الي حصل

عزيز قال..لا كانت نايمه وحطيت كاتم الصوت للمسدس هيه صبا من امبارح خايفه الحمد لله انها كانت نايمه

عزيز ساب تمار مع ابوه وطلع رايح اوضتو يجيب اوراق نسيها

مروان اول ما قال ان صبا كانت خايفه طلع وراه عايز يطمن عليها

صبا فتحت عنيها ملقتش عزيز ولا تمار قامت استحمت ولبست ولفت حجاب وخرجت تشوف اسيل وبعدها تنزل بس وقفت بضيق لما جاسر وقف قدامها وقال..الحلو كده ياخد في وشو مفيش صباح الجمال على الجمال كلو

صبا اتنهدت بضيق وقالت..ابعد من طريقي.. ولسه هتمشي وقف قدامها تاني وقال..استني بس..طب انتي مستعجله ليه..انا كنت عايز اعرف بس هديتي عجبتك ولا لا

صبا قالت بضيق..هديه ايه

جاسر قال..التعبان الحلو الي بعتهولك يارب يكون عجبك

صبا برقت بشده واترعبت منو وقالت..انت الي حطيتو هناك

جاسر قال ببرود..ومين غيري…حبيت امسي عليكي بحاجه تفتكريني بيها بس متقلقيش..مش سام…انا ميرضنيش الجمال ده يتأذي

صبا رجعت لورا لما مد ايده يلمسها وقالت بتوتر وغضب..انت..انت عايز مني ايه

جاسر بصلها بوقاحه وقال..عايزك ..وانا الي بعوزه باخده..علي فكره انا عارف ان جوازك من عزيز الالفي فرصه عمرك ومش هبقى طماع واقولك سبيه واطلقي منو وابقى ليا لوحدي والكلام ده …انا عايزك تفضلي معاه عادي معنديش مانع..وقرب منها جامد وحط ايده على وسطها وقال بوقاحه…بس تديني من وقتك ليله ولا اتنين في الاسبوع..ابسطك وتبسطيني ولا من شاف ولا من دري وادفيكي بحضني صدقيني مش هتندمي

بس رجع لورا بزهول شديد لما ضربتو قلم قوي جدا خلا دماغو لفت وبصتلو بحده وقالت بغضب مرعب..يا رب يكون جوابي وصلك

بقلمي..زهرة الربيع

وبصتلو باستحقار قاصده تغيظو وتضايقو قالت…انا حضن جوزي مدفيني ومكفيني ..وعمري ما هسمح لواحد زيك يلمسني وبعدين يا شاطر انصحك تركب نضاره بجد… انا اكون مرات واحد زي عزيز وابصلك انت…والله ضحكتني انت مش شايف الفرق يا ابني.. فرق ايه مفيش مقارنه اصلا

جاسر اتعصب وقال..ليه بقى ..على فكره انا احسن منو ميت مره انت ناسيه عاملك انتي واهلك ازاي ده اصلا مش شايفك

صبا قالت بسرعه..بالظبط اهو زي ما هو مش شايفني انا مش شيفاك..بس شيفاه هوه..شيفاه..راجل وسيد الكل انت خليك اهري منو وغير قد ما تقدر يعني لما يتذكر اسمك معاه ويقولو جاسر بيغير من عزيز فده اخر انجاز ممكن توصلو…وكملت بتهديدوقالت

ابعد عن طريقي احسنلك انا مش الست سمر الي بتطلع من عندها تتسحب زي الفار كل عيش وبلاش تخليني اوريك وش مسدش هيعجبك…وسع كده ..وزقتو ومشيت وهيه بتلعنو الف مره

جاسر وقف بزهول وخوف من تهديدها الواضح واستغرب انها عارفه انو بيروح لسمر بلع ريقه بخوف ومشي

عزيز كان طالع اوضتو  وشاف جاسر وهو بيضايقها ولسه هيتدخل اتفاجأ برد صبا ووقف مكانو وسمع كل حديثهم حس بسعاده الكون كلو ومش عارف ليه اتبسط بكلامها عليه جدا طلع على اوضتو وكل كلمه قالتها معلمه في قلبو

بس الاسف فيه حد كمان سمع كلامهم وكان مازن اضايق واتعصب جدا وراح على اوضه اخوه والغضب مالي قلبو وكل الي بيدور في دماغو جملتها لما قالت..انا حضن جوزي مدفيني ومكفيني فاكر ان فيه بنها وبين عزيز حاجه

مازن راح فتح اوضه عزيز والغضب عاميه وقال …انت بتضحك عليا يا عزيز

عزيز اتفاجأ بيه واستغرب كلامو قال…فيه ايه يا ابني ايه الي حصل

مازن قال فيه انك ضحكت عليا قولتلي مش هتلمسها وهتطلقها وهتجوزهاني بس طلعت كداب انت قربت لها مش كده

عزيز لسه هيرد اتفاجأ بصبا كانت جايه الاوضه وسمعت كلامو ووقفت  بصدمه وزهول ووو

نمت معاها مش كده كانت في حضنك انا اخوك تعمل معايا كده وعدتني انك هتطلقها وتجوزهاني كدبت عليا ليه

مازن كان بيقول كده والغضب عاميه وعزيز حمحم لانو شايف صبا وقال…احم…نتكلم بعدين يا مازن

بس مازن مفهمش وفضل مكمل وقال باندفاع..لا هنتكلم دلوقتي وهتقولي ليه بتضحك عليا عجبتك مش كده بعت اخوك علشان عجبتك ..انا غلطان اني صدقتك

عزيز اتنرفز من غبائو وكلامو خصوصا لما شاف الدموع في عيون صبا ومش عارف يقول ايه لأخوه علشان يفهم ويسكت قال…خلاص يامازن قولتلك نتكلم بعدين افهم ….وكان بيعملو حركات بوشو بمعني ان صبا وراه

بس مازن ولا فاهم اي حاجه قال بغضب..ولا بعدين ولا قبلين …انت حالا تثبتلي اني غلطان حالا تروح لها وتطلقها و

بس قطع كلامو لما صبا قالت بضيق شديد..وهيحصل ايه لما يطلقني هوافق عليك مثلا

مازن اتجمد مكانو لما اتأكد انها سمعتو بص لعزيز بزهول وعزيز اتنهد بيأس وقال..احم اسيبكم انا تتكلمو

ولسه هيطلع من الاوضه صبا قالت بغضب مكبوت..استنى محدش هيمشي…مش قبل ما اعرف من امتى بقيت تركة ابوكم وبتقسمو فيا من غير علمي حتى

عزيز اتنهد وقعد على السرير ومازن دخل وقعد على الكرسي وهو مش قادر يبصلها بعد الكلام الي سمعتو

صبا دخلت وقالت فيه حد فيكم عندو تفسير للي سمعتو ده

مازن وقف وقال  بحرج..بصي انا هفهمك..انا الصراحه مكسوف من الي عملتو معاكي وندمان والله وكنت حابب ناخد فرصه سوا و

صبا قاطعتو وقالت بضيق…اسمع يا مازن انا سامحتك على الي عملتو وصدقني مش زعلانه..بس انا انسانه زيكو وعندي مشاعر مينفعش تتجاهلوها انت حصلت معاك ظروف وكنت حابب تحضر الفرح وتتجوزني يا سيدي مشكور واخوك انقذ الوضع في غيابك كمان مشكور بس مش معني كده انكم تقسمو حياتى.. الباقي ده بتاعي انا ازاي عقلك يصورلك تتفق مع اخوك اننا نطلق وتتجوزني ازاي

مازن سكت باحراج وعزيز قال ..احم…هو يعني كان قاصد يعوضك عن الي عملو بس

قاطعتو صبا وقالت..مش هو الي يقرر انا الي احدد ازا حابه اتجوزو اولا واناقررت اني بعد ما اتطلق هبعد عن هنا اساسا فبلاش احلام على الفاضي

مازن قال بسرعه..يا صبا صدقيني انا هعيشك احلى حياه اديني فرصو ارجوكي وبعدين احنا اتفقنا وعزيز موافق ومعندوش مانع

صبا قالت باندفاع انا عندي مانع انت ازاي تقرر عني افرض انا مش عيزاكم انتو الاتنين افرض عايزه اعيش مع حد باختياري افرض مش عايزه اطلق اصلا

عزيز رفع عيونه بدهشه ومازن اتصدم وقال..يعني انتي عايزه تفضلي مع عزيز

بس قبل ما صبا ترد عزيز وقف وقال بعصبيه..تفضل مع مين انت اهبل ..انا مش حابب اكمل حياتي مع اي حد والموضوع ده تحلوه مع بعض بعيد عني ..ولسه هيخرج

صبا قالت…مفيش داعي تهرب يا عزيز بيه انت لو  اخر واحد في الدنيا مش هفكر فيك..ريح بالك انا مقدرش اعيش مع واحد هربان من كل حاجه حتى من نفسو

بقلمي..زهرة الربيع

عزيز غمض عيونه بالم من كلامها ومشي على طول وصبا حرفيا حست بنار في قلبها وكانت عايزه تبكي قالت.. وانت كمان يامازن انت زي انور اخويا وياريت نقفل الموضوع ده

مازن اتنهد وخرج من غير ما يتناقش تاني وصبا قفلت الباب بسرعه وبقت تبكي بشده مش عارفه ليه حست ان قلبها اتكسر من كلامو حست ان فيه حاجه بتتحرك جواها ليه بس هو موتها قبل ما تبدأ

عزيز كان في قمه عصبيتو ومازن رحلو وقال بارتباك انا اسف يا عزيز..افتكرت ان انت وهيه

عزيز بصلو بغضب شديد وقال..انت متخلف ايه الي ممكن يكون بنا ..انت مش عارف انا حاسس بايه..انا مش قادر احس بحاجه اصلا لا ليها ولا لغيرها وانت عارف السبب …مكانش فيه داعي تقول الكلام الي قلتو ومفيش داعي تفكر في حاجه مستحيل تحصل… قال كده وخرج وهو مضايق راح يركب خيل زي العاده

جاسر سمع كل كلامهم سوا ابتسم بشر وقال..شكل كده الاخين واقعين في غرام بنت البواب …حلو مصلحه برضو

عزيز قضى اليوم كلو مابين الاسطبل وتحضيرات الفرح ورجع اخر اليوم على اوضتو وهو مش عارف ازاي هيتكلم معاها بعد كده

اول ما دخل لقاها نيمت تمار واول ما شافتو بصت الناحيه التانيه بغضب شديد وحاولت تنام

عزيز اتنهد وقال…احم..انا عارف انك صاحيه

صبا قالت ببرود..والمطلوب

عزيز حب يغير ويتكلم معاها في اي حاجه قال..على  فكره بكره المؤذون هيجي وهنعمل الفرح كمان

صبا قالت بجمود..تمام..ربنا يتمم بخير

عزيز اتنهد وقال بضيق..هتفضلي تكلميني كده لامتى يعني

صبا قعدت وقالت بنفس الاسلوب..كده الي هو ازاي

عزيز اتنرفز وقال يووه..احسن براحتك..اوووف ودخل  ياخد دش

صبا نزلت دموعها بحزن ووحاولت تنام

عزيز طلع من الحمام واتنهد بضيق وقال..على فكره انا سمعتك انتي وجاسر الصبح شكرا لانك مسمعتيش كلامو

صبا بصتلو بزهول وقالت..اسمع كلامو في ايه..انت سمعت هو كان عايز ايه

عزيز قال ايوه..سمعت وعلشان كده بشكرك

صبا استغربتو جدا وقالت..سمعتو وبتشكرني ..بتشكرني على ايه هو انا عملتلك خدمه لما صنت نفسي ومرخصتهاش بعملك خدمه لما ارفض اني اخو*نك

عزيز قال… ايوه..مش اي واحده كانت هتعمل كده تصبحي على خير

وراح ينام على الكنبه بس صبا مكانتش عارفه تنام ومضايقه قوي قربت منو وقالت…عزيز هو انا حلوه قد ايه

عزيز فتح بصلها وغمض عيونه واتنهد وقال..ايه لزمه السؤال ده

صبا قالت قاصده تخليه يغير او يتكلم مهما كلفها الامر قالت..اصلي يعني جاسر على طول يقول اني حلوه وخساره في اي حد ومازن ديما كان يبصلي كتير ويحاول معايا وكل الشباب الي عرفتهم حتى خطيبي القديم..ادم فاكرو كان على طول يوصفني قد ايه انا حلوه وجسمي جميل و

بس عزيز وقف بغضب ومسكها من درراعاتها وبقى يهزها بعنف وقال باندفاع..عايزه ايه ها..عايزه ايه هتجننيني..انا مش قادر استحمل حرام عليكي

صبا فجأه بدون مقدمات قربت منو وصدمتو بشده لما باستو بقوه وسرعه من غير  ما تديه اي فرصه

عزيز الاول اتصدم جامد ومصدقش الي حصل بس اول ما كانت هتبعد شدها عليه بقوه وبقى يتجاوب معاها ويبو*سها بشغف وشوق وبعدو عن بعض بالعافيه علشان يتنفسو

صبا ابتسمت بفرحه انو كان حابب قربها وحست بيه قالت بهمس…اناشكلي بحبك

عزيز  كان مغمض باستمتاع بس اول ما قالت كده فتح عيونه بشده وزي ما يكون حد فوقو دفعها جامد لحد ما كانت هتقع ورجع لورا بصدمه من نفسو اكتر… ازاي نسي الدنيا كلها ونسي الي حصل معاه حس بخطر شديد منها وقلبو كان بيدق زي الطبل قال بعصييه مفتعله..انتي..انتي ازاي..ازاي تعملي كده..انتي نسيتي نفسك..انتي حتت خدامه اوعي..اوعي تفتكري انك هتغريني بحركاتك دي…كنت فاكر انك محترمه لما رفضتي جاسر اتاريكي طمعانه في الي اغني من جاسر انما الوساخه موجوده في دمكم

صبا انزهلت من كلامو واتسعت عنيها بشده ونزلت دموعها لااراديا وقالت بصوت متقطع….و وساخه..علشان ..علشان قربتلك..انت..انت جوزي يا عزيز ..انا انا مراتك

عزيز قال بغضب..لا ..لا مش مراتي انا مش متجوز وعمري ما هتجوز مستحيل مستحيل …اوعي تحلمي احسنلك والي حصل ده ميتكررش سامعه

صبا هزت راسها بالموافقه بخوف من عصبيتو وقالت…تمام .تمام انت معاك حق..الظاهر اني فعلا نسيت نفسي..بس شكرا انك فوقتني..يا عزيز بيه وراحت ناحيه السرير وهيه مش مستوعبه الي حصل وهتقع من طولها

عزيز نزلت دموعو من منظرها وكان عايز يوقفها ويحضنها جامد يخبيها بين ضلوعه ويعتذر لها كتير اوي بس مقدرش راح نام وهو بيحاول ينسي جمال الحظه الي كانت بين اديه فيها..عايز ينسي طعم شفايفها الي كان بيتمنى لو يفضل معاه العمر كلو

في صباح يوم جديد عزيز كان بيجهز ترتيبات الفرح هو ومازن وجابو الحاجه الي هيحتاجوها وكان كل شيى تمام

عزيز راح لانور وقال..انور ممكن نتكلم

انور استغرب طريقتو الهاديه معاه وقال…احم اتفضل..نعم

عزيز قال..شوف انت معاك حق انك تحب ان مراتك تفضل معاك في بيتكم وانا معنديش مانع..بس ..بس انت شوفت الي اسيل عملتو وهبه اهصابها تعبانه الفتره دي ..فاعتبرو رجاء لو توافق فتره جوازكم الاولي تقضوها في السرايا.

انور قال..احم..مش هينفع مش هبقى مرتاح..كمان انا عايز اصالحها وانسيها الي عملتو..انا فعلا كنت بقرب من اسيل علشان انتقم منكم بس ده ميمنعش اني حبتها قوي وعايز انسيها الي حصل

عزيز قال..انا عارف. …اخدت بالي ومش معترض على علاقتكم ابدا..بس الفتره اااولي ابقو في السرايه علسان لما انت تنزل الاسطبل هيه متفضلش لوحدها ..اعتبرو رجاء

عزيز قال كده ولسه هيمشي انور قال..تمام..بس لحد ما تتحسن

عزيز ابتسم وقال شكرا ومشي ورجع على السرايا

صبا قامت من النوم وهيه فاكره كل الي حصل ونزلو دموعها بحزن شديد بس حاولت تقوم… وتقاوم مش ناويه تفرط فيه بسهوله لازم تعرف ليه بيعمل كده مع انها متأكده انو عايزها اتنهدت وقامت خدت شور وطلعت عند اسيل

هيه ورايحه لاسيل جات عيونها على عزيز وهو بيتكلم مع الخدم

لسه هتمشي عزيز شافها واتقدم عليها عايز يعتزر عن الكلام الي قالو بس صبا فاجأتو لما تجاهلتو تماما ومشيت ولا كأنها شيفاه وراحت عند اسيل

وانتهي اليوم على الحال ده صبا متجاهله عزيز ومش مديالو فرصه واحده يكلمها وكانت طول اليوم مع اسيل

باليل كانت الاجواء جميله ورقص وفرحه والمأذوم كتب الكتاب وتعالت الذغاريد واصوات ضرب النار واسيل كانت قاعده بحزن مش ده الشكل الي كانت رسماه ليوم جوازها وصبا كانت واقفه جمبها وبتدعمها

عزيز كان مش شايل عيونه من على صبا الي كانت قمر حرفيا وصبا كمان كانت بتبص على طلتو الجذابه ورقصو الجميل وهيبتو بس بتبين قدامو التجاهل الكامل الي كان منرفزو لابعد الحدود

عزيز شدها على جمب وقال..اقدر اعرف بتعملي ايه

بقلمي..زهرة الربيع

صبا استغربت وقالت..عملت ايه واقفه عادي

عزيز اتنهد وقال ليه عامله زي ما تكوني مش شيفاني انتي من الصبح متكلمتيش معايا خالص

صبا ابتسمت بضيق وقالت…اظن احنا خلصنا الكلام امبارح يا عزيز بيه..ومن هنا ورايح هتبقى دي المعامله مابينا صباح الخير ومساء الخير مش اكتر عن اذنك

عزيز اتنرفز منها ولسه هيروح وراها مازن ندالو وقال..يلا الرجاله عايزينك ترقص بالحصان جيب سلاحك وتعالى

عزيز قالت تمام بس هجيب طلق من المكتب

و دخل المكتب يعمر الطبنجه بس اتفاجأ بدخول مرات عمه وقفلت الباب

عزيز بصلها بغضب شديد وقال..انتي بتعملي ايه اطلعي بدال ما افضي السلاح في دماغك

بس سمر كانت مش قادره تتحمل نظراتو لصبا الي كانت واضحه للكل قالت . لا يا عزيز مش هخرج ..انا بحبك قولتلك قبل كده ميت مره اني بحبك حرام عليك ارحمني وخدني في حضنك انا محتجالك اوي… واترمت في حضنو فجأه ومسكتو بقوه وهيه بتقول والله انا بحبك ارجوك خليني جمبك و

بس قطع كلامها دخول اخر شخص كانو يتمنو انو يشوفهم بالوضع ده عزيز غمض عيونه بوجع شديد ونزلت دموعه وقال..عمي ..انا

احمد كان في حاله صدمه من الكلام الفظيع  الي سمعو قبل ما يدخل والمنظر الي الي شافو كان افظع ووو

18

مرميه في حضنو  وبتعرض نفسها عليه ابن اخوه الي رباه في احضان مراتو بتعبرلو عن حبها ليه  شئ مستحيل عقلو يقدر يستوعبو ولا قلبو كمان

احمد فضل باصص لهم بدموع وعزيز قرب عليه وقال بتوتر..عمي..عمي ابوس ايدك اسمعني مفيش حاجه حصلت بينا والله بص هو الي حصل

بس احمد داخ جدا وفجأه اغمى عليه

عزيز زعق جامد وقال..عميييييي..عمي..عمي انت سامعني..ونادى جامد وقال يا مازن..ماااااززززززن

بس مازن مكانش سامعو من الدوشه عزيز شالو ووداه اوضه من الاوض واتصل على دكتور وطلع نادى لمازن وقال بخوف …اسمعني ..مشيي الناس قولهم الحفله خلصت واعتذر لهم عمك تعبان اوي

مازن لسه هيسألو مالو شاف سمر قاعده وبتلطم وبتبكي ومن منظر عزيز فهم اتسعت عنيه بزهول وقال..عرف

عزيز هز راسو وقال..روح دلوقتي

وفعلا مازن طلع واعتذر للناس والناس مشيت ودخلو كلهم على اوضه احمد والدكتور كشف عليه وعلقلو تنفس صناعي وقال…قلبو ضعيف شويه واضح ان حد زعلو

عزيز غمض عنيه بالم وقال…طيب..هو هو هيفوق امتى

الدكتور قال لا هو مش هيقوم دلوقتي ادتلو حقنه مهدأه لان ضغطو مش تمام  وان شاء الله يقوم احسن بس ياخد الادويه دي بانتظام وبلاش يتعصب او يضايق

الدكتور مشي وعزيز قعد جمبو وباس ايده وكانت وكان حابس دموعو بالعافيه

سمر اتقدمت عليه وقالت ببكا..انا هفضل جمبو و

بس عزيز  قاطعها بقلم قوي فاجأها وفاجأ الجميع

صفوان قال بغضب..عزيز..ايه الي عملتو ده..اعتذر لمرات عمك

بس عزيز كأنو مش سامعو وشدها من دراعها جامد وطلع بيها من الاوضه وكلهم طلعو وراه وزقها على الارض بغضب وقال بعصبيه مرعبه…لو قربتي منو ولا جيتي جمبو هقتلك..سمعتيني هخلص عليكي

سمر اترعبت من صوتو وعصبيتو وصبا اتقدمت عليها بخوف قومتها وهيه تقريبا فهمت الي حصل لانها قبل كده سمعتهم بيتكلمو

اما صفوان كان مش فاهم وقال..با ابني فيه ايه عملت ايه مرات عمك لكل ده حد يفهمني

عزيز قال بغضب..بعدين با باباوبص لانور وقال..خد مراتك واطلعو اوضتكم يلا

اسيل كانت مش فاهمه وانور كمان بس محبش يدخل هز راسو بالموافقه وطلع مع اسيل على اوضتها

سمر طلعت تبكي على اوضتها وعزيز قال..مازن احكي لبابا كل الي حاصل قبل كده حطو في الصوره انا مش قادر اتكلم هطلع اريح شويه واجي اطمن عليه

عزيز طلع وصبا طلعت وراه ومازن بقى يحكي لابوه عن سمر وكل حكايتها مع اخوه

عند اسيل دخلت الاوضه وقلعت الطرحه بضيق وخنقه وقالت بعصبيه…شوف..اوعي تفتكر انك ممكن تقربلي تاني على الكنبه الي هناك دي وتنام زي الشاطر وبلاش نضايق بعض احسن

انور ضحك وقلع بدلتو وقال وهو بيقلع القميص…ومين قلك اني حابب اقربلك تاني اصلا

اسيل اتنرفزت من كلامو ولسه هتمشي ناحيه الحمام شدها بقوه عليه واتفاجأت لما باسها جامد بشغف وجنون

بقلمي..زهرة الربيع

اسيل حاولت تبعد بس مقدرتش وكانت حابه قربو جدا بعد شويه بعدو عن بعض وهيه لسه في حضنو وقال بهمس…انا مش حابب اقربلك…انا هموت عليكي

اسيل زقتو بكل قوتها وقالت بارتباك شديد..انت قليل الادب..ايه الي عملتو ده لو قربتلي تاني هلم عليك البيت كلو سامع

انور ضحك جامد على طفولتها وارتباكها وهيه اخدت هدوم ودخلت الحمام بعصبيه

عند عزيز دخل الاوضه وبقى رايح جاي بغضب شديد وهو مش قادر ينسى نظرات عمو ولا صدمتو فيهم شد شعره لورا بغضب شديد

صبا دخلت الاوضه بتوتر وقالت..احم انت كويس

عزيز كان حرفيا عايز يصرخ ويبكي ومش قادر يستحمل اكتر ولا قادر يحبس دموعو اكتر

بص لصبا بدموع وقال ..لا مش كويس….تعبان عايز ..عايز اصرخ عايز اهد جبال جوايا تعبان قوي بموت ..بمموت

صبا اتفاجأت بمنظرو من ساعت ما قابلتو وهو قوي جامد اول مره تشوفو كده قربت عليه وقالت بدموع..اهدى يا عزيز كل حاجه هتتحل و

بس اتفاجأت لما حضنها جامد بكل قوتو وانهار حرفيا ونزلت دموعو بغزاره وقال ..مفيش حاجه..هتتحل…سمعنا..سمع كلامها الحقير ..شافها في احضان راجل غيره …صعبه صعبه قوي …طول عمرو بيعتبرني ابنو انا مش قادر انسى منظرو لما فتح الباب شافها حضناني يا صبا عارفه يعني ايه لو جرالو حاجه مش هسامح نفسي ابدا

صبا كانت بتحضنو بشده ودموعها نزلت بحزن عليه وقالت..انت ملكش ذمب انت سكت علشانو اهدى..ان شاء الله هيقوم بالسلامه اهدى

عزيز بعد عنها وقعد على السرير بدموع وقال…لما يقوم هقولو ايه ..هواجهو ازاي ..يا ترى هيفكر في ايه..اكيد هيفكر اننا من زمان مع بعض قدام عنيه اكيد هيفكر اني كنت موافق على  الي بتعملو ..اكيد هيفكر اني كنت بستغفلو انا عارف..عارف هيحس بأيه انا ..حست نفس الاحساس ده مش هيقدر يستحمل

صبا قعدت على الارض عند رجليه ومسكت ايده وقالت…لا لا مستحيل يفكر كده انت هتحكيلو ان ملكش دعوه وانا كمان هقلو وهيصدقنا و

عزيز وقف وقال بدموع وسخريه…حتى لو صدقنا هو عادي يعني يكون اخر من يعلم …ده احساس اصعب من الخيانه ان الواحد يكون مخدوع بالطريقه دي مش سهله ابدا  واتنهد وقال بالم شديد…بتنام جمبو كل يوم وهو فاكر انو الوحيد الي في قلبها وهيه بتفكر في غيره مش بعيد تكون بتتمنى عشيقها يكون بدالو

صبا بصتلو وقالت..انت بتتكلم عن نفسك مش كده

عزيز استغرب وبصلها بدهشه وقال…عرفتي ازاي

صلا قالت بابتسامه…كلامك ديما بيحسسني انك اتجرحت جامد ..على فكره لو تحكيلي ممكن ترتاح

عزيز اتنهد بالم وقال..مفيش حاجه ممكن تريحني انا نسيت الراحه من زمان من ساعت ما ..من ساعت ما ماتت عريا*نه في سرير راجل غيري

صبا بصتلو بزهول شديد وقالت..هيه مين..مراتك

عزيز قال بدموع ايوه..مراتي قصدي الي كانت في يوم مراتي كنت بعشقها كانت اهم حد في حياتي عمري ما استخسرت فيها حاجه…بس خا*نتني …خا*نتني وسلمت شرفي لواحد تاني ومش اي واحد ..ده ابن عمي الي متربين سوا

صبا قالت بتوتر وزهول ..ج..جاسر

عزيز قال ..اخوه..كان اسمو علي انا قتلتو باديا وكنت اتمنى لو اقتلها هيه كمان بس للاسف كان خلص عليها قبل ما اوصل

صبا استغربت قوي وقالت..قتلها..طب قتلها ليه

عزيز قال بتعب ودموع..معرفش قتلها وهرب..وانا قلبت عليه الدنيا لحد ما لقيتو وقتلتو بس النار الي في قلبي مطفيتش كنت اتمنى لو اقتلتها بايدي او يمكن كنت عايز اسألها ليه..قصرت معاكي في ايه..ده انا حبيتك اكتر من نفسي كل حاجه حلوه كانت بتجمعنا اختفت لما لقتها مقتوله في سريرو ومفضلش في قلبي غير العذاب..والكره والغل…مبقتش اثق في حد ولا حتى في نفسي

صبا نزلت دموعها وقربت منو وقالت..مش..مش يمكن يكون فيه حاجه غلط او

بس عزيز قاطعها وقال بدموع..لا..لا مفيش حاجه غلط كانت بتخرج كل يوم بالساعات على اساس انها بتابع مع دكتور ولما ترجع اسألها ليه بتروح كتير تقلي متابعه

لحد ما سمعت جاسر بيكلم اخوه وعرفت انها بترحلو كل يوم ..الحقيقه الاول متخيلتش ولا صدقت ..بس لما وصلت ولقتها بالمنظر ده فهمت..فهمت انو قتلها وهرب لما عرف اني كشفتهم

صبا كانت ساكته مش عارفه تقلو ايه ولا تواسيه ازاي

عزيز نزلت دموعو بالم ودموع خباها سنين طويله..وصبا مقدرتش تشوفو كده قربت عليه وحضنتو جامد وبقت تقول..طيب اهدي كل حاجه هتبقى تمام..وانت هتنسى..هتنسى كل حاجه

عزيز حضنها جامد وقال..ابعدي عني يا صبا..مش هقدر..مش هقدر اعيد الي عملتو من جديد مش هقدر احبك..ولا هقدر اثق فيكي مهما حاولتي ارجوكي ابعدي عني وكان حاضنها جامد وبيتمني انها ترفض تسيبو مشاعر متلخبطه لاقادر يبعد ولا يقرب وبعد شويه ومسح دموعو وقال بقوه مزيفه…مازن بيحبك…بيحبك اوي…انتو الاتنين لايقين على بعض هو من سنك ومعندوش مشاكل ولا عقد حاولي تحبيه حاولي ياصبا انتي تستاهلى تعيشي وتحبي وتنحبي

صبا بصتلو بدموع ومسكت وشو باديها وبصت في عنيه بعشق وقالت…بس انا مش حاسه غير اني عيزاك انت …انا مش بفكر غير فيك…اديني فرصه…هنسيك كل حاجه ارجوك

بس عزيز وقف بعصبيه وقال باندفاع..افهمي بقى افهمي انا حكيتلك كل ده علشان تفهمي ان مفيش فايده مني ارجوكي ..لازم تبعدي كل ما بتكوني قريبه انا..انا مش بقدر اسيطر على نفسي مش بقدر ابعد مش قادر اقرب كمان حرام عليكي

صبا قالت بدموع ..بس انا بحبك والله بحبك يا عزيز..وعمري عمري ما هخونك ولا اذيك صدقني انا بموت لما اشوفك مضايق بس

عزيز قال بغضب..بس انا لا… انا مش بحبك ولا انتي ولا اي واحده ممكن تخليني احب تاني خلاص انسيني انا حر مش عايز ارتبط هو بالعافيه

بقلمي..زهرة الربيع

صبا بعدت عنو ودموعها بتنزل بالم وقالت لا..لا اكيد مش بالعافيه ….تمام…انا ..احم..انا هفضل كام يوم بس لحد ما موضوعنا يتنسي..وبعد كده مش هتشوفني ابدا ومن هنا ورايح هفضل في اوضه تانيه عن اذنك

صبا لسه هتطلع عزيز مسك ايدها وقال…استني انا هطلع انتي  خليكي هنا ومشي وسابها وهيه قعدت على الارض بانهيار بقت تبكي بشده وحست ان مفيش اي امل خلاص

عزيز نزل عند عمو وهو مش قادر يتنفس من الوجع الي جواه حاسس بشعور غريب تجاه صبا شعور بيخوفو من كتر ما بيعشقو وحابب قربها وحضنها حابب يفضل معاها على طول لدرجه انو استغرب من نفسو انو حكالها عن ماضيه بسهوله قعد على كرسي جمب عمو لحد ما نام

عند اسيل خرجت من الحمام وهيه لابسه بيجامه ناعمه جدا ووقفت تنشف شعرها

انور بصلها باعجاب شديد ووقف وراها وحضنها جامد وهو بيشم نسيم شعرها وعطرو الساحر وقال…بحبك

اسيل زقتو وقالت بضيق..اه ما انا عارفه قولتي قبل كده ..قبل ما تصورني وتفرجني لاخواتي ..لا وكمان كنت عايز تفرج البلد كلها جس*م حببتك

انور اتنهد بحزن وقال..عمري ما كنت هعمل كده ..انا مستحيل اتخلى عنك ..انا بعترف اني كنت ناوي اضحك عليكي واتخلى عنك علشان اعاقب اخواتك..بس لما قربت منك  ..حبيتك..حبيتك ومقدرتش ابعد انا عملت كده علشان اخليكي ليا ..لو مكنتش بعت الفيديو لاخواتك كانو مستحيل يجوزوكي لابن البواب السايس

اسيل وقفت قدامو بدموع وقالت..بس انا كنت عيزاك..عيزاك زي ما انت ..حبيتك..ووثقت فيك..مكانش عندي مانع اروح معاك لاخر الدنيا واتحدى اخواتي واتحدى الدنيا كلها بس انت عملت ايه..طلعت و*اطي طلعت بتقول كلام وبس علشان توقعني على العموم خطتك نجحت واخواتي اتكسرو قدامك مظنش انك محتاج تضحك عليا خلاص

اسيل قالت كده وراحت تنام بس انور راح ومدد جمبها على السرير

اسيل بصتلو بعصبيه وقالت..انا قولتلك نام على الكنبه اتفضل قوم وعدي ليلتك على خير

بس انور ابتسم وقرب منها وقال..ليه خايفه ما تنامي جمبي

اسيل قالت بعصبيه..انا مش خايفه من حاجه ولو سمحت قوم

انور قرب منها جامد وقال …ولو مقومتش

اسيل اتوترت من نظراتو وقربو وقالت بتوتر..قوم يا انور …لو سمحت

انور قرب اكتر وباسها بقوه ونعومه وشدها لحضنو في لحظه نستهم الدنيا

اسيل غمضت عنيها واستسلمت بس كانت دموعها بتنزل

انور بعد عنها لما شاف دموعها وقال..اسيل.. ليه الدموع دي..

اسيل بقت تبكي وقالت..انا..انا مش قادره اسامحك..وانت..وانت بتستغلني..و..ومش راضي تبعد وانا مش بقدر  ابعدك و

انور ضحك جامد وبعد خصلات من شعرها وقال وهو بيبصلها بعشق..مش قادره تبعدي مش كده..عارفه ليه..لانك بتحبيني..وانا اوعدك..اني هنسيكي وهخليكي تسامحيني كمان مش هقربلك غير برغبتك الكامله وقام وراح ينام على الكنبه

عند صبا قامت مسحت دموعها ونزلت جهزت عشا لانور واسيل علشان مأكلوش حاجه وطلعت توديه بس كان جاسر ماشي في الممر الي بين الاوض وبيصفر

استخبت بسرعه علشان كل ما يشوفها بيضايقها بس اتفاجأت بسمر شدتو على جمب وقالت …انت عمال تصفر ولا هامك وانا… وانا اتفضحت خلاص هيمشيني هيطلقني ومش هقدر اشوف عزيز تاني

جاسر نفخ بضيق وقال…عزيز..برضو عزيز انتي تحمدي ربك لو خرجتي من هنا عايشه

سمر قالت بغضب..انت ازم تساعدني والا والله هقول لعزيز على كل الي اعرفو لازم تساعدني

جاسر وقف بغضب وقال..هتقوليلو على ايه..ما انتي كنتي معانا في كل حاجه

سمر قالت بتهديد…هقولو وعليا وعلى اعدائي هو كده كده كارهني وهيخرجني من حياتو وانا مش هخسر لوحدي يا جاسر والله اقولو على الي انت واخوك عملتوه مع بسمه مراتو

جاسر قال بتوتر..انا مليش دعوه ده علي الي عمل كده

سمر قالت بتحذير..مكانش لوحدو يا جاسر وانت اكيد عارف ايه الي عزيز ممكن يعملو لو عرف ان مراتوالي فاكر انها خا*نتو كل السنين دي كانت مظلومه وانت الي وصلتها بايدك لاخوك الحقير وخليتو يغتصبها وووو

خطفها وهيه راجعه من عند الدكتور وخدرها واغتصبها  لانها كانت رفضاه ومنعتو كتير بس اعتدى عليها وسابها في سريره بعد ما قتلها علشان متتكلمش وانت عملت  نفسك بتكلمو علشان عزيز يسمعك وعملتو عليه حوار وخليتوه افتكر انها راحتلو برجليها وكنت مخبي اخوك وهتسفرو كمان لولا ان عزيز لاقاه وقتلو ..ها بقى لو عزيز عرف ان ده الي حصل تخيل ممكن يعمل فيك ايه

جاسر اتوتر وخاف وقال..متنسيش ان انتي صاحبه الفكره كنتي غيرانه منها وعايزاه يكرها متعمليش بريئه

سمر قاات انا عارفه..ومعنديش مانع اتعاقب انا اصلا كده كده روحت فيها..بس لو انت ساعدتني انا مش هتكلم

جاسر اتنهد وقال..والمطلوب

سمر قالت هتطلق من احمد واول ما الطلاق يتم ..هتساعدني نخلي الناس كلها تعرف ان عزيز اعتدى عليا وكان السبب في طلاقي ..علشان اتجوزو

بس كانت فيه عيون متابعه حديثهم بصدمه شديده وكانت صبا لما طلعت تودي العشا لاسيل سمعت كل كلامهم بس للاسف من شده صدمتها وقعت الصينيه من ايدها وجاسر وسمر شافوها

صبا لسه هتجري جاسر جري وراها مسكها من شعرها وحط ايده على بقها جامد علشان متصرخش وقال لسمر..انتي روحي وحاولي تتطلقي وسيبي موضوع عزيز عليا

سمر قالت بخوف..طب ودي هنعمل معاها ايه

جاسر قال بشر..انا الي هعمل دي سبهالي..هخلصك منها زي ما خلصتك من الي قبلها..انا اصلا نفسي فيها

صبا اترعبت من كلامو بس مكانتش عارفه تصرخ وسمر ابتسمت وقالت…حلال عليك

وجاسر اخد صبا بالعافيه على وضتو ولسه هتصرخ ضربها بالدماغ اغمى عليها رماها على السرير واتصل على حد وقال ..اسمع..تعالولي قدام باب السرايا الوراني بسرعه ….معايا عشوه حلوه

عند عزيز فضل طول الليل جمب عمو وصحي على صوت عمو لما قال بتعب..ع..عزيز

عزيز فتح عنيه بتعب واتفاجأ بعمو صحي قال بلهفه..عمي.عمي انت كويس اتصل بالدكتور

احمد قال بتعب…لا…انا انا تمام يا ابني…امبارح..امبارح سمعت كل كلامكم..من امتى وهيه..وهيه ونزلت دموعو ومكملش

عزيز بقى يبوس اديه جامد وقال بدموع..حقك عليا..مكنتش عايزك تعرف مكنتش عايزك تعرف ابدا والله

احمد حط ايده على شعر عزيز وقال ليه مكنتش عايزني اعرف ..غلطت ياابني كان لازم اعرف كان لازم تعرفني كانت هتبقى اهون من الي سمعتو

عزيز قال بحزن..كنت خايف عليك يا عمي..بص انا اقسم بالله وحيات تمار بنتي بعدتها عني بكل الطرق والله انا ما خنتك ابدا يا عمي ولا حتى في تفكيري

احمد قال ..مفيش داعي تحلف..انا سمعت كل حاجه سمعتك وانت بتصدها بس حتى لو سمعت العكس كنت هكدب وداني يا عزيز …انت ابني الي مخلفتوش..انا صحيح ربنا مأكرمنيش باني اخلف..بس من ساعت ما شلتك على  ايدي وانا بعتبرك حته مني

عزيز باس راسو وقال بدموع. ربنا يخليك لينا ..احم..طيب هتعمل معاها ايه

بقلمي..زهرة الربيع

احمد اتنهد وقال… مش هقدر  اعمل معاها حاجه غير الطلاق..لان الغلط غلطي من البدايه..اتجوزت واحده صغيره قوي عليا..لما مراتي الاولى سابتني ..كنت فاكر اني لما اتجوز الي اصغر واحلى منها ابقى انتصرت عليها…بس كنت بضحك على نفسي كان واضح من اول يوم انها مش عايزه مني غير فلوسي وبس

عزيز كان زعلان جدا عليه وقف وباس على ايده وقال..انت احسن راجل في الدنيا دي كلها ..هيه الي خسرتك

احمد ابتسم  وعزيز جالو تليفون وخرج وقال الو ايوه يا عماد باشا

عماد قال..ايوه يا حضره النائب…الي طلبتو مني نفذتو وكل حاجه مشبت زي ما انت عايزها بس يا رب تكون مبسوط مننا

عزيز ابتسم بفرحه وقال…الف شكر يا عماد بيه مش هنسى معروفك ابدا

عماد قال..معروف ايه يا راجل انت خيرك سابق الف مره… بس اكيد ده حد غالي عليك اوي الي اتكلمت بنفسك علشانو

عزيز ابتسم وقال..فعلا غالي جدا اشكرك مره تانيه وقفل معاه

عزيز لسه هيمشي ابوه قال..حبتها مش كده..كنت متأكد من اول ما شوفتها

عزيز اتوتر وفضل واقف وقال احم ليه بتقول كده

صفوان قال عماد حكالي كل حاجه الي عملتو ده ملوش غير تفسير واحد انك بتحبها وعايز تفرحها

عزيز قال ..لا ده علشان بحب اختي وعايز اريحها الي عملتو ده علشان اسيل …مش اكتر بلاش دماغك تاخدك بعيد عن اذنك…. قال كده وطلع لفوق

صفوان قال بسخريه…قال اسيل قال…على بابا ..

مازن سمعو وقال ها..ايه قلك حاجه..

صفوان قال..بيضحك عليا البيه.. قال عمل كل ده علشان اسيل

مازن قعد وقال..والله يا بابا خططك كلها بايظه اديني عملت كل الي قولتلي عليه  وروحتلو وقلتلو اني بحب صبا وخليتها تسمعنا ..قولتلي كده هيعترفو بمشاعرهم لبعض بس ايه الي حصل البت قبل ما تنطق صدها قدام عنيا واحد عنيد بطريقه عجيبه

مازن قال كده وقعد بتفكير وصفوان قعد جمبو وقال..واد يا مازن هو انت بتحبها ولا ايه

مازن اتوتر وقال..احبها..ههه والله دمك خفيف يا حج..هو..هو ابنك بتاع حب برضو انا بعمل كل ده علشان عزيز يغير ويتجرأ ويتكلم معاها بس الظاهر مفيش فايده

صفوان بصلو وابتسم لانو عارفو بيكدب وقال…على العموم هنديه اخر فرصه وبعد كده الي عايزه ربنا هيتم

عند انور قام من النوم على صوت التليفون قال الو

جالو صوت المحامي بيقول..ايوه يا انور بيه الف مبروك اسهمكم الساقطه كلها رفعت رجعت فلوسكم زي الاول واحسن

انور وقف بزهول وقال..انت..انت بتقول ايه..انت متأكد يا متر

المحامي …لسه حالا جايلي الخبر الف مبروك تحب حضرتك ابتدي في الاجرأت وامشي الشغل زي الاول ولا هتغير حاجه

انور قال بفرحه مش طبيعيه..انا انا مش عارف.مش عارف اقولك ايه ولا اعمل ايه طيب هكلمك تاني تمام مع السلامه

انور قفل معاه وكانت اسيل نايمه وصحيت على صوتو قالت باستغراب…. فيه ايه

انور جري عليها حضنها جامد وبقى يلف بيها بقوه وقال يا وش الخير ياوش السعد بحبك يا بت بحبككككككك

اسيل كانت مبسوطه جدا لفرحتو بس مش فاهمه فيه ايه قالت… اهدي بس نزلني في ايه

انور نزلها وفضل حاضنها وقال…كل حاجه هتتصلح..فلوسنا رجعت هعوضك عن اي حاجه هشتريلك اجمل فيله اجمل قصر هلففك العالم

اسيل ضحكت وقالت… طيب طيب اهدى وفهمني

انور سابها وقال شوفي يا ستي بابا كان مليونير ذيكم كده وفجأ حصل تأمر كبير عليه علشان يبعدوه من السوق وفعلا خسر كل فلوسه ودلوقتي الاسهم الي كان بيثتسمرها ونزلت رفعت جدا وعوضت كل خسارتو انا مبسوط قوي

اسيل حطت ايدها على خده وقالت وعيونها بتلمع..انت تستاهل كل خير الف مبروك بس خدت بالها من تصرفاتها لانها لسه زعلانه منو وقالت..احم..واهو كويس على الاقل كده هتمشي ومش هنضطر نشوفك كل يوم

اسيل لسه هتمشي مسك ايدها وقال..انا مش همشي خطوه من غيرك …انا بحبك يا اسيل..وحيات صبا اختي وماعندي اغلى منها انا بحبك ..بحبك اوي ارجوكي سامحيني

اسيل نزلو دموعها كان نفسها قوي تترمي في حضنو بس قالت بجمود..معنديش ولا سبب واحد يخليني اسامحك

ولسه هتمشي انور قال لا..لا عندك..انتي كمان بتحبيني ومفيش اقوي من السبب ده الي بيحب بيسامح من قلبو  يا اسيل

اسيل بصتلو بدموع وقالت..انا لما حبيتك كان عندي قلب سليم احبك بيه…بس دلوقتي معنديش قلب سليم علشان اسامحك بيه والبركه فيك

اسيل قالت كده ومشيت وانور قعد بحزن شديد بس حاول يهدى ويتماسك علشان يقدر ينسيها وافتكر صبا وانها لازم تعرف بموضوع الفلوس فخرج علشان يقولها

عند احمد كان نايم ودخلت سمر بتوتر وقالت..ممكن نتكلم

احمد قال بغضب..اتفضلي..عايز اشوف ممكن تقولي ايه عايز اعرف البجاحه هتوصل بيكي لفين

سمر كانت ناويه تخليه يطلقها قالت..مش هكدب عليك يا احمد انا بحب عزيز من قبل ما اتجوزك وهو رفضني وراح اتجوز الي اسمها بسمه وانا علشان افضل جمبو اتجوزتك

احمد بصلها بزهول وقال..وقادره تقولي كده قدامي بعد ما كنتي كل يوم تفهميني انك اسعد واحده بجوازنا

سمر نفخت بضيق وقالت بغضب..انا فعلا كنت اسعد واحده بجوازنا لاني هبقى جمب عزيز قولتلك انا بحبو وهفضل احبو ومش بشوف راجل غيرو حتى وانا في حضنك بفكر فيه و

بس احمد ضربها قلم قوي وقال اخرسي..مش عايز اسمع صوتك غوري من وشي انتي طالق..طالق..طالق يا زبا*له غوري من هنا

بفلمي..زهرة الربيع

صفوان دخل وقال اهدى اهدي يا احمد وبصلها بقرف وقال كنت اتوقع اي حاجه الا بلوتك دي منك لله  خدها من هنا يا مازن

سمر قالت يا خي الف بركه. ..ولا يا خدني ولا اخدو انا ماشيه لوحدي ولعلمكم كلكم انا هرجع تاني بس على اني مرات ابن اخوك مرات عزيز الالفي ….سلامات يا انكل

قالت كده وخرجت بغضب وسابتهم هيموتو من الغيظ والغضب من كلامها

عند انور خرج لقا عزيز بيخبط على باب اوضتو ومحدش بيفتح ففتح هو الباب انور قلو..هيه صبا مش جوه ولا ايه

عزيز قال انا سبتها جوه …يمكن لسه نايمه..ايه باين عليك مبسوط انهارده

انور لبتسم وقال..جدا..انهارده جالي خبر حلو اوي واكيد صبا كمان هتفرح ممكن تناديلها

عزيز ابتسم وقال..تمام هناديلها ودخل بس دور عليها في كل مكان ملهاش اثر  طلع وقال..غريبه هيه مش جوه

انور قال… طيب يمكن تحت

عزيز قال..لا انا كنت بايت تحت ودلوقتي اطلعت هيه مش تحت يمكن هنا ولا هنا ولا راحت الاسطبل

انور قال ياستغراب ….بس هيه قالتلي انك منعتها من نزول الاسطبل وهيه مش هتنزل علشان متزعلكش

عزيز قال بفرحه..هيه قالتلك كده

انور قال ايوه قالتلي كده..انا قلقت الصراحه

عزيز رغم انو كان مبسوط ان صلا بتتكلم عنو وانها مش عايزه تكسر كلمتو بس قلق قوي عليها وقال طيب تعالى ندور في كل السرايا اكيد هنلاقيها

في مكان مجهول غريب صبا قامت لقت نفسها مربوطه على السرير وجاسر بيبص على كل جسمها بوقاحه قالت بفزع فيه ايه… انا فين.. رابطني كده ليه

جاسر ابتسم وقال.. فيه اني بحبك يا قطتي وعايزك اوي ونفسي اعملك دخلتك الي جوزك معملهاش

عايزك قوي يا قطتي وعايز اعملك د*خلتك الي جوزك لسه معملهاش ..وحط ايده على جس*مها وقال..حمار حد يسيب الجسم الجامد ده بردان كده من غير ما يدفيه

جاسر اول ما قال كده صبا جسمها كلو قشعر واترعبت جدا وقالت..ابوس ايدك…ابوس ايدك مشيني من هنا ارجوك..اوعي تقرب وانبي

جاسر ضحك وفكها وقعدها على الكرسي وقال بشر..لا انا مش هعمل كده دلوقتي وراكي مكالمه مهمه لازم تعمليها الاول

صبا استغربت وقالت… مكالمه ايه

جاسر قال انا هقولك هتقولي ايه بالظبط بس لو غلطتي في حرف.. عزيز الالفي مستنيه في السرايا كبايه عصير باجمد ماده مسممه وانا هموت واشوفو بيفرفر

صبا خافت قوي وقالت ابوس ايدك ما تعمل كده ارجوك سيبو في حالو كفايه الي عملتوه معاه

جاسر مسكها جامد من فكها وقال..الي سمعتيه في السرايا تنسيه خالص فاهمه يلا وريني الشطاره هكلمو وتقوليلو زي ما هقولك بالظبط

انور وعزيز كانو قالبين الدنيا على صبا وعزيز كان مرعوب حرفيا ولسه هيطلع يدور بالعربيات..جالو تليفون وقال.. الو

جالو صوت جاسر بيقول ..اهلا بابن عمي الغالي..اتصلت اطمنك على عصفورتك ..متقلقش

مراتك معايا في سريري…وتحديدا في حضني بالظبط زي ما مراتك الاول كانت في حضن اخويا بس مش عايزك تفتكر اننا مستقصدينك لا سمح الله كل الفكره ان حريمك مش بترتاح معاك

عزيز وشو جاب الوان من كتر الغضب وقال بعصبيه..صبا فين يا جاسر اقسم بالله لو جرالها حاجه مش هيكفيني عمرك ابدا يا كل*ب

جاسر ضحك بقوه وقال..لا والله من عقلك عايز تقنع نفسك انها مش معايا بمزاجها على العموم هيه عايزه تكلمك تطمنك عليها

صبا مسكت التليفون واديها بتترعش وقالت…الو..ايوه..ايوه يا عزيز..انا تمام

عزيز قلبو بقى يدق بعنف اول ما سمع صوتها وقال..صبا..متخافيش انا هلاقيكي متقلقيش

صبا قالت بدموع وهيه بتحاول تتكلم طبيعي..لا يا عزيز انا مش حابه افضل معاك انت مش مقدرني ورفضتني..وانا انا عايزه افضل مع حد يحبني ياريت تطلقني ومتدورش عليا

عزيز كان هيقع من طوله حرفيا وقال بزهول..انتي..انتي بتقولي ايه

صبا قالت بخوف..بقول ربنا معاك..خد بالك من نفسك وقالت بنبره لها مغزى..مش هقدر اقولك غير كده انا جنبي حبيبي تتهنى مع سمر

عزيز الي وصلو انها مش عايزه تتكلم قدام جاسر وانو سامع كلامهم وان سمر لها علاقه بالموضوع قال..سمر

صبا قالت بتوتر..بتحبك لدرجه مستحيل عقلك يتصورها..خد بالك ليها قوي يلا سلام

جاسر اخد التليفون وقال …زي ما قلتلك كده انت خليك مع سمر الست بتطلق علشانك اما دي انساها دي عرفت تختار باي

جاسر قفل الخط وعزيز ابتسم بغضب وقال…غبي ..بقى سمر ..خد بالك ليها..تمام فهمت

انور قال بخوف فهمت ايه انت اكيد مش مصدق الهبل الي قالتو..ده اكيد بيهددها

عزيز قال..واضح انو بيهددها اصلا..وبعدين انا مستحيل اصدق ان صبا تعمل كده مستحيل تعالى معايا سمر تعرف مكانهم

انور نزل معاه وكانت سمر بتلم هدومها وماشيه خلاص بعد ما احمد رما عليها اليمين عزيز دخل وقال ..على فين يا قطتي..مش تسلمي الاول

سمر بصتلو باستغراب وقالت..اديني ماشيه علشان ترتاحو كلكم

عزيز قال…ايتناني بره يا انور وانا جاي وراك

انور لسه هيتكلم عزيز قال…مش هتأخر عليك جاي

انور اتنهد و خرج وفضل رايح جاي بخوف  وتوتر

عزيز اتقدم على سمر ومسك خصله من شعرها لفها على صباعو وقال…على فين..بقالك سنين رايحه جايه قدامي وانا سايبك علشان عمي..ودلوقتي لما اتطلقتي وغرصتنا سوا بقت اكبر عايزه تمشي

بقلمي…زهرة الربيع

سمر كانت هتقع من طولها ومش مصدقه ابدا قالت بزهول..عزيز..انت ..انت شارب حاجه ولا ايه..انت بجد عايزني.. عايز..عايز انا وانت…انا..انا انا مش مصدقه

عزيز شدها عليه من وسطها وقال..ليه بقى معندكيش مرايه…مش شايفه نفسك..جامده ازاي…دا انا كنت حارم نفسي منك بالعافيه..كنت بزعقلك علشان مش قادر امسك نفسي

سمر بقت تضحك بفرحه وهستريا وقالت

.لحظه..لحظه بس هيغمى عليا..وحضنتو جامد وقالت..انا بموت فيك يا عزيز..والله بموت فيك وهسعدك و

بس عزيز بعدها عنو وقال..استني بس..مينفعش كده عمي لو قفشنا مس هيصدق ان مكانش فيه بنا حاجه..بصي انا عايز منك خدمه

سمر قالت بفرحه..عيوني امر اطلب عيوني

عزيز قال بابتسامه تسحر..يسلمولي عيونك ..انا كنت عايز اعرف مكان جاسر وانا متأكد ان انتي هتساعديني

سمر ارتبكت وبعدت وقالت..ليه مالك بيه قصدي انا اش عرفني مكانو ..معرفش

عزيز قال… انا عارف انك متعرفيش مكانو بس انتي زمان كنتي انتي وهو صحبه جامده واكيد عارفه كل…خباياه ..اصل كل الحكايه ان الزفت الي اسمها صبا هربت معاه..وانتي عارفه انها لسه على زمتي عايز الاقيهم واتصرف معاهم بطريقتي وكده هنفضل انا وانتي بس وعلى طول

سمر كانت بتتمنى يكون كلامو صح بس كانت خايفه وقالت…وان ايه يضمنلي انك مش بتضحك عليا علشان ترجع مراتك منو

عزيز قال..بقولك هربت معاه مالي بيها انا عايز واحده زيك تقدرني وتشوفني احسن راجل في الدنيا بس انتي مع اول اختبار لينا موقفتيش جمبي..عايزه الناس ترجع تقول مراتو طفشت.. مش عايزه تساعديني براحتك الظاهر اني غلطت.. عن اذنك

عزيز لسه هيخرج سمر جريت عليه وقالت..استني بس..انا موافقه اساعدك يا عزيز بس هنتجوز بعد العده على طول انت وعدتني يا عزيز

عزيز قال يابت بقولك حبيتك..عايزك مش هسيبك..هو انا يعني جتلك علشان مكان جاسر انتي فاكره انو يصعب عليا الاقيه..ما انا لاقيت اخوه قبل كده صح ولا لا

سمر قالت …صح ..شوف انا هقولك هو عندو مزرعه مشتريها هو واخوه في الجبل …المزرعه دي محدش بيروح فيها ولا حد يعرف مكانها واكيد هرب هو والفاجره هناك

عزيز كان هينفجر من التمثيل واتضايق جدا لما قالت على صبا كده بس حاول ميبينش ابتسم وقال..تسلميلي عن اءنك

سمر مسكن ايده وقربت منو وقالت..استني ايه مش هتشكرني بطريقه حلوه وقربت منو عايزه تبوسو

بس عزيز رجع لورا وقال..لا ..مبحبش الاستعجال..بالليل..هفضالك..ونبقى انا وانتي وبس..وساعتها يارب تسدي

سمر ضحكت بمياعه وقالت..واعجبك

عزيز ابتسم لها وبعت لها بوسه في الهوا وخرج وقفل الباب بغضب وقال بهمس..يخربيت قرفك  وبص لانور وقال بصوت عالي قاصد يسمع سمر..عرفت مكان اختك الفاجره هقتلها هيه وعشيقها

انور مكانش فاهم حاجه ومشي وراه هو ومازن وطلعو في العربيات واخد مجموعه من رجالتو وطلع على الجبل

عند صبا كانت بتبكي وبتتنفض وقالت…يا جاسر بيه ارجوك سبني اروح..انا عمري ما أذيتكم في حاجه علشان تعمل معايا كده سبني امشي..ومش هقول لعزيز حاجه

جاسر ضحك وقرب عليها وقال…بتعرفي ترقصي..نفسي ترقصيلي قوي

صبا بصتلو بزهول وقالت..ارقص

.انت بتقول اي كلام يا جدع انت ..ارجوك سبني امشي انا واحده متجوزه وجوزي ده ابن عمك عيب كده

جاسر قرب منها جامد وقال….بتحبيه

صبا اتوترت وقالت…لا…لا بس انا على زمتو

جاسر قال ..امم يبقى حبتيه…حتى بسمه الله يرحمها كانت بتحبو …لو كانت سمعت الكلام كان زمانها عايشه لاكن كانت غبيه ذيك…. ماتت وماتت بفضيحه كمان

صبا قالت بارتباك…انت..انت هتقتلني زيها

جاسر قرب منها وحط ايده على شعرها وشها وقال برغبه…متخافيش…انا مستحيل اموتك..الجمال ده مستحيل استغني عنو هاخدك ونسافر و

بس قطع كلامو صوت تليفونو قال الو

جالو صوت سمر قالت..جاسر… عزيز جايلك على بيت المزرعه زمانو على وصول..انا رنتلك علشان متفتكرش اني خنتك يلا مع نفسك بقى

جاسر قال بغضب..يا حيو*انه يابنت الكل*ب

سمر قالت… الله يسامحك يا جاسر ده جزاتي اني بحذرك

جاسر رما التليفون بعصبيعه وشد صبا من ايدها وقال..قومي..قومي …معايا حالا…يلاااااا

صبا مرضيتش تمشي معاه وقالت..لا لا مش رايحه مكان لا اااا

بس جاسر شد سلاحو وحطو في دماغها وقال قومي احسنلك…قومي

صبا مشيت معاه بخوف شديد وجاسر نادى على رجالتو وقال..يلا بينا مفيش وقت ولسه هيطلعو بالعربيات رجاله عزيز حاطوهم من كل مكان

عزيز نزل من العربيه وبص لجاسر وقال بغضب …اهلا بابن العم..مستعجل ليه هش تشربنا حاجه

جاسر بلع ريقه بخوف وصبا ابتسمت بفرحه ولسه هتجري على عزيز جاسر شدها عليه وحط السلاح في دماغها وقال..لوقربتو خطوه واحده هموتها هقتلها

عزيز خاف جدا وانور ومازن كمان وانور قال..اهدي يا باشا و..ونتفاهم..نتفاهم

جاسر قال بغضب مفيش تفاهم…وبص لعزيز وقال..انت هتطلقها وانا هاخدها من هنا بدال ما اسبهالكم جثه

صبا قالت برعب ودموع..عزيز..عزيز مراتك بريئه بسمه مكانتش بتخونك و

بس جاسر زق سلاحو على دماغها اكتر وقال  بزعيق..اخرسي..اخرسي خالص

عزيز مكانش فاهم معنى كلامها وصبا بكت من كتر الخوف وقالت بصوت مهزوز..خطفوها خطفوها يا عزيز هيه معملتش حاجه

هنا جاسر اتنرفز وشدها وبقى يمشي بيها وهو حاطط السلاح في دماغها واخدها معاه بالقوه

صبا كانت بتصرخ وبتقول بصوت عالي..معملتش حاجه يا عزيز..مراتك معملتش حاجه..خطفوها وقتلوها هيه ملهاش ذمب مرات عمك عارفه كل حاجه..

بقلمي…زهرة الربيع

عزيز كان مستغرب كلامها ومصدوم ومش عارف يسألها ولا يفهم منها و اصلا كان كل همو يخلصها من بين ادين جاسر جري وراهم عايز يحاول معاه

رجاله جاسر كانو هيضربو نار على عزيز بس انور ومازن ورجاله عزيز اشتبكو معاهم ومنعوهم

جاسر اخد صبا عند العربيه ولسه هيركبها عزيز قال..استني يا جاسر…سبها…سبها وخد الي انت عايزه وانا هسيبك ولا كأن حاجه حصلت

جاسر قال بسخريه..ما انا باخد الي عايزه وعلشان كده باخدها وبلاش تيجي ورايا علشان هخلصلك عليها

صبا كانت بتبصلو بدموع وعزيز بص لعيونها وابتسم لها بمعنى متخافش وقال ..يا جاسر اسمع الاكلام واكسب حياتك

جاسر ضحك وقال..انا دايما كسبان انت الي بتخسر وخسرت لتاني مره يا عزيز..خسرت تاني انضف حاجه في حياتك الو*سخه..خسرت اول مره لما صدقت على مراتك انها بتخونك وهيه كانت بتصد اخويا بكل طاقتها…لمجرد انك لقتها في سريرو وسمعت كلمتين انا كنت قاصد اسمعهملك صدقتنا وشكيت فيها وعملت لبنتك تحليل كمان

عزيز كان واقف بصدمه ودموعو بتلمع في عيونه وقال…يعني.. يعني ايه ووووو

يعني الي قالتوصبا مظبوط انتو خطفتوها..خطفتوها وقتلتوها شككتوني فيها وخلتوني افتكرت انها خانتني

انتو مستحيل تكونو بشر

جاسر ابتسم بسخريه وقال..بالظبط ده الي حصل والي لسه هيحصل كمان مع العصفوره دي هاخد منها الي عايزه وهقتلهالك هيه كمان

عزيز طلع سلاحو وصوبو عليه بغضب وقال..انا قتلت اخوك بس للاسف قتلتو متأخر بس انت اقسم بالله ما هخليك تلمسها ولا تقرب لها سبها حالا احسنلك

جاسر ابتسم بسخريه ومسك صبا من رقبتها وشد اجزاء السلاح وقال..شكلك حابب تشوفها بتموت قدامك

عزيز اترعب وبص لصبا.. وصبا بصتلو بدموع وابتسمت وقالت برعشه..عزيز ..عزيز..انا..انا بحبك..بحبك اوي ياريتني عرفتك من زمان اوفي مكان تاني وظروف تانيه

عزيز نزلت دمعه من عيونه وقال..صبا ..انا..انا هساهدك متخافيش ..متخافيش انا معاكي

وافتكر حاجه وبص لجاسر وقال…مش حرام تعمل معاها كده وهيه انقذتك من الموت لما انا كنت بخنقك..وبص لصبا بنظره لها مغزى وقال..لما خنقتك في السرايا لولا انها ضربتني بطريقه غريبه كان زمانك ميت

صبا فهمت قصدو وابتسمت وحطت رجلها ورا رجل جاسر وضربتو بكل قوتها بالكوع في معدتو وكعبلتو وقع على الارض بحركه سريعه عجيبه

عزيز اول ما عملت كده شدها عليه بقت في حضنو وصوب سلاحو على جاسر الي كان واقع على الارض ومتفاجأ بشده ومش عارف ايه الي حصل

عزيز رما السلاح ونزل ضرب جامد في جاسر وهو بيزعق ويقول..عملتلكو ايه يا كلا*ب..عملت ايه يا كفر*ه رد عليا ليه..ليه عملتو فينا كده ليه وكان بيضربو بعنف وغضب شديد جاسر اغمى عليه من كتر الضرب  وعزيز لسه ما سكو من قميصو وانهار وبقى يقول بدموع..كنا مبسوطين..ليه هملتو كده..ليه قتلتوها..عمرها ما اذت حد كانت عايزه تقولي حاجه ..قالتلي هقولك على موضوع لما ارجع وسكت شويه بيفكر

ورجع بقى يفوق في جاسر وقال..قوم..قوم يا وا*طي قوم…وجري على العربيه..وجاب قزازه ميه وكبها عليه

جاسر فاق وبصلو بتعب وعزيز رجع مسكو تاني وقال…احكيلي..احكيلي عملتو معاها ايه.. كانت..كانت عايزه تقولي حاجه  اتكلم انطق احسنلك

جاسر قال بتعب ونفس متقطع..كانت..كانت عايزه..عايزه تقولك..تقولك..انها هت…هتموت..كانت عندها ورم وو..وخطير..هلشان كده كانت..كانت بتروح تتابع..مكانتش عيزاك..تعرف..انا..اناسمر حكتلي

عزيز بعد عنو ووقف بصدمه  ودمعو بقت تنزل بغزاره وصبا قربت عليه وقالت بدموع عزيز….عزيز انت كويس

عزيز بصلها وقال..سم..سمعتي قال ايه..وبص لجاسر وقال بزهول..كنتو..كنتو عارفين انها عيانه..و..وعملتو فيها كده..ها..كنتو عارفين

وو اتحولت ملامحو  لغضب رهيب ومسك سلاحو وقبل ما جاسر ينطق حرف كان فرغو كلو فيه

صبا صرخت برعب وانور جري عليها حضنها و استخبت

فيه وعزيز قعد على الارض وانهار وهو بيفتكر كل لحظه ظلمها فيها وقال انها خانتو..ازاي صدق عليها كده وازاي مكانش واثق فيها

انور قرب عليه وقال…عزيز بيه..قوم معايا

عزيز قام بتعب ودموع وبص لصبا وقال بغضب..سمر دخلها ايه بالموضوع

انور قال ..احم..تمام هستناكم في العربيه

انور راح العربيه وصبا بصت وقالت بارتباك..هحكيلك كل الي سمعتو

في السرايا كانت سمر فرحانه جدا ومتوقعه ان عزيز خلص على جاسر وصبا… ومتوقعه انها هتفضل معاه اول ما سمعت صوت العربيات نزلت جري بس اتفاجأت وكانت هتقع من طولها لما لقت صبا داخله مع عزيز وماسكين ادين بعض

عزيز ضغط على ايد صبا بغضب لما شاف سمر بعد الي عرفو

سمر اتقدمت على عزيز وقالت..دي..دي بتعمل ايه..هنا..ازاي ..ازاي لسه عايشه..مش انت..انت قولتلي انك ..انك هتقتلها

بس عزيز قرب منها بغضب وقال…اقتل مين اذا كنتي انتي بعد الي عملتيه ده كلو لسه عايشه

سمر خافت وقالت..تقصد ايه انا ..انا معملتش حاجه متصدقهاش البنت دي كدابه كدابه

عزيز قال بغضب وزعيق..اربع سنين وانا مستحملك ومستحمل حركاتك المقرفه اربع سنين وانتي بتجيبي في سيره بسمه طالع نازل  وانتي عارفه انها مظلومه..اتفقتي معاهم وقتلتوها.وكمان خليتوني اصدق انها واحده خاينه ازاي..ازاي قدرتو تعملو كده..ياكلا*ب…يا سف*له

عزيز كان في قمه غضبو وكان عايز يهجم عليها يضربها بس انور ومازن مسكوه جامد وبقو يحاولو يهدوه مازن قال..اهدى اهدي يا عزيز…هيه هتاخد عقابها احنا اتصلنا بالشرطه وزمانهم جايين ياخدوها

سمر بصت لهم بزهول وقالت..شرطه..ليه انا عملت ايه مش هتقدرو تثبتو حاجه الي عملو كل حاجه هما جاسر وعلى انا مليش دعوه

عزيز قال بغضب…انتي اخرسي..مش عايز اسمع صوتك مش عايزك تنطقي خالص

سمر رجعت لورا بخوف لحد ما اصتدمت بالطاوله ولقت عليها سكين جمب الفاكهه

شدت السكين وهجمت على صبا وقالت بغضب..كلو منك كلو منك انتي كرهتيه فيا هقتلك ..هقتلكك

عزيز شد صبا عليه وانور وقف قدامها لسه هيمنعها للاسف ضربتو بيها في قلبو وقع على الارض

بقلمي..زهرة الربيع

صبا صرخت واسيل جريت عليه وقالت بصراخ..انور…انور يا حبيبي..اطلبو الاسعاف انورررررر

عزيز قال بخوف..احنا لسه هنستني الاسعاف شيلو معايا يامازن

عزيز ليه بيشيلو مع مازن البوليس دخل واخد سمر وعزيز بصلها بحقد وقال…دلوقتي بقى فيه جريمه وواضحه كمان الهانم هيه الي ضربت اخو مراتي يا حضره الظابط

سمر بقت تبكي وتصرخ وتقول هندمك يا عزيز هندمك

وعزبز اخد انور على المستشفى وصبا واسيل ومازن كانو معاه

في المستشفي انور كانت حالتو صعبه والطعنه كانت جمب القلب وصبا كانت منهاره جدا واسيل اغمى عليها وكان الكل حالتهم سيئه جدا

لاكن هديت الاوضاع شويه لما الدكتور خرج وقال ان العمليه نجحت والحاله مستقره

بالليل اسيل كانت حاطه راسها على رجل صبا وهما الاتنين كانو بيبكو جامد وعزيز قرب عليهم وقال..وبعدين طيب..ادعولو احسن من العياط ده الدكتور قال انو بخير شويه وهيفوق ونطمن عليه

اسيل قالت وسط شهقاتها…ليه مفاقش لحد دلوقتي..انتو بتكدبو علينا شكلو تعبان …لو حصلو حاجه..اعمل ايه من غيره يارب

صبا حضنتها وقالت ببكا..خلاص متقوليش كده مش هيحصلو حاجه ان شاء الله

وبعد ساعات من التوتر والقلق انور فاق ودخلو يطمنو عليه وصباحضنتو وبقت تبكي جامد

انور قال بتعب..خلاص بقى انا..انا تمام

عزيز قال بابتسامه …حمد الله على سلامتك

انور ابتسم وقال…الله يسلمك وبص لصبا الي كانت بتبكي جامد وقال..كفايه وجعتي قلبي والله انا كويس

عزيز قومها وقال ..كفايه هو تعبان مينفعش كده تعالى معايا… واخدها وطلع بيها

انور لسه هيسأل على اسيل اتفاجأ بيها واقفه في زاويه في الاوضه وبتبكي بصوت مكتوم وحالتها صعبه قوي قال..اسيل….تعالي

اسيل قربت عليه ببطأ وجسمها بيرتعش من الخوف والبكا وقعدت جمبو وقالت بشهقات..انت…انت كويس

انور ابتسم بدموع على منظرها وخوفها عليه وقال..انتي الي مش كويسه ابدا يااسيل…ليه كده يا حببتي ما انا زي القرد اهو امال لو مت هتعملي ايه

اول ما قال كده اترمت في حضنو وبقت ماسكه فيه جامد وقالت ببكا…حرام عليك متقولش كده انا بحبك بحبك اوي اوعى تسبني مش هستحمل

انور ابتسم بفرحه وقال…طيب اهدي ..عمري ما هسيبك ابدا واتنهد وباس راسها وقال بحزن حقك عليا سامحيني ارجوكي

اسيل قالت وهيه بتبصلو بدموع..مسمحاك خلاص مش زعلانه منك ابدا

انور ابتسم بفرحه وقال..بجد……على طول كده

اسيل مسكت فيه وقالت..ايوه وعمري م هزعل منك تاني وحتى لو زعلت عمري ما هبعد خليني ازعل واروق في حضنك انا لما حسيت انك ممكن تروح مني حسيت قلبي بطل يدق مستحيل ابعد تاني

انور كان مبسوط جدا وشدهاعليه وقال..ربنا يخليكي ليا انا عمري ما هزعلك تاني يا اسيل عمري

عدو يومين واسيل ووصبا مع انور في المستشفي وعزيز كان معاهم وديما سرحان وحزين على كل الي عرفو بس كان وجود صبا معاه بيهون عليه وفي اليوم التالت رجعو على البيت بعد ما انور اتحسن شويه

في السرايا عزيز قال.. ها هتعرف تطلع السلم ولا نطلعك

انور ابتسم وقال..لا ..لا شكرا انا هطلع لوحدي ..اه على فكره شكرا يا عزيز بيه ..لانك دفعت تكاليف المستشفي وكنت واقف معانا انا اكيد هرجعلك الفلوس بس كل حاجه حصلت فجأه

عزيز ابتسم وقال.. اظن مبقاش غيه بنا الكلام ده احنا بقينا عيله لو مش واخد بالك وبعدين بلاش رسميات مفيش داعي تقولي يا عزيز بيه عزيز كفايه يعني

انور ابتسم  وقال..تمام..وطلع هو اسيل وصبا كانت معاهم

عزيز لسه هيطلع على اوضتو مازن قال..عزيز انا بجهز ورقي هرجع على اميركا

عزيز بصلو بدهشه وبعد كده اتنهد بحزن وقال..لو على موضوع صبا انا كنت هتكلم معاك في الموضوع انا

بس مازن قاطعو وقال..اهدى بس انا مش هكدب عليك في لحظات اعجبت بصبا مجرد اعجاب بس كل الكلام الي قولتهولك ورغبتي في الجواز منها وكل الهري ده حوار من ابوك هو كان شايف ان البنت دي هتنفع معاك وطلب مني كده

عزيز بصلو بزهول ورجع بص لصفوان الي كان بيصفر وعامل نفسو مش واخد بالو وقال…بقى كده..

مازن قال بضحك بس الظاهر الراجل العجوز ده بيفهم اكتر مني ومنك..البت جدعه وبتحبك خد بالك منها..وربنا يهنيكم

عزيز قال ..طيب لو مش علشان صبا امال هتسافر ليه

مازن قال..ابدا انت عارف ان صحاببي من ايام الدراسه كلهم هناك واتفقنا هنعمل بزنس سوا وانا مليش في جو البلد انت عارف بحب الحريه وكمان اشوف طريقى

عزيز اتنهد وقال..بس هتوحشني…هكلمك كل يوم

مازن قال …كل ساعه يا ابن ابوبا ربنا ما يحرمني منك يا عزيز

عزبز حضنو وقال..ولا يحرمني منك ابدا ….بس صفوان حضنهم هما الاتنين وقال..ولا يحرمني منكم  ويخليكم ليا

عزيز باس ايده وقال..كده برضو يا راجل يا طيب دا انا كنت بقول ملكش في الخبث ده

صفوان ضحك وقال..البت طيبه وتستاهل خلي بالك منها ربنا يخليكم لبعض واشيل اولادكم قريب

عزيز رفع حاجبو وقال..اولادنا ده انت راسم الخطه الكامله..طب مش انت شلت تمار ولا مش كفايه

صفوان قال…لا طبعا بس هيه تمار تقدر تعيش من غير اخ يونسها ويسندها

عزيز قال بضحك…اممممم طيب هنشوف الموضوع ده يا حج تصبح على خير..

عزيز طلع وفتح الباب كانت صبا في الحمام اول ماطلعت وقف يبص عليها باعجاب شديد وقال..عارفه اول مره شوفتك قولت ايه

صبا قالت بتقليد..سبحان المبدع العظيم

عزيز ضحك بخفه وقال..لسه فاكره

صبا قالت بابتسامه…حتى نظره عيونك فكراها

عزيز شدها عليه وحضنها وقال بتعب وحزن..انا..اسف..اسف على كل حاجه..عملتها معاكي وعلى كل كلمه جرحتك بيها ارجوكي سامحيني كفايه عليا ذمب واحد

صبا بصت في عيونه وقالت بعشق..مش زعلانه من اي حاجه..وحتي بسمه الله يرحمها..اكيد الي حصل لها مش ذمبك….ولو كانت فضلت عايشه بعد الحادث وكانت حكتلك الي حصل انا متأكده انك كنت هتصدقها..متلومش نفسك انت شوفت بعينك..وسمعت بودنك طبيعي تشتت

عزيز بعد شويه وقال بضيق..لا لا المفروض كنت اثق فيها..لما جاسر كلمني وقلي صبا عايزه تفضل معايا مصدقتهوش..حتى لما انتي بلسانك قولتيها مصدقتش ابدا كنت واثق ان فيه حاجه غلط كان المفروض اثق فيها زي ما كنت واثق فيكيي و

عزيز قطع كلامو لما شاف صبا بتبصلو بفرحه شديده ومبسوطه جدا بالي قالو ابتسم وقال..مبسوطه مش كده شوف انا بكلمك في ايه وانتي في ايه

صبا ضحكت وقربت منو وقالت..انا مبسوطه انك بتثق فيا

عزيز حاوطها باديه وقال..امال هتعملي ايه لما تعرفي اني بحبك

صبا اتسعت عنيها بزهول وقالت..بت..بتحبني

عزيز قال بحب شديد….وبموت فيكي كمان..لو كانت فيه حاجه واحده حلوه في كل الي حصل ..فهي انك دخلتي حياتي

صبا كانت هتقع من طواها حرفيا هتتجنن من السعاده حضنتو بقوه وقالت..انا بعشقك..بحبك..اوي..والله وهنسيك كل حاجه وحشه..واي جرح هنعديه سوا

عزيز قال وهو بيبص في عنيها بعشق..وانا مش عايز غيرك من الدنيا يا صبا انتي حياتي كلها انا مش عارف ازاي كنت غبي كده وكنت ببعدك عني مع اني كنت هموت عليكي

صبا ابتسمت وقالت بضحك…يعني مش لدرجه غبي..ممكن نقول فهمك بطيئ شويه

عزيز رفع حاجبو وقال..ام بجد..معاكي حق والله بس مش هتقوليلي..انتي بتلعبي رياضه ايه

صبا ضحكت وقالت..كنت بتدرب في نادي في القاهره لفنون القتال والدفاع عن النفس

عزيز قال..قولتيلي واضح ضرباتك متمكنه.. كنتي هتخلصي عليا

صبا ضحكت وقالت…انت لسه فاكر والله يومها كنت خايفه عليك اكتر معرفش ليه

عزيز ابتسم وقرب منها اكتر وقال..هيه يومها كانت ضربه قويه..بس انا مقصدش الضربه دي

صبا قالت باستغراب بس انا مجتش جمبك تاني هيه الضربه دي وبس

عزيز ابتسم وقال قدام شفايفها…كذابه انتي ضربتي قلبي بعيونك..من اول يوم شوفتك في الاسطبل ولحد دلوقتي والقلب مخفش

صبا ضحكت بكسوف و عزيز حضنها بكل قوتو وباسها بقوه وشغف..وصبا غابت معاه في الحظه دي ونسيت كل الدنيا

عزيز بعد عنها شويه وقال بهمش…يخربيتك

..تجنني..وشهقت لما شالها وراح بيها ناحيه السرير

صبا قالت عزيز..عزيز استني..فيه ايه يا عزيز..طب بنتك ..بنتك روح جبها علشان تنام و

بس عزيز قاطعها وقال بعشق واضح في عيونه..هتنام مع جدها انهارده وحط ايده عليها وقال بهمس جمب ودنها ..اصلو عايز لها اخ

صبا برقت بشده ولسه هتتكلم عزيز باسها بقوه وووووو

ومرت الايام في استقرار شديد بين الجميع صبا وعزيز حبهم كل يوم يكبر وتمار بتحب صبا جدا وبتناديها ماما وعزيز كسب الانتخابات وحياتهم كانت سعيده جدا

انور واسيل سافرو القاهره وانور بقى يكمل شغل ابوه وكانو عايشين حياه سعيده مستقره

مازن سافر وبقى يشتغل في اميركا وعايش حياتو بحريه كامله

بعد مرور سنه

كانت صبا في المطبخ بتجهز ساندوتشات وجات تمار وقالت..يلا يا ماما السواق مستني وانا اتأخرت

صبا ادتها سندوتشاتها وقالت..طب بوسه ماما فين

تمار باستها جامد وقالت..احلى ماما …وجريت لبره

عزيز نزل بطلتو الجميله ..ودخل وراها المطبخ وقال..صباح الخير

الخدامات قالت صباح النور يا بيه

عزيز شد صبا وطلع بيها وشدها عليه وقال..يا بت مش الدكتوره قالتلك الفتره دي متشتغليش ده انتي من اقل من شهر عامله قيصريه..مبتسمعيش الكلام ليه

بقلمي…زهرة الربيع

صبا ابتسمت وقالت..انت عارف اني مش بحب حد يخدمني ياعزيز وبحب اعمل حاجتك وحاجه تمار بنفسي انا مش تعبانه والله

عزيز اتنهد وقال..يا قلبي ما انا عارف وعلشان كده سمحتلك تنزلي المطبخ بس خدي بالك من نفسك اكتر بقي

صبا قالت طيب تمام يلا تعالى علشان تفطر

ونزل احمد وصفوان وقعدو في جو جميل وفطرو سوا

بعد الفطار عزيز كان في الاوضه بيلاعب تميم وجات صبا وباستو من خده وقالت بفرحه…انور واسيل هيجو كمان اسبوع علشان معاد ولاده اسيل الشهر ده ربنا يقومها بالسلامه

عزيز قال بابتسامه..يارب…بس على فكره انا بغير من اخوكي ده الفرحه دي كلها علشان جاي

صبا قالت..هو واسيل هيجو ومازن كمان هينزل علشان لازم يتصور مع البيبي وينزلها استوري

عزيز ضحك وقال..ده شئ اكيد

صبا قالت ..شوفت بقى مبسوطه ليه هنتلم كلنا سوا

عزبز شدها لحضنه وقال..انا عن نفسي..كعزيز يعني..يهمني انك تكوني مبسوطه وبس ايا كان السبب

صبا ابتسمت وقالت..طب وانت ..مبسوط ياعزيز

عزيز باسها من راسها وشدها عليه اكتر وقال..فوق ما تتخيلي..انا ربنا اكرمني بعد عذاب…واجمل هديه في حياتي كانت وجودك يا صبا

صبا ابتسمت وقالت..هتفضل تحبني على طول

عزيز قال بابتسامه..طول ما بتنفس هفضل احبك يا قلب عزيز..خلاص القلب سكنتيه..وحطمتي حصونو. واسرتيه بعنيكي

💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕

……….تمت بحمد الله……….

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى