روايات رومانسية

رواية عشقتها بعيوبها وغلطتها كاملة جميع الفصول بقلم ميساء عنتر

ف المستشفي”

معتز قرب من عشق المنهارة ببرود : مين ابو المرحوم

عشق بتعيط ومش بترد

اشرف بعصبية وهو بيرفع أيده : انطقيييييي

الجد مسك أيده : انت اتجنيت عاد خبر ايه

معتز بزعيق : انطقيييييي

عشق بخوف : ا ا دهم عامل اي

اشرف : ادهم ال عمل كدا فيكي

عشق بعياط : ل ل لا

الجد ببرود : اطلعوا برا حالا ( الكلام صعيدي بقي مش عاوزة اعك)

اشرف : انت ازاي كدا ي أبا انت كنت عارف ولا اي

الجد بعصبية : قولت براااااا

اشرف شد معتز وطلعوا…

عشق بخوف : ا ا انا اسفه ي جدو

الجد بكسرة : انتي كسرتيني ي عشق

عشق بعياط : حقك ع راسي ع خاطري سامحني ابوس ايدك

الجد : مين ابو الطفل دا

عشق بعياط: واحد اتعرفت عليه ف القاهرة

وبدأت تحكي كل حاجة عن معرفة ادهم وطلب جوازه

الجد : يعني ادهم اتجوزك ع يستر عليكي

عشق بكسرة : ايوا

الجد : تمام اعملي حسابك مفيش رجوع القاهرة تاني هتفضلي في الصعيد

عشق بعياط : لا لا عشان خاطري ي جدي ابوس ايدك

الجد بصلها وقام طلع برا : ادهم عامل اي

اشرف : الدكتور طلع وقال إنه بدأ يفوق وهيتنقل أوضة عادية

الجد : تمام وبص لمعتز : ازاي عملوا الاتنين حادثة سوا

معتز : انا كنت بكشف ع عشق هنا والدكتورة قالتلي انها بنت عشق عيطت وطلعت تجري ف الشارع وادهم راح وراها وكان في عربية هتخبطهم بس هو شدها ووقعت فوقه وهو العربية خبطته هي سقطت ع الحمل مكنش ثابت

اشرف : يعني مش بسبب الحادثة

معتز بنفي وحزن : لا ادهم ال انضر

الجد : أن شاءالله يفوق ويكون كويس

*****

ف البيت”

هند : ايوا يالي بتخبط ثواني فتحت لقت ست كبيرة ومعاها واحد

الست : أهلا ي حلوة

هند بفرحة : ادخلي ي خالتو ادخل ي مهاب

هنية : تسلمي ي حبيبتي امال فين الجماعة

هند : كلهم طلعوا برا مفيش غير مصطفي ال هنا

مهاب بغضب : ونتي قاعدة مع مصطفي لوحدكم ليه

هند : عادي يعني

هنية : بس ي مهاب قوليلي يست البنات انتي بتتكلمي عادي ليه مش صعيدي

هند : مانتي عارفة ي خالتو أن الجامعة بتاعتي ف القاهرة بقي ف بروح هناك كتير واتعلمت زي مهاب كدا زمان وزي مصطفي وعشق وادهم

هنية بابتسامة : ماشاءالله ي حبيبت قلبي

هند : ثواني

وقامت جابت حاجة يشربوها وكيكة : اتفضلوا

هنية : مفيش داعي ي بنتي

هند : دا ولا حاجة والله كان نفسي تتغدوا بس انا معملتش اكل لسي للأسف

هنية : قوم ي مهاب اعمل تليفونك برا

مهاب فهم قصدها وقام طلع برا

هنية : بصي ي حبيبتي انا كنت عاوزاكي لمهاب ابني

هند بتوتر : ا ا ازاي

هنية بابتسامة : انتي بنتي بعد امك الله يرحمها ونا عاوزة اجوزك الواد مهاب

مصطفي من وراهم : الاه الاه هند هتتجوز يناس الف مبروك ي هنووود

هند بصتله باستغراب وصدمة

هنية : ازيك ي مصطفي عامل اي ي حبيبي

مصطفي : الحمدلله انا بخير انتي عاملة اي

هنية : الحمدلله وبصت لهند : اي رأيك

هند بصت ف الأرض وسكتت كملت هنية : هسيبك تفكري ي بنتي

وقامت سلمت عليها ومشيت هي ومهاب …

اول م طلعت من البيت

هند قربت ع مصطفي : انت ازاي تقول كدا انت ناسي ال حصل بينا

مصطفي قرب من هند وبا*سها من شفايفها وهمس : بحبك مش هتكوني لغيري ي هند بحبك

هند ابتسمت وبادلته وشالها وطلع فوق ع الاوضة وساب الباب مفتوح

( سكتت شهرزاد ) …

ف المستشفي ”

ادهم بدأ يفوق لقاهم كلهم وافقين بيبصوله..

الجد : حمدالله ع سلامتك ي ولدي

اشرف: الف سلامة عليك ي حبيبي

معتز بخجل من نفسه : سلامتك ي ادهم

ادهم بتعب : فين عشق

اشرف بجدية : احنا عرفنا كل حاجة خلاص مش مضطر تتجوزها

ادهم : هي فين عملتوا فيها اي

الجد : اهدي ي يابني هي ف الاوضة ال جمبك

ادهم بلهفة : ليه مالها

الجد : سقطت العيل

ادهم : عاوز اشوفها

الجد : معتز روح هاتها

معتز طلع ودخل الاوضة لقاها نايمة راح شد*ها من شعرها قامت بخضة : اي

معتز بقرف : ادهم عاوز يشوفك

عشق بعياط : هو فاق أمتي

معتز بزعيق : قومي ونتي ساكتة هترغي كتير

عشق قامت مشيت معاه بتعب ودخلت لادهم

ادهم بتعب : سبوني معاها شوية

كلهم طلعوا وادهم فتح دراعه لعشق ال جريت حضنته

عشق بعياط هستيري : انا كنت هموت لما فوقت لقيتك مش جمبي

ادهم بحنان : اهدي ي عشقي اهدي كله هيكون تمام

وفضل يهدي فيها لحد م نامت …

****

مهاب رجع البيت لأنه نسي مفاتيحه كان ماشي سمع صوت ضحك هند ومصطفي طلع فوق لقي باب الاوضة موارب بص لقاهم ف وضع مخل تماما

بص بصدمة ونزل تحت لهنية و قال***

يتبع..

مهاب : ماما أنا عاوز أتمم جوازي من هند بسرعة

هنية بابتسامة : اي يواد ماقالت هتفكر

مهاب بتنهيدة : بصراحة انا حاسس ان هند بتحب مصطفي وهو مش شايفها

هنية : بتحبه ازاي دول زي الاخوات بالظبط

مهاب : معرفش احساس

هنية : احساسك غلط وهجوزهالك يواد متقلقش

*****

الجد : ادهم عاوزك

ادهم : خير ي جدي فيه اي

الجد : احنا خلاص عرفنا كل حاجة يابني ممكن لو عاوز تتجوز حد تاني اتجوز

ادهم : بصراحة انا بحب عشق وعاوزها وكنت مستني ننزل الإجازة ع اطلبها بس اهو ال حصل

الجد بتنهيدة : لسي بتحبها برغم كل ال حصل دا

ادهم بابتسامة: دي عشقي ي جدي ازاي ابطل احبها

الجد : ع خيرة الله ي ادهم الدكتور كتبلك علي خروج هبعتلك معتز يساعدك

ادهم : لا ابعت اي ممرض

الجد : ليه يابني م معتز برا

ادهم : معلش جدي دي راحتي ابعت ممرض أو هقوم لوحدي اصلا

الجد : ماشي ي ادهم

وطلع نادي ع ممرض ساعده في اللبس

معتز :بتنادي ليه ي جدي أنا موجود

الجد : مش راضي ي معتز شكله زعلان منك

معتز بحزن : هبقي اتكلم معاه يلا الممرض طلع اهو

ادهم طلع هو وعشق من المستشفي ع البيت …

دخلوا البيت ساندين ادهم ومش عاملين اعتبار لعشق

هند وهي بتحضنه ببكاء : حمدالله ع السلامة ي حبيبي وكملت من غير م تبص لعشق : سلامتك ي عشق الف سلامة

ادهم بابتسامة : الله يسلمك يروحي

عشق بدموع : الله يسلمك

مصطفي : حمدالله ع سلامتك ي ادهم وموجهش كلام لعشق

كلهم قعدوا مع ادهم يتكلموا معاه وسابوا عشق ال طلعت اوضتها ومحدش حس بيها

ادهم : أنا هطلع اوضتي

مصطفي : تعالي اطلعك

ادهم : لا خليك أنا طالع لوحدي وسابهم وطلع وهو بيسند ع السلم

طلع فوق ودخل اوضة عشق لقاها قاعدة تعيط بانهيار قرب منها وحضنها : اهدي ي عشقي اهدي

عشق بعياط : يارب امو*ت ي ادهم يارب

ادهم بلهفة : بعد الشر ي عيون ادهم يروح ادهم

عشق بصتله بدموع : انت لسي عاوز تتجوزني

ادهم مردتش عليها بس طبع بوسة رقيقة ع شفايفها

عشق بصتله بصدمة

ادهم : بحبك ي عشق

عشق بتوهان : هه

ادهم : قصدي أن بحبك زي اختي ولسي عند كلامي وهتجوزك

وسابها وقام دخل اوضته

*****

فات شهر ادهم اتعافي تماما.

عشق مش بتخرج من الاوضة وأدهم بيطلعلها الاكل فوق

مصطفي سافر القاهرة ع دراسته

مهاب اتقدم رسمي لهند

ادهم حدد معاد فرحه ع عشق

هند ماسكة الفون وبتتكلم بدموع : مصطفي مهاب اتقدملي وهما موافقين اتصرف

مصطفي ببرود : اقبليه ي هند

هند بصدمة : انت بتقول اي وال حصل بينا

مصطفي : لا دا كان *** متعة مش اكتر

هند بعياط : متعةةةةةةة

مصطفي : اقبلي مهاب ي هند هيستر عليكي أنا مش راجع الا أما اخلص الكلية ونا لسي قدامي سنتين وبصراحة بحب واحدة زميلتي هنا واحتمال اطلبها سلام

خلص كلامه وقفل من غير م يسمع ردها

وهي رمت الفون وانهارت ف العياط

ادهم سمعها ودخلها : مالك ي حبيبتي

هند : م م مفيش أنا مترددة ف موضوع مهاب بس

ادهم بضحك : دا يخليكي تعيطي بردو ع العموم أنا اخوكي وبقولك وافقي مهاب شاب محترم جدا

هند بتنهيدة : موافقة ي أبيه موافقة

ادهم : مبروك ي حياتي واخدها ف حضنه بحب

كل دا تحت انظار عشق …

وتم تحديد معاد الفرح

*****

يوم الفرح”

ادهم : مبروك ي عشقي

عشق بابتسامة باهتة : الله يبارك فيك

مهاب بخبث : مبروك ي مراتي

هند بتوتر : ا ا الله يبارك فيك

بعد الفرح”

ادهم : جدي احنا ماشيين

الجد : لولا اصراركو ترجعوا النهاردة القاهرة مكنتش وافقت أبدا

مهاب : معلش ي بقي أن شاءالله مش هنطول عليك

ادهم : عاوز حاجة ي حبيبي

الجد : الله يسلمك ي بني

كل واحد خد مراته ورجعوا ع القاهرة واول م وصلوا ..

يتبع..

العرسان وصلوا القاهرة وكل واحد راح شقته

ف شقة ادهم وعشق ”

ادهم قرب منها بهدوء وضر*بها بقلم

عشق : اااااه

ادهم : مش انتي كنتي قولتي انت مش جوزي ولا ابويا ولا اخويا ع تمد ايدك عليا يوم عملتك السووووودا صحححححححح وكمل بزعيق : اهو أنا بقيت جوزك وهعرفك ي عشق هعرفك ازاي تعملي حاجة زي كدا وياريتك حبيتي حد عدل دا باعك زي الك*لبة مع اول مشكلة

من النهاردة ي عشق الادهم مفيش خروج تمام ع نبقي ع نووور مفيش خروج من البيت ساامعة

وزقها ودخل الاوضة ورزع الباب كل دا تحت صدمة عشق وعياطها متوقعتش ادهم يعمل معاها كدا

عشق بصراخ : عااااااا ادهمممم وسكتت وانهارت ف العياط

ادهم دخل أخد دش وغير ونام ولنفسه : لازم اربيكي ي عشق من النهاردة هتشوفي ادهم تاني

***

 

 

ف شقة مهاب وهند

هند دخلت وهي خايفة ومكسوفة

مهاب : غيري يلا ي حبيبتي ع نصلي

هند هزت راسها بتوتر وغيرت وخدت دش ولبست قميص نو*م ابيض وعليه إسدال الصلاة وطلعت

مهاب صلي بيها ركعتين وقال دعاء الزوجين

وقرب منها وباسها من شفايفها وهي وشها احمر وبصت ف الأرض

مهاب رفع وشها بإيده : مكسوفة ليه ع أساس انها اول مرة

هند باستغراب: نعممم

مهاب : ايوا ي هند دي مش اول مرة حتي بصي وطلع تليفونه وكان فيه صور وفيديو لهند ومصطفي ف أوضاع مش تمام

هند بصدمة شافت الفيديو والصور ودموعها نزلت

مهاب قعد وحط رجل ع رجل : اي رايك الفيديو دا يتبعت لمعتز ع حظك يشوف حفيدته المصونة

هند بعياط وبتحاول تتكلم بس مش عارفه

مهاب : هاااااا اي رايك ي عروسة

هند بعياط : ل ل ل لا عشان خاطري

مهاب بسخرية : انتي فاكرة أن ليكي خاطر عندي ولا اي

هند بانهيار : لا لا لاااااااا ووقعت أغمي عليه

مهاب قام شالها وحطها ع السرير وجاب ميا رماها ف وشها بدأت ترمش بعنيها عرف انها فاقت ونامت ودخل غير ونام هو كمان

*****

ف شقة مصطفي”

مصطفي بيتكلم فيديو : اي ي حبيبتي عاملة اي وحشتيني اوي اوي

ريماس بدلع : لو وحشتك كنت جيت شوفتني ع الاقل شوفت ابنك

مصطفي بضحك : دا لسي مكملش شهر ف بطنك يبت بلاش دلع

ريماس : تؤ تؤ هو ال عاوز يشوفك مش أنا

مصطفي بغمزة : جايلك بكرة ي بطل حياتي

ريماس بضحكة : حلاوتك بقي ي صاصا مستنياك يروح قلبي

مصطفي. : ماشي ي حبيبي هقفل دلوقت ع ورايا كام حاجة كدا

ريماس : ماشي يروحي سلام

قفل معاها وقام لبس ونزل ملهي ليلي

****

 

 

ف الصعيد “( الكلام هنا كله صعيدي )

الجد : اي ي معتز انت مش هتروح تصبح ع اختك ولا ايه عاد

معتز : وه أنت عاوزني اروح اشوفها بعد كل ال حووصل دا ي جدي

اشرف بتنهيدة : أنا مجدرش ابعد عن بنتي واصل ي بوي

الجد : نروح نشوفها بس مش دلوجت لما ادهم يجول هو اكيد هيربيها من اول وجديد

معتز : تستاهل هي ال حطت راسها كلنا ف الطين ي أبا

اشرف بحزن : ربنا يسامحها ي معتز يارب

الجد : قومو نااامو ونبقي نروح بعدين بردو لهند

كلهم قاموا دخلوا اوضهم ونامو

……🖤

ف صباح يوم جديد تحديدا ف شقة عشق وادهم ”

ادهم صحي لقي عشق نايمة ف الصالة اتنهد وجاب ميا رشها عليها اتفزعت وقامت : اي اي

ادهم : قومي نضفي الشقة دي بس اعملي فطار الاول

عشق بصوت حزين : حاضر هغير بس

دخلت غيرت وخدت دش وصلت فرضها وطلعت لقت ادهم قاعد يتفرج ع التليفزيون

دخلت المطبخ وبدأت تحضر الاكل خلصت وطلعت : اتفضل الاكل

ادهم قعد كل من غير ولا كلمة : الحمدلله شبعت يلا نضفي

عشق : انضف اي حرام عليك الشقة نضيفة

ادهم بسخرية: معاكي حق بقي ماهي شقة عروسة ولا اقولك اي رايك اخليكي عروسة بجد

وقرب و***

يتبع..

ادهم : والله شقة عروسة طيب ي عشق وشد مفرش السفرة ووقع الاكل كله علي الارض

عشق بصراخ : ادهمممممم انت عملت اييييي هو أنا قادرة

ادهم بزعيق : انتي ازاي تعلي صووتك عليا انتي اتجننتي الشقة دي عاوزها بتبرق في ساعة

وسابها ودخل أوضته

عشق بصراخ : عااااااااااا ماشي ي ادهم ماشي

وبدأت تنضف الشقة وهي بتعيط علي حظها وثقتها ال هي السبب في وجودها هنا

*****

ف شقة مهاب ”

مهاب : اي ي عروسة كل دا نوم

هند بدموع : م مهاب والنبي أنا اسفه عشان خاطري

مهاب : يوووه قولتلك امبارح ملكيش خاطر عندي ف فكك مني بقي قومي قومي شوفي اي حاجة اعمليها بس ابعدي عني

هند بعياط : امال انت اتجوزتني ليه ي مهاب مدام عارف كل دا

مهاب : أنا اتجوزتك عشان ادهم مش اكتر

هند : مصطفي كان هيتجوزني علفكرة

مهاب : مصطفي مين دا مصطفي متجوز ومراته حامل كمان انتي عبيطة ولا اي ولولا أن ادهم صاحبي مكنتش حابب يتخدع في اخته اتجوزتك مش اكتر

هند عيطت اكتر ازاي عملت كدا في اخوها وقامت دخلت الاوضة

****

ف الصعيد ”

الجد : اي ي معتز مناويش تتجوز بجي ي ولدي ولا ايه

معتز : لما الاقي بنت الحلال ي جدي

الجد : عندي يولدي بنت الحلال دي

اشرف : مين دي يابا

الجد : بنت الشيخ غسان الشامي يولدي

معتز : بس أنا مشوفتهاش قبل كدا واصل

الجد : لما نروح يولدي ابقي جول رأيك

اشرف : أن شاءالله يابوي

معتز بتنهيدة : أن شاءالله

****

ف شقة مصطفي ”

مصطفي : ريمو ريمو انتي فين ي حبيبي

ريماس بفرحة : عاااا مصطفي وحشتني اوي ي مصطفي

مصطفي : وحشتيني اكتر ي حبيبي وبصلها بخبث : والنونو كمان وحشني اوي

ريماس : مصطفي بقي أنت مش بتفكر غير في كدة

مصطفي بضحك : دا احلي حاجة تعالي بقي وحشتيني يروح مصطفي

وشالها و( سكتت شهرزاد )

……🖤

ادهم : عاوز اتغدا قومي

عشق بتعب : أنا مش قادرة اعمل حاجة خلاص تعبت اوي

ادهم : أنا مليش دعوة أنا جعان

عشق بتعب : حاضر هقوم اسخن الاكل

ادهم : ماشي قاعد اهو

عشق قامت وهي تعبانة من ترويق الشقة

وبدأت تسخن الاكل

فات ساعة وهي مطلعتش لسي من المطبخ

ادهم بزهق : بقالها سنة بتسخن حبة اكل

وقام دخل المطبخ لقي ***

يتبع..

ادهم دخل المطبخ لقي دخان بسيط وعشق واقفة جمب البوتجاز

بصلها باستغراب: عشق وزعق : انتي بتعمللللي اي مش واخدة بالك أن الاكل اتحرق

عشق بصدمة : هه ل ل لا والله مخدتش بالي أنا اسفه وكملت بعياط : أنا مش بعرف اطبخ ي ادهم

ادهم : تطبخي ايييييي انتي بتسخني اكل مطبوخ انتي دماغك فيها حاجة ي ماما

عشق بعياط وصراخ : عاااا اعمل اي يعني متعودتش أن اعمل حاجة في البيت

ادهم : العيب عليا معلمتكيش وانتي في بيتي

عشق : انت كنت مدلع وعندك دادا سميحة تعملك كل حاجة انت عاوزها هي بتعملهالك

ادهم يصلها بحسرة وقالها وهو طالع : مش عاوز اكل يشيخة حرام عليكي أنا غاير ف داهية

ودخل لبس هدومه وطلع رزع الباب وراه

عشق : نينينينييي مش عاوز ال وغاير ال أنا يعني ماسكة فيه اوي

وفضلت واقفة مكانها وجالتها فكرة شيطانية : يسسس ايوا هي دي الأفكار

ف شقة مهاب وهند ”

هند بتوتر : اعملك حاجة ي مهاب انت مكلتش حاجة من الصبح أو من امبارح كمان

مهاب : تؤ تؤ اي وش الملايكة دا بس ع العموم أنا مش عاوز من وشك حاجة امشي من هنا

قاطع كلامه تليفونه بيرن وكان ادهم

مهاب : ايوا ي ادهم عامل اي ي حبيبي وحشتني والله

ادهم : الحمدلله ي مهاب وحشتني اكتر انت فاضي شوية

مهاب بضحك : اكيد فاضي يعني اي ال مش هيخليني فاضي

ادهم : طيب هجيلك أنا في الطريق وهند عاملة اي معاك

مهاب بص لهند : هند لا هند كويسة اوي اوي اوي أنا فاهم بقي

ادهم : ماشي ي حيو*ان جايلك وقفل في وشه

هند : ه هو فيه اي لو سمحت حصل حاجة لادهم هو كويس

مهاب : اطمني ادخلي اعملي اكل او حاجة لأن ادهم جاي يقعد معانا شوية

هند بفرحة : ماشي هواااا ودخلت المطبخ وبدأت تعمل الاكل ال ادهم بيحبه

****

 

 

ف الصعيد ”

الجد : ي معتز ي ولدي تعالي اهنه وهات ابوك في يدك

معتز وأشرف : نعم جينا اهو خير انت كويس

الجد : ايوا أنا كويس بس هنروح للعروسة المساا ع نتفجوا ابوها مرحب جوي جوي

اشرف : طبعا لازم يرحب ي بوي هنروح ع ميته أكده

معتز : ياريت لو علي تسعة ي جدي

الجد : لا هنروحو الساعة ٨ أن شاءالله يولدي

معتز بتنهيدة : أن شاءالله

…..🖤

ادهم وصل عند مهاب وخبط ومهاب فتحله وسلم عليه ودخل

هند جريت حضنته : ادهم وحشتني اوي اوي ي حبيبي عامل اي

ادهم بحنية : الحمدلله ي روح قلب ادهم انتي عاملة اي اوعي يكون مهاب مزعلك

هند : أنا الحمدلله كويسة ي حبيبي ومهاب مبسوطة معاه اوي مش مزعلني خالص

مهاب : اي يعم انت جاي تقومها عليا ولا اي ظروفك اهدي كدة احنا عرسان زي بعض

ادهم بضحك : خلاص يعم انت هتشحت ولا اي😂

وقعد معاهم ساعتين اتغدوا وهزروا و : يدوب امشي بقي عشان عشق هانم

مهاب : مجبتهاش معاك ليه بس وكنا نسهر كلنا سوا

ادهم : هي هناك بتحرق الاكل سلام أنا اروح اشوف هببت اي ف البيت

سلم عليهم ونزل مشي ع البيت وصل ودخل ولقي***

يتبع..

ادهم دخل البيت لقي صوت اغاني عالي وعشق واقفة ترقص وتتنطط علي الكنبة والأرض

بص لقي المكان فوضي من ال هي عاملاه

بصلها وكمل بغضب : عششششششق انتي بتعملي اي

عشق بضحك : تعالي تعالي وشدته وقعدت ترقص حواليه وهو ضحك علي هبلها

ادهم : عشق حبيبتي انتي سخنة ولا فيكي اييييي اهدي كدا واركزي

عشق بضحك : ارقص معايا ي حبيبي يلا وشدته وفضلت ترقص معاه وهو رقص معاها بحب وضحك لطفتله الوحيدة برغم كل حاجة عملتها

خلصوا رقص وعشق جابت كوتشينه ولعبوا وكلو لب ومسليات كتيرة

واخيرا ناموا في حضن بعض

****

مصطفي : ريماس أنا ماشي بقي جدي طلبني ف الصعيد

ريماس : مصطفي احنا هنعلن جوازنا امتي ي حبيبي

مصطفي : والله ي حبيبي معتز بيتجوز بعدين هبقي اقول لجدي يلا بقي سلام

وباسها بخفة ومشي

ريماس : ربنا يستر ي مصطفي أنا بوثق فيك والله بس بحس انك لعبي ساعات

*****

مهاب : هند هننننننند انتي فين انتي ي بت انتي فينن

هند : ي نعم عاوز مني اي ي مهاب بيه

مهاب : والنبي بلاش ال انتي بتعمليه دا اش حال لو كنتي عدلة شوية

هند بعصبية : احترم نفسك ي مهاب انت لو عاجبك الوضع اوي كدا طلقني أو مكنتش تتجوزني من الاول بلاش إهانة بقي حرام عليك مش يمكن ال بتعمله فيا دا يترد ف اختك

مهاب بزعيق : صوتك ميعلاش عليا يروووحمك سااامعة وسيرة اختي متجيش علي لسانك يبت انتي فاهمة ولا لا

هند بصتله وانفجرت في العياط ودخلت اوضتها وقفلت الباب علي نفسها

مهاب بتنهيدة : مكنش ينفع اقولها كدا خلاص هي غلطت وال حصل حصل

ف الصعيد”

الجد : الفرح الخميس أن شاءالله ي ولدي

اشرف : بسرعة أكده ي بوي

معتز : أنا موافق ي جدي ال تشوفه أن شاءالله يوم الخميس الدخلة

الجد : أن شاءالله ي حبيبي الف مبروك ي ولدي

اشرف : مين جاي الفرح ي بوي ا اقصد يعني

الجد بمقاطعة : عشق وادهم جايين ومهاب وهند كمان ومصطفي كلمتهم كلهم

معتز بتنهيدة : ماشي ي جدي عن اذنك بقي انا طالع شوية

اشرف/الجد : مع السلامة ي ولدي

*****

يوم الفرح كلهم وصلوا البلد و ***

يتبع..

يوم الفرح كلهم وصلوا البلد وبعد السلامات كل واحد اخد مراته وطلعو اوضة يرتاحو لحد باليل

ف أوضة ادهم وعشق ”

عشق : اااه تعبت اوي ي ادهم اليوم كان متعب بطريقة فظيعة

ادهم : معلش ي عشقي قومي غيري وتعالي ننام شوية علي نقدر باليل وغمزلها

عشق بصتله باستغراب : هه انت بتقول اي وبتغمز ليه مش فاهمة ي ادهم

ادهم بضحك : مش مهم يقلب ادهم يلا قومي بسرعة بقي ع م اغير

عشق قامت اخدت هدوم ودخلت الحمام خدت دش ولبست وطلعت لقت ادهم راقد راحت قربت منه ودخلت في حضنه ونامت وهو شدد علي حضنها ونام

****

ف أوضة مهاب وهند

هند دخلت خدت دش واتوضت وطلعت صلت وغيرت هدومها لبجامة رقيقة وراحت علي السرير بهدوء ونامت من غير اي كلام

مهاب بضيق : والله اي دا بقي أن شاءالله متهيقلي أننا متجوزين ولا ايه

هند بهدوء : لو سمحت أطفي النور عشان عيني وجعتني

مهاب قرب منها ونام جمبها: حقك عليا أنا آسف مكنش ينفع اقول الكلام دا

هند بدموع : مهاب من فضلك

 

 

 

مهاب قاطعها وهو بيبوس شفايفها برقة وهي بادلته

بعد عنها وسند رأسه علي رأسها : حقك عليا يقلب مهاب أنا آسف أنا عارف انك غلطتي بس مش لازم افكرك كل شوية

هند بعياط : مش هتقولي كدا تاني ؟

مهاب : تؤ تؤ يارب اموت لو زعلتك مني تاني

هند بلهفة : بعد الشر عليك متقولش كدا تاني

مهاب بابتسامة : صافي لبن

هند : حليب ي قشطة

مهاب اخدها في حضنه ونامو

*****

مصطفي قاعد في أوضته يفكر ازاي هيتعامل مع هند ياترا مهاب لمسها وعرف ولا لا

سؤال وسؤال في دماغه عاوز يعرف الاجابات

اتنهد وقام غير ونام

…..🖤

باليل”

كلهم صحيوا ولبسوا ونزلوا تحت

ادهم ومهاب ومصطفي ومعتز راحوا عند الرجالة

عشق وهند دخلوا عند الحريم

وفتحوا شباك صغير عشان الهوا ”

وبدأت الاغاني الصعيدي تشتغل

ومصطفي قام وشد ادهم ومعتز ومهاب والشباب كلهم قاموا رقصوا بالعصيان وشعبي وكانوا فرحانين لاخوهم معتز

والبنات شدوا عشق واتحزمت ورقصت ببراعة قدامهم

وفضلوا كلهم يرقصوا لحد م الفرح خلص ومعتز دخل أخد عروسته وطلع

وكل واحد خد مراته وطلع

ف أوضة ادهم ”

ادهم حاوط عشق : بقي بترقصي قدامهم ي عشق

عشق بتوتر : هه لا لا

ادهم : بطلي كدب يبت بترقصي قدامهم ليه م ترقصي قدام جوزك

عشق بكسوف: ادهم عيب كدا ابعد

ادهم : وحياتك لا انتي راقصالي والله م هسيبك النهاردة

عشق : يالهههوي ادهم يقولوا عليا اي بس لو سمعوا صوت اغاني

ادهم : خلاص لما نرجع بيتنا احنا هنرجع بكرة كدا كدا وغمز

عشق زقته ودخلت الحمام

*****

ف أوضة معتز ”

معتز : احم قومي ي فرح غيري واتوضي عشان نصلي

فرح قامت وشالت الميكب ال كانت حطاه ولبست إسدال وطلعت

معتز لنفسه : ماشاءالله

فرح : أنا خلصت يلا نصلي

معتز اخدها وصلي بيها وقال دعاء المتجوزين وشالها و(سكتت شهرزاد)

****

ف أوضة مهاب ”

هند : يااااه ي مهاب الفرح كان جميل اوي اوي

مهاب : اه والله ي حبيبي كان جميل فعلا

هند دخلت غيرت هدومها ولبست قميص ابيض قطني وطلعت

شوية وسمعت صوت ضر*ب نار

قامت مسكت في مهاب بخوف : هو في اي اي الصوت دا

مهاب بغمزة : تعالي اقولك اي الصوت دا

وقرب منها و ( سكتت شهرزاد)

يتبع..

في صباح يوم جديد ”

في أوضة مهاب وهند

الباب بيخبط جامد اكنه هيتكسر مهاب صحي وهو زهقان من صوت الخبط : ميييييين

الجد : قوم مرتك يولدي عشان تحضر الفطور للعرسان

مهاب : حاضر ي جدي ربع ساعة وهتنزل

الجد نزل ومهاب قرب وباس هند من كتفها العاري : هنوود قومي ي حبيبي يلا

هند : همممم عاوزة انام ي مصطفي سيبني شوية

مهاب بزعيق بعد م سمع اسم مصطفي : قووووووومي

هند بخضة : ا ا اي فيه اي وبصت لقت نفسها عارية لا يسترها سوي مفرش السرير غطت نفسها كويس و كملت بخوف من مهاب : اي ي مهاب

مهاب بضيق : قومي ي بتاع مصطفي انزلي حضري الفطار ل معتز وفرح قووووومي

هند اتخضت وقامت جريت علي الحمام خدت دش وطلعت لبست وصلت ونزلت

الجد : صباح الخير ي بتي معلش صحيتك بدري

هند بابتسامة : لا ي جدي مفيش حاجة هدخل احضر الفطار اهو عن اذنك

سابته ودخلت حضرت الفطار وطلعت خبطت علي معتز وفتح

معتز : صباح الخير ي هند

هند بابتسامة : صباح الخير ي خوي اتفضل الفطار

معتز : تسلمي معلش تعبتك معايا

هند : لا تعب ولا حاجة الف مبروك وسابته ونزلت

معتز دخل حط الاكل ونادي ع فرح

فرح طلعت من الحمام لابسة قميص اسود وعليه روب

قعدوا ياكلوا بهدوء

*****

ف أوضة ادهم وعشق ”

ادهم صحي وفضل يبصلها ومش عارفة يتعامل معاها ازاي هو بيحبها بس مش قادر ينسي أن حد غيره لمسها فضل يبصلها بحب لحد م صحيت

عشق : بتبصلي كدا لي

ادهم بتنهيدة : مفيش قومي البسي يلا عشان شوية وهنمشي

عشق : بسرعة كدا ي ادهم

ادهم : عندي شغل يلا قومي

عشق بزعل من طريقته : حاضر وقامت لبسوا ونزلوا

ادهم : صباح الخير

الجد / اشرف : صباح النور ي حبيبي

بعد شوية مهاب وهند نزلوا

فضلوا يتكلموا كلهم ومحدش وجه كلام لعشق ودا زعلها جدا

قامت طلعت فوق ومحدش اخد باله منها وفضلت قاعدة في الاوضة تعيط بهستريا

لحد م وقعت علي الارض ومعدتش قادرة تاخد نفسها واغمي عليها

بعد نص ساعة ”

ادهم : احنا هنمشي بقي ي جدي معلش عندي شغل وبص ملقاش عشق : هي عشق راحت فين

ونادي بصوت عالي : عششششششق

معتز طلع علي صوته : في أي عشق مالها هي فين اصلا

ادهم : معرفش وطلع علي الاوضة فتح لقاها مغمي عليها ووشها ازرق

قرب منها بلهفة وحاول يفوقها : عششششششق شالها ونزل بسرعة علي المستشفى

دخلت الطوارئ وعملوا معاها اللازم

الدكتور طلعت بعد شوية : هي بقت كويس بس حصلها ضيق تنفس واضح انها كانت بتعيط

ادهم بتنهيدة : ممكن اشوفها لو سمحت

الدكتور : اكيد اتفضل هي فاقت دلوقت

ادهم دخل لقاها بتعيط بردو قرب منها بحنان وحضنها : مالك بس بتعيطي كدا لي

عشق بعياط : محدش بقي بيحبني خلاص حتي انت ي ادهم

ادهم شدد من حضنها وفضل يطبطب عليها لحد م نامت مسح دموعها وغطاها كويس وطلع

ادهم للممرضة : خليكي جمبها لو أنا نازل اجيب حاجة وطالع

الممرضة : تمام متقلقش عليها في عيني

نزل راح علي البيت ”

دخل وهو شكله يقول إنه هياكلهم كلهم : بصوا بقي مع احترامي ليكم كلكم ال هيعامل مراتي من تحت ضرسه ميعملهاش خالص تمام متبقاش في المستشفى وكانت هتموت من قلة النفس ومحدش يعبرها أنا هاخدها ومش راجع هنا تاني عن اذنكم

وطلع الاوضة خد هدومهم ال جم بيها ونزل علي المستشفي لقاها صاحية

عشق بدموع : كنت فين ي ادهم

ادهم : معلش يروحي روحت اجيب الهدوم يلا قومي معايا عشان نمشي

عشق بحزن : تمام يلا

سندها وطلع ركبها ومشي علي القاهرة

****

ف البيت ”

كل واحد راح علي شغله ومهاب طلع يعمل شوية شغل علي اللاب

هند : هنزل اجيب ميا واجي

مهاب هز رأسه من غير كلام وهي نزلت دخلت المطبخ لقت مصطفي واقف

مصطفي : وحشتيني اوي ي هند

هند بجمود : مصطفي لو سمحت أنا متجوزة كفاية اوي اوي ال حصل بينا لو سمحت

مصطفي فضل يتكلم معاها وهي اتاخرت ومهاب نزل يشوفها بس لقي ****

يتبع..

مهاب نزل لقي مصطفي حاضن هند قرب منهم وشدها وضر*ب مصطفي بالبوكس

هند بعياط : مهاب والله والله هو

مهاب قاطعها : اخرررررسي انتي وبص لمصطفي : اياك اشوفك قريب منها تاني ايااااك

وشدها وطلع الاوضة رماها علي السرير

هند بعياط هيستيري : وأقسم بالله هو هو ال شدني

مهاب بعصبية : كدابة الصبح تقولي اسمه ونتي نايمة ودلوقتي ف حضنه اييييييي أنا لو كنت بعاملك حلو عشان مش عاوز اضغط علي نفسيتك ودا لاني بحبك بس خلاص انسيييي من النهاردة هتشوفي اياام زي الز*فت علي دماغك وسابها ونزل

*****

ف شقة ادهم وعشق ”

عشق بتعب : ادهم أنا دماغي وجعاني اوي

ادهم : هجيبلك حبابة للصداع ي حبيبتي استني

عشق مسكت أيده وقعدته جمبها : خلاص ي ادهم أنا سمعت كلام جدي كله مفيش داعي تخبي

ادهم مسك وشها بين أيده : متخافيش ي عشق أنا معاكي

عشق بتعب بيزيد : خلاص مش هلحق اعيش معاك أنا عاوزة اقولك اني كنت مغفلة لاني حبيت واحد زي كريم وكملت بضحكة ممزوجة بتعب هو انت عملت فيه اي

ادهم بدموع ،: هتعيشي معايا ي عشق هتعيشي أنا أنا مشيت كريم والله من زمان بعد م اديته علقة محترمة يجرم يعمل كدا مع اي بنت

عشق ابتسمت ومناخيرها بدأت تنز*ف ووقعت بين أيده

ادهم حاول أنه يفوقها وشالها جري علي المستشفي

حط أيده بين رأسه وافتكر ”

Flash Back

يوم م الجنين ما*ت ”

الدكتور : لا أنا شاكك أن فيه حاجة ياريت تعمل التحاليل دي

ادهم : تمام

وعملوا كل التحاليل وعشق واخده مخدر

الدكتور : للأسف المدام عندها كانسر

اشرف بصدمة : ايييييي

الجد بهدوء : اي العلاج المطلوب ي دكتور

الدكتور : جلسات بس هديها علاج تاخده الاول

ادهم : تمام ينفع نشوفها

الدكتور : ايوا

الجد : محدش يتكلم معاها لما تخف ابقوا اتكلموا

END Flash

الدكتور : لازم تبدأ الجلسات الحالة تدهورت خالص

ادهم : تمام تمام أبدأ

وفعلا بدأت الجلسات وادهم واقف برا هيموت من الخو*ف عليها وهو سامع صراخها

بص لقاهم جايين كلهم من البلد : اي ال جابكم هنا

الجد بخوف : عشق فين ي ولدي

اشرف بدموع : فين بنتيييييي

ادهم بتنهيدة : جوا ربنا يستر عليها

****

فات شهر وعشق مواظبة علي الجلسات “

ف يوم ”

الدكتور : نسبة الشقا بانت وان شاءالله هتكون كويسة قريب

ادهم بفرحة : أن شاءالله ودخل الاوضة لعشق لقاها معلقة محلول

ادهم حضنها بهدوء : سلامتك ي حبيبتي أن شاءالله هتقومي بالسلامة

عشق بابتسامة : أن شاءالله

ادهم : أنا آسف هسيبك دلوقت شوية لان هند عاوزاني تقريبا في مشكلة بيها هي ومهاب

عشق : ماشي ي حبيبي متتاخرش عليا عشان خاطري

ادهم : حاضر ي حبيبي

عشق حضنته جامد ودمعت : بحبك اوي ي ادهم اوي اوي

ادهم : ونا بعشقك ي عشق

وسابها ونزل علي شقة مهاب وهند ال رجعوها بعد م عشق تعبت

ادهم : اي ي جماعة اي ال حصل

هند : أنا ومهاب قررنا نطلق مش مرتاحين

ادهم بصدمة : اييييي

هند : أنا اسفه ي ادهم أنا وهو مش متفاهمين طلقني ي مهاب

مهاب : انتي طالق ي هند

ادهم بزعيق : اي دا هو أنا مش واقف طلقتها بكل سهولة كدا تمام لمي هدومك وقدامي

هند جابت هدومها وطلعت ”

ادهم : هوديكي الفيلا وهروح لعشق مينفعش اسيبها كل دا وابقي اشوف اي ال حصل

هند بكر”ه لعشق : تمام

ادهم وصلها وطلع علي المستشفي ملقاش عشق اتجنن وبدأت يدور عليها و ***

يتبع..

ادهم اتجنن لما ملقهاش ودور عليها ولقي الممرضة ال معاها : فين عشققق فيييين مراتي

الممرضة : حضرتك المدام قالتلي هتسبق علي البيت بعد م عملت الفحوصات وبقت كويسة

ادهم بتنهيدة : تمام وسابها ومشي وهو فرحان أنها خفت

وصل قدام شقتهم وفتح لقي الشقة ضلمة وف نور من أوضة النوم راح وفتح واتصدم لما لقاها واقفة لابسة قميص ابيض وواقفة تفرك ايديها

قرب منها بلا وعي : عشق انتي عشق اي ال حصل

عشق بكسوف : بحبك اوي اوي ي ادهم

ادهم بعشق : ونا بعشق امكككككك وقرب وشالها

عشق : ا ا الاكل ي ادهم نزلني

ادهم بضحك : اكل اي بس تعالي كدا

وقرب منها و ( سكتت شهرزاد)

*****

هند وصلت الفيلا عند ادهم ودموعها نازلة علي حياتها طلعت الاوضة وقعدت تعيط : يارب أنا غلطانة وندمانة اني سلمت نفسي لمصطفي من الاول مهاب ملوش ذمب بس بس أنا أنا حبيته اوي اوي خلاص معتش متخيلة اني اعيش من غيره

الباب اتفتح ودخل مهاب : اخيرا نطقتيها يشيخة

هند بخضة : م مهاب انت انت بتعمل اي هنا

مهاب قرب قعد قدامها بهدوء : وحشتيني اوي ي حبيبتي

هند بعياط : ا أنا اسفة ي مهاب عشان خاطري سامحني والنبي

مهاب حضنها بحب : أنا رديتك ليا تاني ونا مسامحك ي هند سامحتك خلاص لاني عرفت كل حاجة

هند بعياط وتوتر : ع ع عرفت اي

مهاب : عرفت أن مصطفي هو ال حضنك غصب عنك ونتو في البيت

هند : ازاي

مهاب : أنا اتكلمت معاه ي هند وعرفت كل حاجة وعلفكرة زي م قولتلك قبل كدا متجوز واحدة اسمها ريماس وهي حامل منه

هند بدموع : يعمل ال يعمله المهم انت مسامحني

مهاب : مسامحك ي حبيبتي مسامحك

****

ف الصعيد ” ف أوضة معتز وفرح

فرح بتوتر : م معتز انا عاوزة اقولك حاجة

معتز بحب ليها : قولي ي فرح مالك

فرح : ا أنا أنا حامل

معتز قام بفرحة وشالها : بجد بجد قولي والله

فرح بابتسامة هادية : ايوا ي حبيبي والله حامل

معتز بفرحة : مبروك مبروك يعيوني مبروووووك

فرح : الله يبارك فيك

معتز فتح الباب ونزل وهو بيزعق : ي بابا ي جدي

اشرف بخوف : مالك ي حبيبي اي ال حصل

معتز بسعادة : فرح حامل حامل

الجد : بسم الله ماشاءالله الف الف مبروك ي ولاد

اشرف : مبروك ي حبيبي مليون مبروك يولاد

****

ادهم صحي وعشق كانت في حضنه ماسكة فيه فضل باصص ليها وهو مبسوط أنها خلاص خفت وهتفضل معاه علطول

بدأ يصحيها وهي اتقلبت بنعاس : ممم ادهم عاوزة انام سيبني

ادهم : قومي ي كسولة عاوزين تقضي يومين سوا بعيد عن المشاكل بقي

عشق : همممم اديني قومت يسيدي

ادهم : والنبي بحبك ي قمر

عشق بضحك : ونا بعشقك ي ادهومي

شالها وحطها ف الحمام : خدي شاور عل م اعمل الفطار

عشق : لا انا هعمل خليك انت

ادهم بغمزة: لا انتي عروسة

عشق بكسوف : اطلع برا

****

ف الصعيد ”

الجد بتنهيدة : أنا عاوزكو في موضوع يولاد

معتز باهتمام : خير ي جدي ال حصل

الجد : احنا هنروح لعشق بكرة

معتز بعصبية : لا يعني لا

اشرف : معتز أنا عارف ان ال هي عملته غلط بس خلاص هي اختك في الاول والاخر وغلطت وعرفت غلطها وربنا عاقبها بالمرض ال جالها والحمدلله أنها خفت وقامت بالسلامة

الجد : ايوا ي معتز ابوك معاه حق يلا قوم نام يابني عشان هنروح بكرة

معتز : حاضر ي جدي

اشرف : وحياتي عندك يابني وحياتي عندك تسامحها عشان خاطري تتعاملي عادي والعيلة ترجع زي الاول تاني عشاني أنا

معتز : حاضر عيني ي بوي عن اذنكو

……🖤

ف صباح يوم جديد ”

صحيوا كلهم وقاموا لبسوا ونزلوا علي القاهرة وصلوا وطلعوا علي شقة ادهم …

عشق فتحت الباب واتصدمت مكنتش اعرف انهم جايين و ***

يتبع..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

↚عشق فتحت الباب واتصدمت لما لقت عيلتها جريت علي جدها وحضنته وهي بتعيط

اشرف بحنية : عاملة اي ي حبيبتي وحشتيني اوي ي عشعش

عشق عيطت لما سمعت الاسم ال ابوها بيناديها بيها : بابا

معتز بحنية : بس ي حبيبي خلاص وبعدين مش هتدخلينا ولا اي

عشق : هه اه صح اتفضلوا اتفضلوا

دخلوا وفضلوا قاعدين معاهم وفرحوا أن الأمور بين ادهم وعشق كويسة

****

مهاب اخد هند وراحو شقتهم بعد م رن علي ادهم قاله ”

هند بفرحة : أنا أنا مبسوطة اوي اوي ي مهاب

مهاب بحب : أنا مبسوط اكتر ي عيوني بحبك ي هنووودة

هند بكسوف : ونا كمان بحبك ي مهاب

مهاب حضنها بحب وشالها و ( سكتت شهرزاد)

….🖤

ف بيت مصطفي وريماس ”

ريماس: اي ي مصطفي مالك ي حبيبي

مصطفي بتنهيدة : أنا بحبك ي ريماس وهحكيلك كل حاجة ولو وافقتي تكملي معايا هاخدك للعيلة

ريماس بحنان : قول ي حبيبي في أي بس

مصطفي اتنهد وحكالها كل حاجة عن هند بس بدون م يذكر أنها هند قريبته

ريماس بجدية : أنا بحبك ي مصطفي وحامل منك كمان بس ال أنت عملته كان كبير اوي وقامت وقفت بدموع : طلقني أو سمحت

مصطفي بلهفة : لا لا انا بحبك والله أنا آسف ي عمري عشان خاطري

ريماس بدموع : مش هتعمل كدا تاني

مصطفي : عمري ي عمري

ريماس بتنهيدة حب : أنا مش قادرة ازعل أو ابعد عنك

مصطفي حضنها ودمع : أنا آسف ي حياتي اسف

****

بعد سنة ”

كلهم كانوا متجمعين في قصر واحد الجد اشتراه في القاهرة عشان يكونوا عايشين سوا ماعدا مصطفي ال رفض عشان هند تكون علي راحتها

ادهم وعشق قاعدين وعشق حامل في الشهور الأخيرة

مهاب وهند قاعدين سوا والحب ال بينهم بيكبر اكتر واكتر

معتز وفرح ال ولدت ياسين وحامل دلوقت ف توم

مصطفي قاعد جمب ريماس ومعاهم براء

الجد بابتسامة : ربنا يخليكو ليا ي ولاد

اشرف بابتسامة : ويخليك ليا ي بابا

كلهم ابتسموا وقاموا باسو ايد الجد بحب 🖤.

الخلاصة..

عشق غلطت غلط يستحق المو*ت في الصعيد بس عفا عنها مرضها ربنا عاقبها بنفسه وتابت ولقت ال يحبها زي م هيا بغلطها بعيبوها وحبها وفضل معاها للأخر وعمره م عايرها لأنها خلاص متقدرش ترجع ال فات وال حصل حصل حاول معاها أنه يخليها تتعايش وتبقي كويسة وتتقبل حياتها

هند غلطت بردو أنها سلمت نفسها لحد حتي لو كان قريبها لانه اول واحد اتخلي عنها وف الاخر راحت لل حبها بجد واتجوزته اه مكنش قادر يتقبل فكرة أن حد غيره لمسها شافها دا حقه طبعا بس قلبه وحبه ال كسب ف الآخر

تمت

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى